windows opnieuw installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariejan

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2008
Hallo forum van helpmij dit is de eerste keer maar ik hoop dat je mij kunt helpen ik wil op mijn laptop de woindows er op nieuw op zetten maar hij pakt hem niet en normaal als je opstart dan gaat hij vanzelf naar de recovery cd misschien weet u een antwoord.
groetjes mariejan.

Welkom bij Helpmij.nl

En over welke laptop praten wij, merk?
Welke versie van windows?
Heb je dit al eerder gedaan op die laptop.

Welkom bij de Helpmij!

Je geeft helaas wat weinig informatie om de vraag goed te kunnen beantwoorden.

o.a.
Merk laptop?
Welke Windowsversie?
Heb je een Windows CD erbij?

En over welke laptop praten wij, merk?
Welke versie van windows?
Heb je dit al eerder gedaan op die laptop.

Ik heb dat al wel 4o x gedaan maar nu lukt het niet hij ziet de cd wel maar normaal vraagt die of ik het er opnieuw op wil zetten en de windows is xphomeedition.

Nu even heel concreet:
- je stopt de CD in de lade (is het een officiële Windows CD of een laptop merk Windowsrecovery CD?)
- Windows geeft een bericht dat je op een willekeurige toets moet drukken om vanaf CD te starten?
- wat voor een scherm komt dan / wat gebeurt er dan precies?

Welkom bij de Helpmij!

Je geeft helaas wat weinig informatie om de vraag goed te kunnen beantwoorden.

o.a.
Merk laptop?
Welke Windowsversie?
Heb je een Windows CD erbij?

Hallo het merk is asus en de window versie is home edition en ik heb recovery cd's.

Dan is het vermoedelijk een kwestie van een functietoets indrukken wanneer de recovery CD in de lade zit en de laptop boot? (F4 of F6?) Geeft het boekje van Asus daaromtrent geen uitsluitsel?

Dan is het vermoedelijk een kwestie van een functietoets indrukken wanneer de recovery CD in de lade zit en de laptop boot? (F4 of F6?) Geeft het boekje van Asus daaromtrent geen uitsluitsel?

Hij reageerd niet op toets f4 of f6
vgr mariejan

Ok, dan moeten we zoeken, maar wat gebeurt er dan precies wél als je die CD in de drive doet en reboot?

- Niets ?
- iets? -> Wat precies?

CD al even met een doekje schoongeveegd?

Ok, dan moeten we zoeken, maar wat gebeurt er dan precies wél als je die CD in de drive doet en reboot?

- Niets ?
- iets? -> Wat precies?

CD al even met een doekje schoongeveegd?

De cd is schoon en als ik de cd er in doe dan start die heel even mee op en dan gaat die gewooon verder met opstarten ik heb hem net precies nog een keer op nieuw gestart.

Dan vraag ik mij af óf opstarten vanaf CD wel als 1e bootoptie in het bios staat ingesteld. Je denkt dat dat zo is, maar mogelijk is dat per ongeluk een keer veranderd. Check het bios eens.

....en ter aanvulling misschien een hele domme van mij.........

weet je zéker dat het de recovery (Windows) cd is en niet (bijv.) een utilitys / driver CD ?

Dan vraag ik mij af óf opstarten vanaf CD wel als 1e bootoptie in het bios staat ingesteld. Je denkt dat dat zo is, maar mogelijk is dat per ongeluk een keer veranderd. Check het bios eens.

Dat zou kunnen maar in de bios ben ik nog nooit geweest ik wil wel even kijken als u zegt hoe ik er kom.
vgr mariejan

Oei, het bios benaderen is afhankelijk van het merk bios.

Heel vaak is het de F1, de Esc of de Del toets.

Deze druk je in vanaf het moment dat de laptop wordt aangezet en je blijft deze indrukken totdat je het hoofdscherm van het bios ziet / je merkt dat de laptop iets anders doet dan íe normaal doet.

Veelal kun je bij een normale opstart in het eerste zwarte scherm ook zien welke toets je in moet drukken. Er staat dan iets van :

?? to enter setup

Op de plek van de ?? staat dan de desbetreffende toets.

Eenmaal in het bios zoek je naar een optie als Bootsequence / Bootpriority. Check of daar staat:
First CD / DVD
Second Hdd
Third Network

2e en 3e mogen omgedraaid staan (is er ook nog een floppydrive in de laptop, dan mag ook die als eerste staan) Zolang er voor de floppy en de CD maar geen hdd of network of iets anders staat.

Samengevat: de CD / DVD mag als 1e of 2e staan, mits er een floppydrive in het systeem zit.

Laatst bewerkt:
Oei, het bios benaderen is afhankelijk van het merk bios.

Heel vaak is het de F1, de Esc of de Del toets.

Deze druk je in vanaf het moment dat de laptop wordt aangezet en je blijft deze indrukken totdat je het hoofdscherm van het bios ziet / je merkt dat de laptop iets anders doet dan íe normaal doet.

Veelal kun je bij een normale opstart in het eerste zwarte scherm ook zien welke toets je in moet drukken. Er staat dan iets van :

?? to enter setup

Op de plek van de ?? staat dan de desbetreffende toets.

Eenmaal in het bios zoek je naar een optie als Bootsequence / Bootpriority. Check of daar staat:
First CD / DVD
Second Hdd
Third Network

2e en 3e mogen omgedraaid staan (is er ook nog een floppydrive in de laptop, dan mag ook die als eerste staan) Zolang er voor de floppy en de CD maar geen hdd of network of iets anders staat.

Samengevat: de CD / DVD mag als 1e of 2e staan, mits er een floppydrive in het systeem zit.
Hallo pasja hartelijk bedankt want via de escape toets kwam ik op de cd rom en hij is nou al bezig dus nogmaals bedankt voor de moeite en het geduld.
Groetjes mariejan.

Dan was het idd. niet de F4 of de F6, maar de Esc om de recovery disk te benaderen. Schrijf het op het hoesje van de DVD zou ik zeggen, dan kun je het niet vergeten.......

Dan was het idd. niet de F4 of de F6, maar de Esc om de recovery disk te benaderen. Schrijf het op het hoesje van de DVD zou ik zeggen, dan kun je het niet vergeten.......

Zal ik zeker doen.
groetjes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan