Windows is net hersteld van een ernstige systeemfout

Status
Niet open voor verdere reacties.

glitch2

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2005
Mijn laptop liep een keer vast tijdens het spelen van een spelletje, ik moest hem hierdoor geforceerd uitzetten, windows voerde de schijfcontrole uit die letterlijk 3 uur duurde waarna ik de melding kreeg die je hierboven ziet

sindsdien werkt mn laptop slechter dan eerst, ik kreeg allereerst allerlei meldingen van beschadigde bestanden die onleesbaar waren en dat ik allerlei hulpprogramma's moest gaan uitvoeren(wat ik overigens ook gedaan heb), ook waren er programma's die geen link meer hadden dus de snelkoppeling verwees nergens meer naar en het programma kon ik niet meer opnieuw installeren omdat een onderdeel dat nodig was om de installatie uit te voeren niet meer aanwezig was, ook heb ik veel problemen met msn, die blijft heel lang hangen nadat ik ben aangemeld en als ik er ook maar iets mee wil doen dan blijft het hele systeem weer een paar seconden hangen.

en om de lijst compleet te maken kan ik mn pc niet meer normaal opstarten ik krijg altijd het scherm waarin ik moet kiezen om windows normaal op te starten of via veilige modus enz. (ook krijg ik nog vaak weer die schijfcontrole terwijl ik de laptop daarvoor wel normaal heb afgesloten)

Is er misschien een manier om mn laptop "weer beter te maken" ?
ik heb al een herstelpunt geprobeerd maar dat maakte het alleen maar erger, fouten herstellen met CC cleaner had ook weinig effect

Wat je kunt doen is een 'in-place upgrade', hetgeen inhoudt dat je je huidige XP 'upgrade' naar het niveau van precies na SP2.

Maak een kopie van wpa.dbl in de system32 map, zodat je XP later niet opnieuw hoeft te activeren:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k copy %windir%\system32\wpa.dbl %windir%\system32\wpa.bak

Daarna de gebruikte XP cd-code achterhalen met Magical Jelly Bean Keyfinder , en schrijf die ergens op.

Daarna een volledige XP installatiecd van de juiste soort opsnorren, die voldoet aan al deze eisen:
1. Van dezelfde taal als je nu gebruikt
2. Van dezelfde soort XP die je nu gebruikt: XP Professional of XP Home
3. Met Service Pack 2 geïntegreerd (zoek op "slipstream sp2 xp" op google als je zo'n cd nog niet hebt).

Dan de programma's die nu niet meer goed functioneren deïnstalleren. Dat zullen wel de programma's zijn geweest die draaiden tijdens de vastloper, maar misschien zijn er nog meer.

Dan de bovengenoemde XP installatiecd in je computer stoppen (gewoon terwijl XP draait), dan in het (automatisch) gepresenteerde menu kiezen voor: XP Installeren, dan kiezen voor Upgrade (dat zou er direct al moeten staan).
Als de optie Upgrade niet wordt gepresenteerd, direct de installatie afbreken!!!!

Met deze installatie wordt Windows teruggezet naar het niveau van Service Pack 2. Je instellingen, bestanden, programmatuur etc. blijven bewaard.

Daarna de zojuist gemaakte copy van wpa.dbl terugzetten:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k copy /y %windir%\system32\wpa.bak %windir%\system32\wpa.dbl

Dan de kritische updates van Microsoft ophalen (let daarbij op dat je niet kiest voor Internet Explorer 7 als je die niet op je computer wilt hebben): http://windowsupdate.microsoft.com

Daarna de programma's die je eerder hebt gedeïnstalleerd weer installeren.

Succes,

Tijs.

een cd opsnorren ?

dus ik kan niet gewoon de cd gebruiken die erbij zat ?

het gaat trouwens om windows xp met windows media center

een cd opsnorren ?

dus ik kan niet gewoon de cd gebruiken die erbij zat ?

het gaat trouwens om windows xp met windows media center

Als 'de cd die erbij zat' een volledige XP installatiecd is, en niet zo'n recovery cd, dan zou je die kunnen gebruiken, vermits die cd ook van hetzelfde Service Pack niveau is als je huidige XP installatie.

Media center edition maakt niet uit: de basis XP installatie blijft gelijk. Je kunt dus gewoon dat doen wat ik gezegd heb.

Succes,

Tijs.

ok, hoe merk ik het verschil tussen een recovery en een volledige installatie cd en als ik al die stappen uitvoer start mn laptop dan ook weer normaal op ?

zonder de keuze voor opstarten in veilige modus enz, en zonder schijfcontrole elke keer ?

Probeer gewoon uit: Stop 'm erin met een draaiende XP, en als niet automatisch het blauwe scherm met witte letters verschijnt van XP installeren (+ andere opties), dan is het geen XP installatiecd.

Verschijnt de optie om te installeren wel, en je klikt erop, en daarna verschijnt niet de optie om te Upgraden, ook dan is het geen volledige XP cd.

Zodra de in-place upgrade gelukt is, dan zou je die meldingen waar je zojuist over schrijft niet meer moeten krijgen.

Tijs.

kan geen cd zomaar regelen, die cd die erbij zit is een recovery cd

Denk erover om er mee naar te winkel te gaan, maar wat wil ik eigenlijk dat ze ermee gaan doen dan ?
kan ik gewoon zeggen dat ze een "in place upgrade' moeten gaan doen ?

Laatst bewerkt:
Als ze verstand van zaken hebben, dan zouden ze dat moeten kunnen doen voor je.
Laat ze anders eerst een backup maken van de inhoud van de harddisk voordat ze aan de gang gaan.

Tijs.

hopelijk weten ze wat ik bedoel als ik in place upgrade zeg dan :D
en die backup ?
kan ik die ook zelf maken en back up ik dan ook niet al die fouten mee ?

Verwijs ze anders naar deze discussie op het helpmij-forum, zodat ze begrijpen wat er bedoeld was met in-place upgrade.

Die backup maken kun je theoretisch ook zelf (probeer eens Start -> Uitvoeren -> ntbackup.exe), maar garantie dat je voldoende backupt én dat je alles weer terug kunt zetten als de pc-boer het verkl**t, daar twijfel ik eerlijk gezegd een beetje aan. Bovendien heb je een extern medium nodig om het op op te slaan, bijv. een op USB aangesloten externe harde schijf.
Ga je het zelf doen, backup dan in ieder geval je e-mail bestanden, je gehele Mijn Documenten map + wat je zelf nog bedenken kunt dat opgeslagen zou moeten worden.
Dit geldt natuurlijk ook voor de pc-boer als je het aan hem overlaat om de backup te maken.

Succes,

Tijs.

en als ik nou zeg , windows xp opnieuw installeren zonder dat ik mn bestanden kwijt raak , das toch het effect van een in place upgrade ?

het gaat trouwens om de mycom

Je zou de in-place upgrade het ook een reparatie-installatie van XP kunnen noemen, met behoud van instellingen, programmatuur en data.
Een Microsoft beschrijving ervan vind je hier.

Neem (voor de zekerheid) wel de cd-roms mee (voor drivers die eventueel opnieuw geïnstalleerd moeten worden) en het (gebruikers-)boekje van de laptop. Vertel er duidelijk bij dat de data (zover mogelijk) eerst veilig moet worden gesteld.

Succes,

Tijs.

oh ok , dus nog ff op een rijtje de problemen
er zijn er nog wat bijgekomen gaandeweg

- niet normaal kunen opstarten zonder schijfcontrole te krijgen die uren duurt
- laptop werkt langzamer dan normaal en blijft heel vaak hangen bij de minste of geringste handeling
- een spel dat ik opnieuw installeer werkt gebrekkig, schermpjes laden duurt heel erg lang

dit alles word opgelost door die reparatie installatie van xp ?
en er is geen andere makkelijkere manier ?

Laatst bewerkt:
Of dit (al) je problemen gaat oplossen is nooit 100% garantie op te geven. Wel is er een redelijke kans dat het zou kunnen werken. Software is altijd te vervangen, je data niet, dus een backup maken vooraf van al je data blijft ten zeerste aanbevolen.

Natuurlijk staat ook de mogelijkheid vrij om het volgende te doen:
1.De laptop naar de reparateur te brengen om de data veilig te stellen.
2 Daar dan ook een hardware-check te laten doen en/of gebruik te maken van hulp-programma's die de fabrikant ter beschikking stelt om de hardware te checken, zodat hardwareproblemen als mogelijke oorzaak van problemen verder uit te kunnen sluiten is.
3. Dan de recovery cd erin te doen, en de laptop terug te zetten naar de staat zoals je hem kreeg toen je hem kocht (data, je zelfgeïnstalleerde software en je instellingen zijn dan weg van je harddisk).
4. De gebruikerssoftware opnieuw te installeren en opnieuw in te stellen.
5. De data weer terug te zetten, zodat je die weer gebruiken kunt.

Tijs.

Bij een laptop wordt over het algemeen een "recovery cd " geleverd,waarmee je de installatie kunt terugzetten naar het moment van aankoop.

Soms staan de recovery bestanden op de CD\DVD en weer anders staan die bestanden op een,vaak verborgen,partitie.

Het kan ook zo zijn,b.v. bij Acer,dat je direct na aanschaf zelf een recovery CD\DVD moet maken,met de daartoe bijgeleverde lege CD\DVD.

Als je besluit de laptop terug te zetten met je recovery bestanden,dan zul je begrijpen dat je alle software die je zelf hebt geïnstalleerd,er op weer opnieuw op moet zetten.

Maak een backup van alle belangrijke data zoals Mijn Documenten,Mail,Adresboek en de Favorieten.

Mocht je over een extra partitie beschikken,dan kun je de data daar parkeren.

Zo ben je je eigen baas,zonder kosten ;)

Greetz

Ik heb wel van die DVD-RWtjes , waar ik die data dan op kan zetten, kep ook een netwerk dus kan ook het 1 en ander op mn pc zetten, maar dat overzetten gaat dan wel lang duren

Kep de recovery cd gevonden hier staat het volgende als opties

Recover Windows XP to first partition only
This option will delete only the first partition allowing you to keep other partitions, and create a new system partition as drive "C"
--------------------------------------------------------------------------
Recover Windows Xp to entire HD
This option will delete all partitions from your hard disk drive and create a new systeem partition as drive ''C''
--------------------------------------------------------------------------
Recover Windows XP to entire HD with 2 partitions
This option will delete all partitions from your hard disk drive and create two new partitions ''C'' (60%) and ''D'' (40%)

nu denk ik dat ik die 1ste optie moet hebben ?
schijf C '' wissen '' en alles wat op D staat behouden ?

kep ook een netwerk dus kan ook het 1 en ander op mn pc zetten, maar dat overzetten gaat dan wel lang duren
Doe je dat toch een keer als je een leuke film op TV kijkt ;)
nu denk ik dat ik die 1ste optie moet hebben ?
schijf C '' wissen '' en alles wat op D staat behouden ?
Ja,en als je inderdaad een D partitie hebt,kun je de data ook daar zetten.Overigens zou ik het toch ook naar de PC overhalen,een extra backup kan nooit kwaad.

Greetz

ja, ik heb een D "schijf'' , daar zet ik dan wel zo veel mogelijk en dan zet ik de data ook nog op een paar DVD-RWtjes

kan ik er van uitgaan dat de problemen zich vooral bevinden op die C schijf die ik ga "recoveren" ?
daar staat windows tenslotte op

Je hebt veel storingen in het Windows programma,dus alleen al om die reden zou ik persoonlijk voor een frisse install kiezen.
ook krijg ik nog vaak weer die schijfcontrole
Dit kan met bovengenoemde storingen te maken hebben,maar er kunnen ook beschadigingen op de schijf zijn.

Je zou dus vooraf,een diagnosetool van het hardeschijfmerk kunnen laten draaien,maar dat kun je ook achteraf doen als er zich nog storingen blijven voordoen.

Omdat je,naar mijn mening,toch niet onder die nieuwe install uitkomt,zou ik die gewoon eerst doen.

Voor een diagnosetool.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Greetz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan