Windows loopt regelmatig, willekeurig vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

boemboem

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2003
Hallo,

ik heb eigenlijk al lange tijd het probleem waar ik dit topic nu voor open.
Even vooraf wat specificaties:

- Laptop is een Acer 7740G-334g laptop van een jaar of 2,5 oud
- Heb zelf naderhand een SSD geinstalleerd (echter dit probleem was er voorheen ook al, en is er nu nog steeds)
- Windows 7 geinstalleerd (inclusief alle updates).

Wat er gebeurd is dat regelmatig, willekeurig (kan goed een week/maand niet voorkomen en daarna 2x op een dag) de computer vastloopt.
Dan kan ik de muis niet meer bewegen, zie ik nog wel beeld, en het geluid loopt nog even vertraagd door (maar houdt daarna ook op).
Na een paar minuten, gaat Windows weer verder en kan ik het gewoon weer gebruiken.

Onlangs heb ik voor het eerste maal een vastloper gehad, waarna een blauw scherm met een driver genoemd die volgens google te maken zou hebben met mijn wifi adapter.
Echter weet ik niet of dit een eenmalig probleem was (anders nooit voorgekomen) of dat dit te maken heeft met "het" probleem.
Vaak loopt het wel vast als het internet wat intensiever gebruikt wordt, maar dat wordt over het algemeen toch wel op mijn laptop.

Is er een manier om na te gaan waar het probleem in zit?
Programma's die dit kunnen registreren? Of kent iemand zo'n soortgelijk probleem, en kan die mij daarmee helpen?

De installatie van Windows heb ik paar keer gedaan met de recovery partitie, maar ook met een gedownloade versie van Windows 7 (in verband met de geintegreerde updates (scheelt veel tijd bij installeren), wel eigen key gebruikt). En ook zowel bij een bijna verse installatie (onlangs windows geinstalleerd en denk binnen een week al zo'n vastloper), maar ook als Windows al langer op de laptop draait.

Laatst bewerkt:
Geheugen gechecked? met bv memtest86

Ik heb geprobeerd met Memtest86 te controleren, maar nadat het programma opgestart is start de PC nagenoeg meteen opnieuw op (zie wel een blauw scherm, met volgens mij L1, L2 cache, maar hij start meteen opnieuw op daarna).
Wat ik wel gedaan heb is de Windows 7 geheugencontrole. Deze vond geen fouten.

Heb deze ook niet vanuit Windows gestart, maar via een bootable USB stick (een standaard pakket van memtest.org en een USB disk, geboot naar MS Dos, en toen Memtest gestart).

Laatst bewerkt door een moderator:
Toch even zoals je zei de ISO gebrand op een CD'tje en nu werkt het wel.
Heb hem 2x (passes) laten doorlopen, geen fouten geconstateerd.

Heb dat programma geinstalleerd en hij geeft aan dat alles up to date is.
Ik heb overigens bij de laatste recente install alle drivers genomen van de fabrikant hardware zelf (dus niet via Acer, maar de drivers van Intel, AMD etc zelf zodat ik de laatst beschikbare had).
Het probleem wat ik beschrijf, had ik ook toen met een standaard Acer-installatie, dus dat zou het niet kunnen zijn.

Heb nu sowieso eens gezocht op de naam van mijn Wifi-adapter in systeembeheer (Atheros) en de drivers van hun site gehaald (van augustus 2012).
Deze in ieder geval geinstalleerd, misschien dat dit de oplossing gaat blijken.

Bedankt trouwens voor het scherp zijn, het is inderdaad een Acer.

Laatst bewerkt:
Zou misschien een oploassing kunnen zijn.
Anders misschien een programma op de achtergrond bezig? bv virus scanner

Heb nu volgens mij de afgelopen weken geen problemen meer gehad met vastlopers...
Echter, misschien te vroeg om het als opgelost te bestempelen? Of kan dit teruggedraaid worden?

@boemboem
Als je geen problemen meer hebt mag je hem rustig op opgelost zetten, je kan naderhand evt. altijd een nieuw topic openen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan