windows server 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

clickx

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2002
hoi

is het mogelijk een windows server 2003 te installeren voor thuis gebruik?
werkt dat dan ook met werkgroep of moet het met een domein zijn?

greetz clickx

Het licht aan je versie de standaard versie kan in een werkgroep en small business niet en de anderen weet ik niet

Dan kan je alleen een domein doen als je hulp nodig hept met het instellen vraag dan maar

en wat wil je eigenlijk doen met je server

Laatst bewerkt:
hoi

heb 5 kids en 6 pc's en ik zou die allemaal een beetje in het oog willen houden en af en toe ook bepaalde site's blokeren en voor de rest print,file enz server van maken
de uitleg mag je mij altijd laten weten heb hem nu verlopig in vmware draaien

Laatst bewerkt:
Beste Clickx,

Je kan een Enterprise server ook zonder domein draaien. Dit is echter niet de makkelijkste manier als je er een print/file server van wilt maken.
Ook het blokeren van sites gaat makkelijker als je de computers lid maakt van het domein.

Kan je aangeven welke ervaring niveau je hebt met Windows?

Gegroet,

Benny

redelijk wat heb een basis cursus computer en netwerk technicus gevolgd maar daar ging alles over domeinnen.
maar als je ergens een online cursus of dergelijke weet laat maar komen dan lukt het zeker wel

mvg clickx

Kan je specifieker zijn met wat je precies voor informatie zoekt?

Mijn advies zou in dit geval eigenlijk zijn:

Houd het zo simpel mogelijk!

- Websites blokken kan ook in de meeste thuis routers. Wat voor merk router heb je?

- File/Print server, waarom gebruik je niet gewoon een Windows XP machine die altijd aan laat staan? Is een stuk goedkoper en makkelijker te beheren dan een 2003 server.

Een andere optie is als volgd:
- Installeer je Server als Domain controller (Start-->uitvoeren-->dcpromo)
Vul de velden langzaam in, spreekt redelijk voor zich.
- Maak gebruikers aan voor jezelf en je kinderen (Start-->uitvoeren-->dsa.msc)
- voeg de computers toe aan je domein.
windows XP:
- Rechtermuisknop op Deze Computer-->Eigenschappen-->Computer naam--->Wijziggen---> Domein.
Windows Vista: Rechtermuisknop op deze copmuter--->eigensdchappen-->scroll naar beneden en klik op verander domein

Let op: Dit kan alleen in de Pro versies van de OS!
Let op2: Ik doe dit uit mijn hoofd, ik weet Vista/7 nog niet uit mijn hoofd.

Mocht je vragen hebben, stel ze dan AUB zo specifiek mogelijk.

Bvd!

Als je jouw kinderen in de gaten wilt houden v.w.b. internetgebruik dan ben je er met de server er nog niet. Je zult ook ISA server (Internet Security and Acceleration) moeten installeren en configureren.

De clients gaan dan via de ISA server naar buiten, de ISA server controleer en logt het gebruik en de bezochte pagina's. Verder kun je bepaalde sites blokkeren op basis van trefwoorden enz.

ISA server is niet eenvoudig!

Verder kunnen ze via MSN ook nog domme dingen doen die je via ISA niet kunt monitoren, maar daar zijn weer andere tools voor.

hoi

heb je ook een isa server onder linux ubuntu en welk is dan aan te raden?, want dat zou nog beter zijn, file en printer sharing gaat dan wel met ubuntu

greetz clickx

Squid. Een klein PC'tje met 2 netwerkkaartjes is dan het makkelijkst. Een netwerkkaart verbind je met de modem (internet) de andere met je intern netwerk. Om squid te configureren kun je het beste webmin (www.webmin.com) installeren op de linux-server.

Squid kan werken als proxy, cach-server en webfilter. De Barracuda webfilters zijn squid servers met een mooie webinterface, gelijksoortige webinterfaces heb ik (opensource) nog niet niet kunnen vinden.

Ook met Squid blijft het oppassen hoe je deze configureert.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan