windows mediaplayer defect?

Status
Niet open voor verdere reacties.

van.beurten

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Sinds kort heb ik een 2e hands laptop met Compaq Aramada M700 met W98 SE.
Ik heb hier op geprobeerd een externe geluidskaart aan te sluiten wat tot op heden nog niet gelukt is.
Een sounblaster MP3 +
-Omdat ik er even genoeg van had dat het niet ging lukken heb ik alles weer gedeïnstalleerd. Maar nu ineens doet mijn windows mediaplayer het niet meer,
als ik b.v. een mp3 of wav. file wil laten spelen lukt dit niet en loopt het geheel vast en krijg ik een blauw scherm dat het systeem instabiel is.....
Wat kan ik doen?
Metgroet,
Bernadette.

Je kunt eens proberen een registerkopie terug te zetten. Win98 bewaart standaard 5 registerkopieën.
Natuurlijk moet je nog wel een kopie hebben van een datum waarop de player nog werkte, maar dat zie je gauw genoeg als je de volgende procedure uitvoert:
Start op in veilige modus (tijdens opstarten Ctrl ingedrukt houden) en kies in het opstartmenu Alleen MS-DOS-Prompt in veilige modus.
Typ achter de prompt scanreg /restore (spatie na scanreg!) en druk op Enter.
Je krijgt dan een DOS-scherm met 5 registerkopiën te zien met namen als rb001.cab, rb002.cab, etc. In de eerste kolom zie je de data waarop ze gemaakt zijn.
Selecteer - met de pijltjestoetsen - een kopie van een datum waarop de computer nog goed werkte en druk weer op Enter.
De kopie wordt dan teruggezet.
Zit er geen geschikte kopie tussen, selecteer dan Annuleren, druk op Enter, start opnieuw op door op Ctrl+Alt+Del te drukken en hoop dat iemand een andere oplossing weet.:)
Kies bij voorkeur een kopie waar "gestart/started" achter staat. Zo'n kopie is gebruikt om Windows te starten en is dus een goede kopie. Als er "Niet gestart/Not started" staat wil dat zeggen dat die kopie niet gebruikt is om Windows te starten; het hoeft dus niet per se een foute kopie te zijn, maar het zou kunnen.
Start hierna opnieuw op door op Ctrl+Alt+Del te drukken.
Waar je wel even op moet letten bij het terugzetten van een registerkopie zijn de programma's die je de laatste tijd geïnstalleerd hebt. Als je bijvoorbeeld een kopie van 5 dagen geleden wilt terugzetten en je hebt na die datum nog een programma geïnstalleerd, dan kun je dat programma het best eerst verwijderen, vervolgens de kopie terugzetten en daarna het betreffende programma weer installeren. Zou je dat niet doen, dan werkt dat programma niet meer als de bijbehorende registerverwijzingen er niet meer zijn.

Guus.

Laatst bewerkt:
mediaplayer defect?

Guus bedankt voor je uitgebreide advies. Pfff, wel een actie....Ik zag in beeld 4 kopieën genoemd nl:
12j07j0, 12j06j0, 12j05j0 en 12j02j0. Aangezien ik de laptop eind oktober heb gekocht weet ik niet of ik er goed aan doe de kopie van b.v. 12j07j0 terug te zetten.....(rare data trouwens..). Wat denk je?
Bernadette.

Re: mediaplayer defect?

Geplaatst door van.beurten
rare data trouwens
Dat is de Amerikaanse notatie van data.:)
12j07j0 is dus 7 december. De overige kopieën (12j06j0, 12j05j0 en 12j02j0) zijn dus van 6, 5 en 2 december.
Er zijn overigens 5 kopieën, maar om die vijfde te zien moet je even de pijltjestoetsen gebruiken.
Als ik jou was zou ik de oudste kopie terugzetten.

Op 3 december is "KB889293:Cumulatieve beveiligingsupdate voor Internet Explorer 6 Service Pack 1" uitgekomen.
Als je die al hebt geïnstalleerd en je wilt een registerkopie terugzetten van een datum daarvoor, moet je eerst die update verwijderen.
Je vindt de update in de lijst Software onder de naam Internet Explorer Q889293.
Als je die update nog niet hebt geïnstalleerd, weet je in ieder geval meteen ook wat je moet doen na het terugzetten van de registerkopie.:)

Guus.

Laatst bewerkt:
mediaplayer defect??

Nou, Guus, ik heb het aangedurfd. De beveiligingsupdate was niet van toepassing. Ik zit nog niet op het internet met mijn laptop.
Ik heb de oudste registercopie genomen maar kreeg de melding dat de terugzetting mislukt was......

Ik kwam op het idee een andere mediaplayer te installeren, maar omdat deze het ook al niet deed heb ik de hele heisa maar weer gedeïnstalleerd....

Moet ik al wanhopig worden??
Bernadette.:eek:

Re: mediaplayer defect??

maar omdat deze het ook al niet deed
Klik met je rechter muisknop op Deze computer en klik op Eigenschappen. Kijk eens bij Apparaatbeheer of daar bij Besturing voor geluid, video en spelletjes geen geel vraagteken op de plaats van de geluidskaart staat.

Guus.

Laatst bewerkt:
geen geel uitroepteken

Nee, geen geel uitroepteken. Bij de eerste installatie van de ext. geluidskaart had ik dit wel. Maar bij deinstallatie verdween ie weer.

Selecteer dan onder Besturing voor geluid, video en spelletjes je geluidskaart eens en klik op de knop Eigenschappen.
Klik op het tabblad Stuurprogramma op de knop Details stuurprogramma en kijk of dat inderdaad geladen is.

Guus.

Zover ik kan zien is alles geladen. Ik krijg ook wel geluid.
Net nog ontdekt dat ik in irvanview ook wav. files kan afspelen.....
Bernadette.

Goed. Met je geluidskaart is dus ook niets mis.
Probeer Controle systeembestanden eens:
Ga naar Start > Uitvoeren, typ sfc en klik op OK.
Kies de bovenste optie (Controleren op gewijzigde bestanden) en klik op Uitvoeren.
Als er een beschadigd of ontbrekend systeembestand wordt ontdekt, krijg je de vraag de cd-rom van Windows in de drive te doen. Het bestand wordt vervolgens teruggezet.

Guus.

mscat32.dll

Wijze raad opgevolgd:
ik kreeg in beeld mscat32.dll mogelijk beschadigd.
Geselecteerde bestand terugzetten aangevinkt.
Windows cd erin-terugzetten vanuit D:/ - bestand opslaan in C:\Windows\systeem
en krijg de melding bestand niet gevonden......

Bernadette

Pak bijgaand bestand even uit.
Zoek in de map C:\WINDOWS\System het bestand mscat32.dll op en verander de naam in mscat32.old.
Zet het nieuwe bestand in die map en kijk of de Media Player nu wel werkt.

Guus.

vanavond

vanavond kan ik verder gaan. Er staan nu andere dingen te doen!
Ik laat het horen als het gelukt is.
Groet.

Re: vanavond

vanavond kan ik verder gaan. Er staan nu andere dingen te doen!
Ik laat het horen als het gelukt is.
Ik heb zelf vanavond geen tijd, maar als het bovenstaande niet helpt, dan kun je eens proberen Windows over de huidige installatie heen te installeren.
Dat is iets anders dan een hele nieuwe installatie. Op deze manier worden eventueel ontbrekende of beschadigde bestanden - ook als dat geen systeembestanden zijn - vervangen door de goede bestanden. Het is heel simpel en duurt een half uurtje tot 3 kwartier.
Je hebt hier de originele installatie-cd-rom voor nodig; een ander exemplaar met Win 98 is niet bruikbaar i.v.m. de gebruikte registratiecode - die je overigens niet hoeft in te voeren.
Stop de Windows cd-rom in de drive.
Open Windows Verkenner, klik met je rechter muisknop op je cd-romstation en klik op Verkennen. Klik in het rechter venster op Setup.exe en volg de aanwijzingen.
Als je wordt gevraagd de oude gegevens op te slaan om dit ongedaan te kunnen maken, kun je voor Nee kiezen (kost je anders 130 Mb schijfruimte).
Al je systeem- en programma-instellingen en reeds geïnstalleerde updates blijven behouden. Je zult waarschijnlijk alleen wat overbodige pictogrammen van je bureaublad en uit je startmenu moeten halen na afloop.

Guus.

Laatst bewerkt:
mediaplayer defect?

Dag Guus,
Bedankt weer voor je uitgebreide advies!

Ik heb het bestandje mscat32.dll via "zoeken" opgespoord en krijg ik het ook in beeld. 't staat in de map: windows/system, maar als ik daar ga speuren kan ik het niet vinden....
Kan ik het ook veranderen en opnieuw neerzetten in het scherm wat ik bij "zoeken" krijg?

Inmiddels heb ik een aantal plugins toegevoegd aan het programma wat ik al had Irfanview en kan hier nu ook mp3's etc. afspelen!

Ik wil nog wel proberen die mediaplayer op gang te krijgen, maar de belangrijkste functies die ik wil hebben heb ik denk ik nu via irfanview.

Groet, Bernadette

Re: mediaplayer defect?

maar als ik daar ga speuren kan ik het niet vinden....
Kan ik het ook veranderen en opnieuw neerzetten in het scherm wat ik bij "zoeken" krijg?
Dat kan heel goed - zie bijlage.
Inmiddels heb ik een aantal plugins toegevoegd aan het programma wat ik al had Irfanview en kan hier nu ook mp3's etc. afspelen!
Ik wil nog wel proberen die mediaplayer op gang te krijgen
Probeer eens of hij werkt nadat je dat bestand hebt vervangen.
Is dat niet het geval, dan kun je hem deïnstalleren en opnieuw installeren. Omdat IrfanView wel werkt en je geluidskaart ook OK is, begin ik nu toch te denken dat er door de installatie van die externe geluidskaart iets in Windows Media Player fout is gegaan.

Guus.

Laatst bewerkt:
ben ik weer

Ik heb het bestand mscat32.dll op m'n usb stick geplaatst en deze vervolgens in m'n laptop gedaan....
Op de computer waar ik het bestand vandaan haal kan ik het bestand wel zien op deze stick, maar op m'n laptop niet....
Daarna een andere oplossing gezocht en het bestandje op een cdrw gezet, zelfde verhaal......
Hè jee, wat een gedoe...
Groet Bernadette.

Re: ben ik weer

Op de computer waar ik het bestand vandaan haal kan ik het bestand wel zien op deze stick, maar op m'n laptop niet....
Is op de laptop bij Mapopties (Start > Instellingen > Mapopties) wel Alle bestanden weergeven aangevinkt?

Guus.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan