Windows installleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

PvanNeerven

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2002
Berichten
488
Hallo helpers in de nood,

Op een oude PC wil ik windows 98 installeren, gewoon om dit ook eens te leren.
Volgens mij heb ik m.b.v. een opstartdisk de schijf geconfigureerd en geformatteerd.
Start ik de computer nu zonder opstartdisk dan gaat dit perfect.
Als laatste regel krijg ik nu:

c:\>-

Wat moet hier ingetikt worden???
Groetjes,
Piet
 
Geplaatst door PvanNeerven
c:\>-
Een vreemde regel als je het mij vraagt.
Hoe start je de pc op?
Vanaf Win98 opstartfloppy(kiezen voor cd-rom ondersteuning) krijg je A:\ hier type je X:[enter] waarbij X je letter van de cd-rom speler is.
Bij je cd-rom type je setup
 
Bij DOS heb je een aantal basis commando's die erg handig zijn. Ik zal er een paar opnoemen :

- cd (change dir) hiermee kan je van directory (map) veranderen. cd .. betekend dat je een map terug gaat en met cd \ ga je helemaal terug naar de root van die schijf. (dus bijv C:\)

- dir .. hiermee kan je de mappen en bestanden zien die op je schijf staan, met dir /w zie je ze allemaal netjes naast elkaar en met dir /p zie je alles gewoon onder elkaar en moet je op een toets drukken om de volgende reeks bestanden te zien.

Je kan met dir ook op bestanden zoeken over een partitie met :

dir setup.exe /s

of als je alle exe bestanden wilt zien :

dir *.exe /s

Dit kan je zeker gebruiken bij een installatie van Windows. :)

Voor de rest zie het antwoord van Crash.
 
Hallo Lex,

Het lukt me niet.
Voor X heb ik D getikt, omdat ik C niet gepart. heb.
cd-rom type zie ik nergens staan.

Piet
 
Geplaatst door PvanNeerven
Hallo Lex,

Het lukt me niet.
Voor X heb ik D getikt, omdat ik C niet gepart. heb.
cd-rom type zie ik nergens staan.

Piet

Download even een bootdisk van www.bootdisk.com .. je hebt nou 1 zonder cd-rom ondersteuning denk ik.

Bij die bootdisk is het zo dat je cd-rom drive de R: of de S: is..
 
Leg eens stap voor stap uit wat je tot nu toe gedaan hebt.
Je moet op je hardeschijf een C-schijf(partitie) hebben anders wil Win98 niet installeren.
Kijk ook ff op de link die Tazman heeft geplaatst.
cd-rom type zie ik nergens staan.
Dit klopt met "type" bedoel ik mee intikken van je toetsen dus typen.;)
 
Heb even het stuk van mij site gekopieerd.
zoals aangegeven zorg eerst voor een goeie bootdisk met cd-rom ondersteuning.
te downloaden *** Hier ***

-----------------------------------------------------------------------

De installatie van Windows :
Start de pc op met de bootdisk en kies voor starten met cd-rom ondersteuning.
Zorg nu dat je de Windows cd-rom in je cd-rom speler hebt zitten en type nadat je de DOS-prompt weer hebt als je alles geformatteerd hebt type je X:setup(de x staat in deze voor je cd-rom drive letter).

En volg de instructies van Windows op.

Afhankelijk van de snelheid van je computer zal Windows er zo'n 30 tot 60 minuten over doen om te installeren.

Tijdens de installatie zal Windows u een aantal vragen stellen zoals :

De installatie map : gewoonlijk staat dit op C:/Windows laat dit zo tenzij u Windows in een andere map wil hebben.

Een schijfcontrole : Windows zal nu controleren of dat er voldoende ruimte is op het opgegeven station.

Na deze controle krijgt u een schermpje waar u een gebruikersnaam en bedrijfsnaam moet invullen

( gebruikersnaam is verplicht bedrijfsnaam niet) klik op volgende om verder te gaan.

Installatie keuze :
Je kan kiezen voor een standaard installatie.
installatie voor een laptop en aangepaste installatie.

Standaard installeert Windows alle voor de hand liggende opties.

Laptop installatie is voor gebruikers van en laptop.

Bij een aangepaste installatie kan je zelf aangeven wat je wel en niet geïnstalleerd wil hebben.

Het voordeel bij een aangepaste installatie is je kan de dingen instaleren die je nodig hebt of gebruikt en niet alle standaard dingen die Windows installeert ( bureaublad achtergronden , screensavers , toegankelijkheid ,systeem werkset enz enz )

Dit kan ook later in Windows nog via Start / configuratiescherm / software / Windows setup corrigeren

Landeninstellingen : setup vraagt nu om de landeninstelling deze informatie gebruikt Windows om de juiste kanalen kiezer op het bureaublad weer te geven.

Kies voor Nederland en bevestig met volgende.

Opstart diskette : die heb je als het goed is al dus klik op volgende en bij het bericht plaats diskette klik je op annuleren.

Windows zal nu verder gaan met de installatie van het besturingssysteem.

Even relaxen : hiermee heb je alle vragen beantwoord.

De installatie wizzard kopieert nu alle bestanden naar uw harde schijf, tijdens dit proces hoeft u even niets meer te doen.

Als dit gedaan is zal uw systeem automatische herstarten dit zal in totaal drie keer plaats vinden.

Na de eerste start zal Windows uw hardware in het systeem detecteren , het zelfde gebeurd na de tweede keer.

Het detecteren van de hardware is het meest riskante deel van de installatie procedure en kan soms een vast loper tot gevolg hebben.

Indien het systeem langere tijd niet reageert druk dan eenmaal op de reset toets , het venster installatieherstel zal nu verschijnen klik dan op volgende om verder te gaan met het resterende deel van de installatie.

Gefeliciteerd : Als alle hardware juist is gedetecteerd ,wordt u gevraagd om de juiste tijdzone te selecteren en de tijd te controleren.

Klik op OK als dit goed staat zoniet pas het aan.

e.v.t extra installatie : Afhankelijk van de gebruikte hardware Videokaart , Geluidskaart , Modem kan het zijn dat deze niet automatische door Windows herkent zijn.

Kijk daarvoor via Start / Instellingen / Configuratiescherm / Systeem / Tabblad apparaatbeheer of dat daar gele uitroep tekens staan.

Verwijder deze en klik op de knop vernieuwen houd wel de cd-rom's cq diskettes bij de hand waar de drivers opstaan van je Videokaart , Geluidskaart , Modem.

Na het beantwoorden van een aantal vragen zal Windows de drivers installeren.

Soms moet je even op bladeren klikken en dan zoeken naar win95/win98 drivers op de cd-rom.

het kan soms wel eens een beetje lastig zijn om de juiste drivers te installeren.
 
Hallo Tazman,Crash,Breezer,
Bedankt voor jullie reacties.
Ik dacht dat de PC voor 100% in orde was, is dit niet zo. Dat moet eerst verholpen worden.
Ik kom nog graag eens terug.
Groetjes,
Piet
 
Lex,
De cd-speler staat niet aangesloten.
Een ander probleem, ik zoek me rot om het icoontje
'opgelost' achter mijn probleem te krijgen.
Hoe moet dat ???
Vast bedankt,
Piet
 
Cd-rom kan je toch zo aansluiten?

Voor de status van de vraag moet je rechts onder op de pagina klikken.
(geen icoontje)
Daat staat het volgende;
Status van de vraag :
Vraag is opgelost
Vraag is niet opgelost
 
Lex,

Ik ga het een dezer dagen proberen: aansluiten.
De rest is ook opgelost.
Groetjes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan