Windows Kladblok werkt niet meer met code-loze platte tekst?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ltk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Ik gebruikte Windows kladblok oa altijd als tussenstation om bij het kopiëren van teksten vanuit bv Word of vanaf internet v.v. allerlei verborgen html-codes kwijt te raken. Zoals fonts e.d. die vervolgens soms hardnekkig steeds weer tevoorschijn kwamen als ik rechtstreeks kopiëerde en plakte (van bv internet naar Word) en die zich ook niet lieten aanpassen (omdat ik zelf geen verstand van html heb en die codes dus niet kan vinden/herkennen). Zelfs het in Open Office verwerken 'zonder opmaak' leek dan even goed te gaan, maar na opslaan en opnieuw openen doken er tóch ineens vaker weer oude codes op....

Kladblok gaf in het verleden tekst altijd standaard weer in platte tekst zonder verdere codes. Daarvandaan was het dan gemakkelijk kopiëren zónder vervelende opmaak-bijwerkingen. Nu na een kennelijke update neemt het echter fonts e.d. wél over. Die ik dan vervolgens tóch weer handmatig te lijf moet om ze kwijt te raken.
Ik zie nu in kladblok geen mogelijkheid meer om weer die oude standaard platte tekst in te stellen. Of kijk ik ergens overheen?

En/of is er een simpel ander alternatief om code-loze platte tekst te krijgen (niet alleen voor Word/Open office, maar ook voor allerlei andere opmaakprogramma's) vanuit bronnen die vol zitten met hardnekkige opmaak-codes?

Laatst bewerkt:
Kladblok (Notepad) gebruikt geen verschillende opmaak. Dus geen verschillende fonts, vet, cursief. lettergrootte, enz. Het is en blijft een eenvoudig kladblokje, alleen voor platte tekst.

Mogelijk gebruik je Wordpad (maar ik vermoed van niet).

Of misschien kopieer/plak je Unicode tekens naar Kladblok. Het overgrote deel van alle websites gebruikt de UTF-8 tekencodering en Kladblok gebruikt ook al een tijdje deze codering. Je kan dus heel erg veel tekens/symbolen als "platte tekst" gebruiken. Voor meer info utf-8 (klik). Ter vergelijking, de (voorheen gebruikte) extended ascii codering had ruimte voor circa 220 leesbare tekens; de utf-8 codering heeft ruimte voor meer dan 16 miljoen leesbare tekens.

Als voorbeeld dit is utf-8 code 1F6D2 die ik hier als "platte tekst" erin hebt geplakt.
Maar deze Unicode tekens kan je gewoon als platte tekst bewerken.

Plakken werkt in ms-Word goed met de rechter muisknop :)
of plak met Ctrl + Shift + V (toetscombinatie werkt niet in alle apps).

plak-tekst.jpg

Probeer een tooltle te vinden.
Ik zag Copy As Plain Text misschien is dat wat? Of even googelen?

Laatst bewerkt:
Wijzig het font (test) en Save as. Kijk of het dan weer goed is.

Notepad's default font is Lucida Console - style: Regular - size: 10.

Deze even uitvoeren:
Systeembestanden repareren
Beschadigde en ontbrekende Windows systeembestanden kunnen problemen veroorzaken.
Typ cmd in zoekvak > rechts > Als administrator uitvoeren > Typ sfc /scannow achter de prompt. Wacht geduldig tot dit proces is voltooid.

Laatst bewerkt:
Kladblok (Notepad) gebruikt geen verschillende opmaak. Dus geen verschillende fonts, vet, cursief. lettergrootte, enz. Het is en blijft een eenvoudig kladblokje, alleen voor platte tekst.

Ik gebruik de standaard Kladblok app ingebouwd in Windows. En die neemt nu wel degelijk fonts over...... Onder het tab 'bewerken' kan ik vervolgens vele fonts kiezen, maar 'zonder opmaak' oid zit daar nergens bij.....Of ik zie het ergens over het hoofd...

Ik gebruik de standaard Kladblok app ingebouwd in Windows. En die neemt nu wel degelijk fonts over...... Onder het tab 'bewerken' kan ik vervolgens vele fonts kiezen, maar 'zonder opmaak' oid zit daar nergens bij.....Of ik zie het ergens over het hoofd...

Klopt, dat gebeurt als geen standaard font is ingesteld lees ik op internet. Zie mijn eerdere bericht met nu een link.

Herstelopties?

Laatst bewerkt:
Klopt, dat gebeurt als geen standaard font is ingesteld lees ik op internet.

Maar ik zie op het Instellingen-tab van Kladblok helemaal nergens hoe ik een font als standaard kan instellen??? Ik kan alleen maar fonts kiezen maar ze niet als standaard bevestigen.

Laatst bewerkt:
Zie mijn eerste link en probeer even uit wat in die link staan. Heb je sfc /scannow uitgevoerd?

Schrift: onder > Opmaak > Lettertype > staat bij mij op Westers

Laatst bewerkt:
Kladblok kan maar 1 font tegelijk gebruiken (instelbaar in opties), dus geen combinatie van fonts. Wel kan je diverse tekens uit de Unicode gebruiken die op elkaar lijken zodat het lijkt alsof je verschillende fonts hebt.

Welke Windows versie gebruik je?
Heb je een screenshot?

In de meest recente Windows 11 is Consolas 11 het standaard lettertype.

Zie mijn eerste link en probeer even uit wat in die link staan. Heb je sfc /scannow uitgevoerd?

Schrift: onder > Opmaak > Lettertype > staat bij mij op Westers

Ik ga daar mee aan de slag, maar moet daar even op gaan studeren en mee experimenteren. En dat lukt vandaag verder even niet meer. Je link zit geloof ik wél een heel eind in de goede richting als ik het zo snel zie. Ik moet even gaan ontdekken hoe bestendig in Wordpad een eenmaal ingesteld font is of dat dat toch overschreven wordt door geïmporteerde fonts uit andere documenten (zoals tot nu toe het geval was) .

Kladblok kan maar 1 font tegelijk gebruiken (instelbaar in opties), dus geen combinatie van fonts. Wel kan je diverse tekens uit de Unicode gebruiken die op elkaar lijken zodat het lijkt alsof je verschillende fonts hebt.

Welke Windows versie gebruik je?
Heb je een screenshot?

In de meest recente Windows 11 is Consolas 11 het standaard lettertype.

Zie mijn post #9 . Ik gebruik gewoon W11, volledig bij te tijd. De verandering is er wss een paar maanden geleden ingeschoten met een update. Tot later voor het vervolg ;)

Je kan ook de plakopties in Word aanpassen.

word-opties.jpg

@senso. In de community vraag "NotePad is not longer pure Text?" staat
All of my previous pure text files that were unformated and were created, edited, saved, and I used to open in notepad, now open up in notepad as formatted, illegible symbols.

Dit is precies het verschijnsel als een bestand in ascii is opgeslagen en nu in utf-8 wordt bewerkt. De ascii tekens 32-127 zien in utf-8 er hetzelfde uit maar alle andere tekens niet. Zowel ascii als utf-8 zijn platte tekst, alleen utf-8 heeft meer tekens.

Extreem voorbeeld wat je niet gauw tegenkomt.
woord 1 "Українська" en woord 2 "ykpaïHcbKa"

woord 1 bestaat uit utf-8 Unicode tekens (in dit geval Oekraïense tekens).
woord 2 is ook utf-8 Unicode maar komt uit een ander deel in de Unicode tekenset.

Het lijken verschillende fonts maar beide zijn gewoon platte tekst.

In de ascii tekenset is de "O" geen "0" ook al lijken ze op elkaar :D

Laatst bewerkt:
Ik moet even gaan ontdekken hoe bestendig in Wordpad een eenmaal ingesteld font is of dat dat toch overschreven wordt door geïmporteerde fonts uit andere documenten (zoals tot nu toe het geval was).

Waar heeft de vraag betrekking op? Notepad/Kladblok of Wordpad? Notepad gebruikt geen verschillende opmaak zegt Bron. Plaats een screenshot.

Elke RTF (Rich Text Format) of WYSIWYG (What You See Is What You Get) tekstverwerker neemt de opmaak, voor zover bepaalde functies er zijn, over bij het plakken.

Wordpad (van oudsher RTF) zal de opmaak bij het plakken overnemen.

Dezelfde vraag als Senso: heb je een screenshot? Handig voor ons :)

Aanvulling. Je kan ook Notepad++ gebruiken (als Kladblok maar dan uitgebreider). Het is alleen voor platte tekst.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan