Windows Server 2003 domein gebruiken als proxy voor een XP station

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sheepmohaa

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2009
Hallo,

voor school moeten wij een Windows server 2003 domein installeren en het gebruikelijke met gpo's etc.

Nu moeten wij ook ervoor zorgen dat de Windows server fungeert als een proxy voor een XP werkstation om het internet te benaderen, na menig zoekwerk op google kan ik hier niks over vinden hoe ik dit voor elkaar moet krijgen.

kan iemand mij helpen?

please.

Gr Mechiel.

Google eens op "windows server 2003 proxy server setup".

Het komt erop neer dat je ICS (Internet Connection Sharing) aan moet zetten. Al is er dan mijn inziens eerder sprake van een router dan een proxy. Een ander alternatief is om ISA server te installeren (separaat product).

a. Waarom nu nog w2003? Heeft niet met je vraag te maken, maar w2003 is wel oud...]
b. Wat bedoel je met proxy? Normaal gesproken doet een proxy 2 dingen:
i. Doet namens de proxy-client de aanvragen en stuurt de binnengekomen website-content door naar de proxy-client.
ii. Cachet de binnengekomen website-content, zodat die niet nog een volgende keer hoeft te worden gedownload als dezelfde web-pagina wordt opgevraagd door (een van) de clients.
[iii. Soms ook nog anti-virus/anti-malware check op de website-content]

In W2003 zit geen proxy component. Daarvoor is ISA server software (en de opvolgers daarvan) bedoeld.

Mocht eigenlijk bedoeld zijn dat de w2003 server als NAT router moet gaan optreden, dan kun je dat via RRAS instellen. Normaal gesproken heb je dan 2 netwerkkaarten nodig in je w2003 server: 1tje die kijkt naar Internet en 1tje die kijkt naar het LAN waar de clients zich op bevinden [de w2003 server zit dus 'tussen' het client-netwerk en Internet.]
Is dan dus dezelfde functionaliteit als een breedband router heeft (die doet ook NAT en staat tussen het thuisnetwerk en Internet in, en fungeert als NAT router.

Tijs.

Laatst bewerkt:
a. Waarom nu nog w2003? Heeft niet met je vraag te maken, maar w2003 is wel oud...]
b. Wat bedoel je met proxy? Normaal gesproken doet een proxy 2 dingen:
i. Doet namens de proxy-client de aanvragen en stuurt de binnengekomen website-content door naar de proxy-client.
ii. Cachet de binnengekomen website-content, zodat die niet nog een volgende keer hoeft te worden gedownload als dezelfde web-pagina wordt opgevraagd door (een van) de clients.
[iii. Soms ook nog anti-virus/anti-malware check op de website-content]

In W2003 zit geen proxy component. Daarvoor is ISA server software (en de opvolgers daarvan) bedoeld.

Mocht eigenlijk bedoeld zijn dat de w2003 server als NAT router moet gaan optreden, dan kun je dat via RRAS instellen. Normaal gesproken heb je dan 2 netwerkkaarten nodig in je w2003 server: 1tje die kijkt naar Internet en 1tje die kijkt naar het LAN waar de clients zich op bevinden [de w2003 server zit dus 'tussen' het client-netwerk en Internet.]
Is dan dus dezelfde functionaliteit als een breedband router heeft (die doet ook NAT en staat tussen het thuisnetwerk en Internet in, en fungeert als NAT router.

Tijs.

Thx, hier ga ik zeker even mee aan de gang. Vooral de ISA server software ga ik morgen even mee aan de slag om dat uit te zoeken.

Waarom W2003... I dont know. Ons niv3. examen gaat nog dmv XP en W2003 en volgend jaar heb ik Niv4 examen dat gaat met W2008 en W7.

Groet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan