windows op SATA

Status
Niet open voor verdere reacties.

hjllo

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2002
Ik heb 4 HD's in mijn pc(zie systeem 2)2xATA en 2xSATA.
De 2 SATA schijven hebben elk maar 1 partitie en de windows ATA schijf heeft er 2.(totaal 5 partities)

Ik heb XP eigenlijk altijd op een partitie van een ATA schijf gehad.
Nu wou ik gisteren overstappen naar een SATA schijf dus heb ik de windows partitie verwijderd en ook de partities op de SATA schijven.
Ik heb vervolgens een nieuwe 20GB windows C: partitie aangemaakt op een SATA schijf.
Maar wanneer ik hier windows op wil installeren dan krijg ik de melding dat de schijf geen geldige windows partitie heeft en dat ik terug moet gaan.

Maar als ik dan vervolgens een partitie maak van de oude windows schijf,dan formateerd de windows cd deze partie als FAT32 alvorens windows te installeren op de SATA partitie.
Maar achteraf blijken de boot ini ed. bestanden op de FAT32 schijf te staan terwijl windows op de SATA schijf is geinstalleerd.Ik draai dus windows vanaf 2 schijven?????

hoe kan dit?

Niet helemaal.
Je boot van de een.
Je werkt met de ander.
Komt doordat je schijven hebt verwisseld of Windows op een ander hebt gezet.
Windows graait automatisch naar de boot op de andere.

Er zijn keien genoeg hier op Helpmij die je kunnen vertellen hoe je dat met fdisk/mbr enz kunt oplossen.

dus de boot gegevens blijven op de oude partitie staan ook nadat de partitie verwijderd en geformateerd is.

Ja. De boot staat op een aparte sectie van de HD.
Dat verwijderen lukt alleen met Fdisk

Hou me ten goede, Sata en Ata zegt me niet al te veel.
Ik dacht dat Sata nieuwer en sneller was o.i.d.

Heb je veel op die ATA staan? Het schijnt zelfs mogelijk te zijn met gegevens te schuiven in 'Dos' modus.

Lees DIT eens door.

Als je een partitie formatteert waar windows op staat, is ook het hele opstartgebeuren verdwenen hoor, het werkt in ieder geval niet meer zoals het deed.

Wat je kan doen is het volgende:

Start op met de windows cdrom.
Doorloop gewoon de installatie zoals normaal, behalve dat je bij het begin van de installatie van windows even op f6 duwt, om drivers van je s-atacontroller te kunnen installeren. Zorg dat je deze op een diskette bijdehand hebt.
Voor de rest is het hetzelfde. Bij de eerstvolgende herstart van de pc ga je even je bios in en zorg dan dat de pc moet opstarten vanaf de s-ataschijf waar je windows op aan het installeren bent.
Wat ik zelf wel altijd doe is even de andere harde schijven ontkoppelen, anders kan je nog wel eens hele vreemde driveletters krijgen, zoals een windows op E: met c en d als dataschijf en je cdromspelers f en g bijvoorbeeld. Dat maakt op zich niet veel uit, maar kan heel vervelend werken als je gewend bent om windows op c: te hebben.

@Elisa:
Je hebt gewoon ata, dat gaat met een 80aderige idekabel naar je moederbord. Het vervolg van ata is serial ata, dat gaat met een ander type kabeltje. S-ata 150 is goed voor een theoretische datatransfer van 150MB/s, je hebt nu ook s-ata2 en dat is goed voor 300MB/s dataoverdracht. Het grote voordeel van s-ata is dat je geen gezanik meer hebt met slave en master en dat soort toestanden, omdat je maar één schijf kan aansluiten op een poort.

Als je een partitie formatteert waar windows op staat, is ook het hele opstartgebeuren verdwenen hoor, het werkt in ieder geval niet meer zoals het deed.
Just in time Sarvo!
Dank je voor je SATA/ATA/SATA2 uitleg. :D

Ik heb mijn SATA drivers dus geintegreerd in de windows cd(net als sp2 wmp10 enz.)Ik hoef dus geen diskette te gebruiken want de windows cd herkend de schijven meteen.

Maar het lukt me niet om windows op een van de SATA schijven te installeren wanneer de oude windows schijf niet is gepartioneerd.

Ik ga al mijn media bestanden eens even sorteren en opslaan op een andere schijf,zodat ikalle partities van de schiven kan verwijderen en volledig opnieuw kan beginnen.

Nou het is gelukt.
De windows schijf moet dus aan de SATA1 poort hangen om te kunnen installeren.Ik had de schijf steeds op de SATA2 poort hangen(waardoor die niet als master wordt gezien):thumb:

Je hebt het wel niet aan mij te danken maar ik ben blij voor je dat het loopt!

Ik heb hetzelfde probleem. Ik wil graag opnieuw Windows XP installeren op een partitie van mijn nieuwe SATA schijf, maar windows setup wil dan op een andere schijf enkele opstartbestanden schrijven. Ik heb geprobeerd om te doen wat hierboven staat, aansluiten op de SATA1 poort maar dit geeft geen resultaat.

Op zich is het nog niet zo'n heel groot probleem, maar aangezien setup die bestanden alleen kwijt kan op mijn oude C schijf is het niet mogelijk om van de partitie C te maken, wat eigenlijk wel de bedoeling is.

Dus het liefst wil ik op de SATA partitie XP installeren zonder tussenkomst van een andere schijf, maar als dat niet mogelijk is zonder de SATA schijf te formatteren is er misschien een andere oplossing die ervoor kan zorgen dat de partitie in ieder geval de letter C als stationsletter krijgt.

Wie kan mij helpen?

mvg.
Oboemo

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan