windows installeren geen partitie lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

inge88

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2006
M'n ouders willen graag windows opnieuw installeren op de computer. Nu loopt ie de setup gewoon door totdat er gevraagd wordt op welke partitie er moet worden geinstalleerd/partities aanmaken/verwijderen. Hier zou dan dus een lijst moeten verschijnen van de verschillende aanwezige partities, wij hebben er slechts 1. Er komt hier echter niks te staan. Een lege lijst dus. Als ik op C druk gebeurd er niks. Druk ik op D, dan krijg ik de melding kan niet wordt verwijderd i.v.m installatiebestanden. Druk ik vervolgens op een van de toetsen ENTER, of de pijltjes toetsen dan krijg ik een foutmelding; er is een probleem gevonden, windows is afgesloten om schade te voorkomen. als dit de eerste keer is dat dit scherm met een stopfout ziet...
fout 0x0000008E (0xc0000005,0x8081c799, 0xf73b0778,0x00000000)

Wat moet ik doen?

Denkelijk is de schijf niet helemaal top, of een geheugenprobleem, waar die code voor staat.

Maar probeer eerst met de XP cd naar de repairconsole te gaan, neem aan dat er nog een windows versie op staat, en daar fixmbr uit te voeren, en probeer het opnieuw, lukt het niet, haal een reepje geheugen eruit, indien er meerdere in zitten.

Het geheugen is ook te testen met Memtest86.

De repair console is de R bij het opstarten van de windows XP? Als deze wordt uitgevoerd krijg ik de melding: met reparatie of systeemherstel wordt windows hersteld (of iets dergelijks) vervolgens staat daaronder. Typ exit in om de computer opnieuw op te starten... meer gebeurd er niet.

De computer geeft in windows nu ook steeds aan dat er een virus is. Systeemherstel in windows helpt ook niet, die faalt steeds.

Laatst bewerkt:
Dan lijkt het mij verstandig om eerst met een 98 opstartschijfje, de non dos partities te verwijderen met fdisk, als er tenminste niets op staat wat niet weg mag, en daarmee ook de nieuwe partities te maken, wordt wel FAT32, die je in de XP installatie weer aan kunt passen, dit is een image van zo'n schijfje, die je alleen hoeft te dubbelklikken, met een lege flop in de drive.

Het is maar 1 partitie he? Wat is fdisk? De rest begrijp ik wel.

Hier zou dan dus een lijst moeten verschijnen van de verschillende aanwezige partities, wij hebben er slechts 1.
Het staat er wel hoor...

dus als ik dat bestandje op een floppy zet en die uitvoer door opnieuw op te starten dan wijst t zich vanzelf? Het is dus geen probleem dat er maar 1 partitie is? Als ik die via de floppy dan verwijder, kan ik windows niet meer in?

Laatst bewerkt:
Nee, je komt niet meer in windows, als je de non dos partitie hebt weggehaald, maar dat was toch de bedoeling?

Maar het maakt niet uit, of er eentje of meerdere staan.

En nee, je kunt dat bestandje niet kopiëren, het is een image, zoals ik als eerder aangaf, dubbelklik het bestand, met een flop in de drive.

En ja, het stond er idd, niet ver genoeg gelezen.:o

Overigens blijft die foutcode bestaan, maar als je die weer krijgt, zul je toch iets met het geheugen moeten doen.

Maar als ik dan windows niet meer in kan + foutmelding heb en dus windows niet meer erop krijg, ben ik dus verder van huis... dat vind ik geen optie.

Ik doe een lege floppy in de drive en als ik t bestand op mn computer heb opgeslagen en dan op t bestand dubbelklik wordt t programma gestart? of gekopieerd naar mn floppy? vervolgens opnieuw opstarten etc..? Ik vind 't niet zo duidelijk

Lijkt wel een duoloog.:rolleyes:

Maare, als ik je startpost doorlees, wilde je al die windows verwijderen, met de XP cd, wat is er nu anders?

Enne, dat bestand, is een zelfmakende flop, daar zit een image in, die op een flop wordt gezet, waarmee je dan opstart, dus dan moet de bootsequence in de bios zo aangepast worden, dat hij hier van opstart.

Als je het op een andere manier wilt doen, kun je nog een partitie programma van een cd laten werken, als je van deze iso, een cd brand als image, met Nero, b.v., en ermee opstart.

Ik wil inderdaad windows verwijderen en er opnieuw opzetten. Ik ga er bij 't herinstalleren van Windows natuurlijk vanuit dat het ook goed gaat en windows er daarna ook weer opstaat. Als het risico bestaat dat dit niet goed gaat; hebben m;n ouders helemaal niks meer. Nu werkt windows nog gewoon; niet heel lekker, maar er kan nog wel alles op gedaan worden.

Als windows nu al niet lekker werkt, en het is een hardware problem, zal dat ook steeds erger worden, en bij de nieuwe installatie ook, begin eens met die memtest, die ik in één van mijn vorige reply's had aangeraden.

hoe voer ik die memtest uit dan? Ik moet een .iso of .zip downloaden en dan? Hoe voer ik deze uit?

Heb dit gedaan... heeft ook test(en) uitgevoerd.. hij is in totaal zo'n 3 uur bezig geweest, toen heb ik op escape gedrukt. Wanneer moest hij stoppen? Hij had in totaal 7 x pass staan en 0 errors.

Die loopt een dag of 2:eek: , maar na een paar passes, heb je al een goede indruk, en zo te zien, zit dat wel goed, gelukkig.

Een volgende stap zou kunnen zijn, de controle van de harde schijf, waar je bij de fabrikant van die dingen, ook controle software kunt downloaden.

Maar ik zou gewoon met die flop, en fdisk, de boel verwijderen, en XP erop zetten, als het een probleem is van de MBR, of partitie, kom je met bovenstaande tools toch niet achter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan