Windows / Macbuntu Dual boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

BasM15

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2013
Hallo!
Ik vroeg me af of het mogelijk was om Macbuntu te kunnen draaien op me externe hardeschijf en dat ik dan kan kiezen of ik Windows of Macbuntu opstart. Of dat ik het in me windows kan draaien op mijn mac had ik parallels, is er ook zon soort (gratis) progamma zodat ik het in windows kan opstarten? Ik heb al wat gegoogled maar ik heb niks kunnen vinden!

PC Specs
I5 3450
MSI Z77-G43
8GB Corsair vegeance
500GB HDD
600WATT Voeding
ICUDU 300MB P/s Wi-Fi kaart
Asus GTX 760

Je vraag komt verwarrend over. Het lijkt alsof je een gewoon computer hebt die Windows kan draaien of al draait. Nu wil je Ubunto of Kubuntu ernaast draaien. Macbuntu ken ik niet. Maar wil je gewoon een dual boot hebben voor Windows en Ubuntu, dan kan dat. Ik zal niet voor een extern schijf gaan.

Download Ubuntu en brandt het ISO bestand op een DVD. Vervolgens vanaf deze DVD opstarten, dan kan je Ubuntu testen. Bevalt het, dan weer Windows opstarten. Windows 7 kan de partitie laten inkrimpen, ermee maak je vrije ruimte op de harde schijf (25GB is ruim voldoende om Ubuntu later te testen). Dan nog een keer van de live DVD opstarten en Ubuntu installeren. Dat lukt intussen grafisch.

Ja klopt! Ik wist niet precies hoe ik het kon uitleggen maar dat bedoel ik dus! Moet ik de ubuntu dus via windows opstarten of gewoon net als bij windows via cd opstarten en installeren op HDD? Bedankt voor je reactie btw.

Ubuntu opstarten via de DVD (Ubuntu is te groot geworden voor een CD), dan kom je in de live versie. Dan vanaf de live versie installeren.

Probeer eerst even de live versie uit voor je het gaat installeren, je kan ook eens live versies van Mageia, OpenSuse of Fedora proberen.
Pak dan diegene die je het best bevalt.
Een tip mocht je ooit moeten herinstalleren, eerst windows dan Linux dit i.v.m het overschrijven van de bootloader door windows.
Maak 3 partities aan te weten :
/
/home
en een /swap
Lees je even in in de Linux wereld, zeker als je het nog nooit gebruikt hebt. Het is geen windows.

Linux crash

abc

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is gelukt maar nu crasht het ik heb onderwerp gezet in categorie Linux
Nog een vraag kan ik hem bijv 50GB van me hdd waar ook windows opstaat geven?

Crash

Als ik een tijdje op linux wat doe (Normaal gebruik) Komen er allemaal gele balken en plaatjes veranderen in balken het gaat pas weg na pc restart! Hoe verhelp ik dit?

Heb je alleen Linux op je pc staan?
Ja? Doet hij dat ook bij het andere OS?
Ja? Zou het een warmteprobleem kunnen zijn?
nee? zou het een driverprobleem kunnen zijn?

@BasM15
Je had gewoon in je oorspronkelijk topic verder kunnen gaan, ik heb je bericht uit de andere sectie met deze samengevoegd.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan