Windows installeren vanaf Dos, en hardware werkt niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert-Jan K

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2002
Hoi,

Ik heb in 2 computer een nieuw moederbord gedaan,
En vervolgens installeer ik windows 98 vanaf dos met een opstartdiskette opnieuw (en een aantal keer heb ik de harde schijf geformatteerd en windows 2x geinstalleerd (een keer als windows er al opstond en een keer als er niets op de Harde schijf stond)) maar na dat ik dat heb gedaan werkt een heeeeel groot deel van mijn hardware niet meer, waardoor ik geen cd-roms meer kan gebruiken, en dus andere hardware niet kan installeren. Het probleem is vooral dat dit bij 2 computers is gebeurt, en bij 3 moederborden, ik vraag me af wat hier het probleem van kan zijn.

Om welke "andere hardware" gaat het? Wordt de hardware wel correct herkend in de BIOS?

Groetjes,
Bennie

in de bios wordt alles goed herkent

Het gaat om de volgende HARDWARE:

-primaire IDE controller
-secundaire IDE controller

-Ethernetkaart

-Geluidskaart

deze allen met een geel uitroepteken of vraagteken

En de cd-rom wordt uberhaupft niet herkent

Wat is de chipset van je mobo? Zat er geen CD bij het mobo met drivers?

Groetjes,
Bennie

Hoe vindt ik de chipset (AMI BIOS???) en nee, er zat geen cd-rom bij. Het moederbord dat er nu inzit is overigens weer het originele moederbord!

Ik zie nu dat bij beide computers er een probleem is bij het opstarten: bij beide computers geeft windows de foutmelding dat VNETBIOS.VXD mist, en dat je op een toets moet drukken om door te gaan. Kan dit het probleem zijn, en zo ja, wat kan ik er aan doen?

De chipset van mijn ene MOBO is VT82c580vp de andere zal ik straks controleren, ik kan de cd-rom niet gebruiken, vandaar dat ik het andere idee niet kan uitvoeren, ik kan het wel gewoon vanaf een andere computer kopieren, doen?

Het MOBO met VT82c580vp heeft een VIA-chipset. Download de 4in1 drivers:
http://www.viaarena.com/?PageID=2#4in1

Daarmee zou ook het probleem van de IDE-controllers moeten zijn opgelost en kan je weer verder.

Groetjes,
Bennie

Jammer, het werkte niet: Ik heb hem geinstalleerd, alles deed het goed, opnieuw opgestart, maar als ik met mijn rechter muisknop op deze computer klik, en vervolgens naar eigenschappen ga, zie ik dat ik er niets mee ben opgeschoten, en in deze computer staat er nog altijd geen koppeling naar de cd-romspeler.

Zolang je geen drivers hebt voor je IDE-controller, zal je ook geen CD-speler zien. BIOSID laat overigens veel meer gegevens zien. Post de hele rataplan.

Groetjes,
Bennie

Die kan je downloaden van de website van je mobo. Nog maar een keer (zucht...): post de HELE rataplan.

Groetjes,
Bennie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan