Windows instaleren op oud linux systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

wynand

Banned
Lid geworden
7 mei 2005
onlangs heb ik op ebay een PC verkocht.
hier
is de pc te bekijken. nu, op deze PC heb ik linux geinstaleerd (ik had geen officele licencie meer liggen en op ebay hou ik het graag legaal). Nou wil de koper van dit object er windows op zetten, heel leuk, ik zeg, ga je gang. Want normaal gezien moet dit zonder problemen verlopen. Hij probeerd er windows op te zetten maar nadat hij klaar is met disk format en het kopieren van de files geeft hij altijd linksbovenaan in het scherm een flikerend `_`. formateren met ntfs of fat32 maakt niets uit. ook probeeren te instaleeren met win 95,98,nt,me,2000 had geen succes. De bootloader van linux was lilo omdat hij het niet deed met grub, de linux versie was suse 9.3 pro.
moderators, is dit bericht goed geplaatst? zo niet vertel het even...

Met Fdisk de partities en de "non-dos" parities verwijderen wil ook niet?

hier wordt snel gereageerd zeg, nope, er is nog maar 1 partiesie en dat is een van 20 GB voor windows.

Ik heb 0,000000000000 verstand van Linux, maar ik heb sterk het vermoeden dat wanneer met een Windows CD wordt geboot, Linux en / of andere software geen enkele kans heeft om ook maar iets te doen, omdat immers met een Windows CD geboot wordt. (Andere software / besturingssoftware kan niet worden geactiveerd voor de boot............)

Uiteraard in de bios "booten vanaf CD" als eerste zetten.

Een ding moet je goed in de gaten houden:

ALS 'ie dan opstart met de CD erin, let dan "duivels" goed op....... bijna onmiddellijk nadat de machine is aangezet en de drive de Windows CD begint te lezen (booten) komt er op het zwarte bootscherm een mededeling / vraag in beeld of je Windows vanaf CD wil opstarten. ALS 'ie dat wil, dan moet hij op een toets drukken, anders wordt vanaf hdd gestart.
Klinkt allemaal heel logisch, maar de adder onder het gras is dat die boodschap maar HEEL kort in beeld is. Ben je te laat met een toets indrukken, dan start Windows gewoon vanaf hdd, met (m.i.) de gevolgen zoals die nu het probleem zijn................

.......en als het dan lukt om Windows vanaf CD gestart te krijgen, dan DAAR alle partities verwijderen, OOK de primaire. Daarna opnieuw opbouwen.

Laatst bewerkt:
ja, om winwos te instaleeren moet je uiteraard opstarten van de cd dat weet ik wel, linux ligt er nu gewoon af... kan het zijn dat linux de mbr heeft overschreven en nu moet herplaatsen?

Is de gemaakte partitie wel geactiveerd?
Een primaire partitie dient actief gemaakt te worden, met bijvoorbeeld Fdisk(optie 2)

Voor alle duidenlijkheid, mbr zit in bios Master Boot Record, heeft weinig met partieties te maken... :confused:

Laat eens opstarten vanaf de Windows cd-rom en kies voor "Repareren" (R), kijk of dat wil. Mocht je daarmee op kunnen starten geef het commando Fixmbr en eventueel Fixboot.

o ja, altijd al geinig gevonden, die repair wilt alleen werkten met een rescuwe disk van XP en daarvoor moet je in XP zelf zijn... en hij woon 165 KM verderop en hij heeft geen XP noch floppy drive

De Repair console staat gewoon op de Windows XP installatie cd-rom. Uiteraard moet je die wel hebben.:(

Geplaatst door wynand
raar, kan ik met mijn XP (engels) niet bereiken...
Hmm vreemd, Als je vanaf cd-rom opstart krijg je als eerste drie keuzes.
-Enter gebruiken om de setup te starten,
-De R toets gebruiken om de Repair console(herstel console) te starten
-De F3 toets om af te sluiten.

klopt als een bus en als ik op recovery klik vraagt hij naar die disk (fdd)

Geplaatst door wynand
klopt als een bus en als ik op recovery klik vraagt hij naar die disk (fdd)
Als ik me niet vergis wordt daar alleen om gevraagd, als je F2 gebruikt nadat je voor R hebt gekozen.:confused:
Of in de setup (begin) van XP.

Lijkt mij logisch dat hij naar een disk zoekt bij repair. Wat moet ie anders repareren? Als de hdd helemaal uit het lood ligt komt er dus niet veel van terecht en zal er daadwerkelijk eerst gedaan moeten worden wat Crash zegt
Joop

veel post, even een samenvatting?:confused:
Alles wat er in die comp van qompaq zit is het moederbord, (compaqs eigen geheugen werkte niet)
en dat is het, wat me Wel opveel was dat er eerst een 550 mhz procecor inzat en heb ik toen vervangen door een 866 mhz en toen begon de bios te klagen...

Was een poosje offline,
m.b.t. de mbr mogelijk nog even het volgende:
naar mijn stellige overtuiging oveschrijft Windows de MBR bij installatie, m.a.w. (tenzij ik het natuurlijk falikant mis heb......) Linux, Sinux, Dinux of whatever, bij een Windows CD boot en daarna verwijderen partities wordt eveneens bij installatie van Windows een corrupte mbr overschreven.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan