Windows op andere schijf zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Diamond

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2001
Hallo,

Mijn harde schijf waar me windows op staat is (half?) kapot. Hij werkt nog prima alleen ik ken hem niet meer formatteren en defragmenteren. Is het nu mogelijk om windows op me andere 2e harde schijf te zetten die NIET kapot is?
Eens in de zoveel tijd (zoals nu) wil ik mijn schijf waar windows op staat formatteren omdat me pc trager word of problemen krijgt maar dat gaat dus nu niet meer.

Het ziet er bij mij nu zo uit:

harde schijf 1
C (windows)
E

harde schijf 2
D
F
G
H

Is het dus bijvoorbeeld mogelijk om Windows op H te zetten? Zodat ik toch eens in de zoveel tijd wanneer nodig is kan formatteren. Als het mogelijk is, hoe verwijder ik dan me WIndows van C?

Kan dit met FDISK of iets dergelijks? Heb trouwens Windows 98SE

Bedankt Vast

Ik vindt het nogal vreemd dat je een harde schijf niet kunt formateren, dit zou altijd mogelijk moeten zijn, hoe probeer je dat en wat voor melding krijg je dan.

Ik doe het via een opstartdiskette van Windows 98SE en dan doormiddel van format C \u

fout.jpg

Dit is de fout die word aangegeven bij het defragmenteren en zoiets geeft hij ook aan bij het formatteren

Voor het defragmenteer verhaal, ik gok erop dat je met behulp van een Partition magic je schijf in meerdere delen hebt gemaakt?? je kunt de uitgebreide test doen maar het risico dat je daardoor meer stuk maakt is wel aanwezig.
Voor het formateer verhaal, een fout melding tijdens het formateren is vreemd, mischien dat de foutmelding inderdaad slaat op het feit dat de fat indeling niet meer corract is, je kunt als het goed is dan ook kiezen voor een controlle van de harde schijf.
Je zult wel moeten als je toch overnieuw wilt beginen.

Als je die melding krijg met Formateren ,zou ik de data die je belangrijk vindt een backup van maken!!
Dit is in 9 van de 10 gevallen het einde van je hardeschijf!

Geplaatst door BANDIT123
Als je die melding krijg met Formateren ,zou ik de data die je belangrijk vindt een backup van maken!!
Dit is in 9 van de 10 gevallen het einde van je hardeschijf!
Me schijf is al maanden zo, en echt belangrijke dingen staan er niet op. Maargoed wat betreft jjw.... als ik de uitgebreide test doet of iets dergelijks geeftie even later weer die foutmelding.
En btw, hoe kan het dat je harde schijf kapot gaat?? Hij is trouwens 3 jaar oud...

Valt wel mee hoor, als daadwerkelijk Partion Magic gebruikt is dan is de kans groot dat twee partities mekaar overlapen, of te wel, de data is daar niet of nouwelijk te lezen, dit zou de melding verklaren.
De oplossing is niet zo moeilijk maar niet omkeerbaar.
Er zou opgestart moeten worden met een opstartflop en daarna een Fdisk uitgevoerd moeten worden waar alle partities mee verwijderd moeten worden, ook de niet leesbare, dit houdt wel in dat je dan alle data kwijt bent, dus ook van de tweede schijf (tweede partitie moet ik zeggen) Daarna maak je een nieuwe partitie aan met 1 groote van de HD en begin je opnieuw met formateren.
Dan ben je in ieder geval het probleem kwijt, maar ook al je data.

Een Hd kan altijd defect raken door middels meerdere oorzaken, de meest voorkomende oorzaak is toch per ongeluk de kast te hard aanstoten waardoor de leeskoppen de HD platen raken en deze beschadigen of de koppen laten los hierdoor.
Ik heb ze wel opengemaakt waarna bleek dat er stof in zat, zeer funest voor de HD....
Maar goed....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan