Windows software onder Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hal 61

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2008
Het is wellicht een droom van de meeste Linux gebruikers om dat ene, laatste stukje Windows software toch te laten werken onder Linux, zodat we gelukkig kunnen verder leven zonder de frustraties vanuit Redmond...eeuh, inderdaad Microsoft dus:evil:
Een van de meest ambitieuse projecten hier rond is Wine, welke er toch in slaagt om tal van applicaties aan de praat te krijgen en zoals het met iedere goede wijn is hoe ouder hij wordt hoe beter:D

Onlangs kwam ik terecht op deze site :http://www.playonlinux.com per toeval ontdekt in de repository van OpenSuse en sinds 14 juni ook beschikbaar in de UBUNTU repository. Daar er op Helpmij.nl toch redelijk wat Ubuntu fans resideren leek het mij geen slecht idee om hierover toch een draadje te openen.:)

PlayOnLinux is een applicatie die de LInux gebruiker helpt om Windows software aan de praat te krijgen via Wine. Er komen tal van configuraties mee die, voor zo ver ik deze heb kunnen testen lijken te werken. In hoofdzaak gaat het over GAMES en enkele courante applicaties zoals iTunes. In het voorbeeld van iTunes zal PlayOnLinux het pakket downloaden en installeren. Echt eenvoudiger kan het niet meer:thumb:

Het is geen wondermiddel en het zal niet voor alle windows applicaties een oplossing bieden. De groep achter PlayOnLinux werkt wel hard om de beschikbare configuraties uit te breiden en zorgen via een update systeem dat uw PlayOnLinux steeds de laatste configuraties bevat. Give it a try:cool:

heey, voor ik van wine ga overstappen, weet jij toevallig of je nu office 2007 kan draaien op mijn kubuntu 9.04?

heey, voor ik van wine ga overstappen, weet jij toevallig of je nu office 2007 kan draaien op mijn kubuntu 9.04?

Buiten enkele features blijkbaar wel (zie screenshot), maar waarom Office 2007 ? Openoffice is free, compatibel en voor huis tuin en keuken gebruik beter dan MS:thumb:

Bijlagen

• screen.jpeg
    screen.jpeg
    36,9 KB · Weergaven: 85
Virtualiseren?

Ook al nagedacht om windows applicaties onder virtualisatie te draaien (Virtual Box of VMware?). Van beide zijn freeware versies beschikbaar. Ik heb zelf ervaring met Virtual Box en het werkt prima. Nadeel is dat je geen volledig scherm hebt (80 - 90% ongeveer) en in de freeware versie wordt USB niet ondersteund.

groet, wimduk

ik heb altijd problemen tussen het overhevelen van bestanden van virtualbox naar linux. Dus ik ben daar niet zo dol op ;)

Jobbes

Ik heb Playon linux eens flink gebruikt en ik kan nu leuke games spelen. :D. Dit is dus echt het einde van Crossover......

Jobbes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan