Windows niet uit slapstand en start daarna niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Iexip

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2010
Sinds enige tijd wil Windows geregeld niet meer uit de slaapstand ontwaken. Het verschijnsel doet zich voor onder verschillende useraccounts. Als hij niet meer uit slaapstand wil, kan ik de pc ook niet meer normaal herstarten. Stekker eruit en weer erin en dan opstarten helpt uiteindelijk meestal wel. Het vreemde is dat na opstarten de pc het scherm vertoont dat normaliter na ontwaken uit slaapstand wordt getoond, m.a.w. de pc heeft de opstartprocedure niet doorlopen.

Ik heb al geprobeerd om de pc terug te zetten naar verschillende herstelpunten, maar dat helpt niet. Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn en hoe dit eventueel op te lossen anders dan met een nieuwe installatie?

Dus zodra jij het sleepknopje indrukt, lijkt het in sleep te gaan, maar word gewoon uitgeschakeld?

Heb je toevallig ingesteld dat het Sleepknopje de Hibernate functie activeert?

Hibernate / Slaapstand

Nee, je begrijpt helaas niet wat ik bedoel.

De computer staat zo ingesteld dat ie na een half uur automatisch in de slaapstand gaat. Dat gebeurt ook. So far, so good.

Als ie dan echter in slaapstand zit, krijg ik 'm er met geen mogelijkheid meer uit. Sterker nog, ook als ik de pc uitzet (met aan- uitknop) en opnieuw probeer op te starten, doet ie niks. Het opstartproces begint gewoon niet. De pc zoekt wel nog naar een cd-rom, maar daar laat ie het bij. Na herhaaldelijke pogingen en stekker erin en eruit, krijg ik 'm wel weer aan de praat, maar ook dan start ie niet normaal op, maar krijg ik het scherm te zien, dat zou moeten verschijnen als de pc uit slaapstand komt.

Het lijkt dus wel alsof de pc compleet verlamd raakt door in de slaapstand te gaan.

Er zijn nog al eens verwarringen over slaapstand en sluimerstand en hybernate.
Misschien kan een gedetailleerd plaatje van energiebeheer wat meer duidelijkheid verschaffen.
Ik heb dezelfde problemen gehad en nadat ik hybernate ingeschakeld had, waren de problemen opgelost.
Geen idee waarom.

Volgens mij is slaapstand, sluimerstand en hibernate hetzelfde. Het gaat gewoon om de slaapstand die je kunt instellen onder Energiebeheer.

Omdat mijn pc sowieso toe was aan een verse installatie heb ik een clean install van Windows 7 uitgevoerd in de hoop dat het probleem daarmee was opgelost. Helaas: na een week probleem slaapstand gebruiken opeens weer hetzelfde verhaal. Conclusie: het is geen puur softwarematig probleem. Ik vermoed een conflict met de hardware. Het vreemde is echter dat ik geen nieuwe hardware/drivers heb geïnstalleerd rond de tijd dat het probleem ging optreden. Ik draaide al een jaar probleemloos onder Win7.

Als ik de pc (als ie in slaapstand zit er er niet uit wil) uitzet met de aan/uitknop lukt het niet meer om de pc op te starten. Ik moet dan echt een paar keer de stroom van het apparaat halen en na verschillende pogingen start ie weer op. Daarom vraag ik me af of het probleem niet in het BIOS kan zitten. Het flashen van het BIOS schijn echter nogal link te zijn. Dus dat heeft niet mijn voorkeur.

Overigens krijg ik nu, na opnieuw opstarten, wel een foutmelding die ik voorheen niet kreeg:

--------------------
Windows opstartbeheer

Uw computer kan niet uit sluimerstand komen
status 0xc0000411
Informatie: er is een onherstelbare fout opgetreden tijdens het verwerken van herstelgegevens
Bestand: hiberfil.sys
---------------------

Las zojuist op Internet dat AVG dit probleem zou kunnen veroorzaken door het scannen van hiberfil.sys. Heb dus maar eens een andere scanner geïnstalleerd.

Las zojuist op Internet dat AVG dit probleem zou kunnen veroorzaken door het scannen van hiberfil.sys. Heb dus maar eens een andere scanner geïnstalleerd.

Helaas, probleem blijft.

Volgens mij is slaapstand, sluimerstand en hibernate hetzelfde. Het gaat gewoon om de slaapstand die je kunt instellen onder Energiebeheer.

Daar kun je voor alle drie verschillende instellingen maken dus is het niet hetzelfde.
Hoe werkt het met de sluimerstand?
Zet hibernate eens uit.
Is er wel genoeg ruimte op de schijf voor hibernate?
Wat zijn de specs van je systeem?

Daar kun je voor alle drie verschillende instellingen maken dus is het niet hetzelfde.
Hoe werkt het met de sluimerstand?
Zet hibernate eens uit.
Is er wel genoeg ruimte op de schijf voor hibernate?
Wat zijn de specs van je systeem?

Ik kan onder Energiebeheer alleen kiezen voor slaapstand. Sluimerstand en/of hibernate kom ik nergens tegen en ik zou dus niet weten hoe ik die moet instellen of aanpassen.

Mijn pc is een Acer Aspire Quad Core 2.6 Ghz. 3Gb DDR2 geheugen. Win 7staat op C:\ waar nog 30Gb vrije ruimte is. Verder heb ik nog drie andere partities. Alle partities hebben veel vrije ruimte. Verder heb ik alle drivers ge-update.

Wat ik vooral zo vreemd vind is dat de PC ook helemaal niet meer opstart als ie niet uit slaapstand wil en ik 'm uit heb gezet. Ergens blokkeert er dus iets.

Laatst bewerkt:
Heb daar inderdaad al wat zitten klooien. Hybride slaapstand is ingeschakeld. Sluimerstand uit.

Ik heb het energieschema nu op Hoge Prestaties gezet en heb de pc al een paar keer uit de slaapstand gehaald. Dat zegt echter niet alles omdat ik na de herinstallatie van Win 7 er ook een week geen last van heb gehad.

Laatst bewerkt:
Probleem lijkt zich uit te breiden: vandaag lukte het niet om op te starten vanuit de uit-stand. Zelfde gedrag als het slaapstand-probleem: pc lijkt op te starten, zoekt naar cd-rom en vervolgens gebeurt er niks meer. Na stekker eruit-erin lukt opstarten wel weer.

Probleem lijkt zich uit te breiden: vandaag lukte het niet om op te starten vanuit de uit-stand. Zelfde gedrag als het slaapstand-probleem: pc lijkt op te starten, zoekt naar cd-rom en vervolgens gebeurt er niks meer. Na stekker eruit-erin lukt opstarten wel weer.

Hallo , is je probleem opgelost. Ik heb precies zelfde probleem als jij. heb nu slaapstand uitgezet anders moet ik elke keer stroom eraf halen. Nadat hij bij mij naar cdroms heeft gezocht heb ik ook die zwarte scherm. Ik dacht ik zal gewoon wachten, en ja na ong 2 min had hij systeem hervat. Je merkt dat systeem een paar minuten traag is en daarna weer normaal tot eerst volgende slaapstand

Laatst bewerkt:
Heb er nu geen last meer van, maar weet niet hoe dat komt. Heel vreemd dus.

Met BurninTest heb ik de pc uitgebreid getest en ik kreeg toen een waarschuwing dat mijn pc ernstig gevaar liep en wellicht ging crashen vanwege een geheugenprobleem. Onlangs heb ik die test nog eens gedaan en was er niks meer aan de hand. Ook het slaapstandprobeem lijkt niet meer op te treden.

Kan het dus allemaal niet echt rijmen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan