Windows start na 5 minuten

• Onderwerp starter Onderwerp starter edc
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

edc

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2004
De harde schijf van mijn computer heb ik geformateerd en opnieuw geinstalleerd met Windows XP omdat hij plotseling (van de ene op de andere dag) super super traag was.
Hij was virus en spyware vrij...

Na de installatie van Windows XP is de snelheid weer normaal/snel, alleen duurd het 5 minuten voordat het Windows logo verschijnt en je weet dat Windows ook echt gestart wordt.

Mijn vraag is: Hoe kan ik dit ook weer herstellen?

Dit is wat er gebeurd:

1. je doet de pc aan
2. 2 minuten lang gebeurd er niets (CRT monitor geeft beeld zoals je dat ook krijgt als de pc uitstaat en het beeldscherm aan)
3. vervolgens komt het scherm met aan de onderkant 1 lange horizontale lijn met normaal blokjes. Alleen zien ze er nu niet uit als blokjes maar meer als kaarsjes met een vlammetje. Dit duurt 3 minuten
4. windows logo verschijnt
5. windows start/loopt normaal door.

werkt alles verder wel naar behoren zodra het eenmaal gestart is?

Ik heb het vermoeden dat je trage opstart niets met Windows (XP) te maken heeft, maar dat er "iets" aan de hand is met het uitlezen van het bios in samenhang met de hardware.

Als namelijk je pc traag is voordat Windows opstart zal Windows direct mogelijk niet de (hoofd)oorzaak zijn.

Je zou voor alle zekerheid je BIOS instellingen eens door kunnen lopen of daar mogelijk "rare" instellingen staan.

Daarnaast heb je natuurlijk altijd nog de mogelijkheid van een bootsectorvirus.......?

Als je meerdere partities hebt, installeer Windows XP dan nog eens op een andere partitie. Een andere oorzaak zou natuurlijk ook een klein beetje corrupt geraakt Windows kunnen zijn tijdens de primaire installatie.

Een volgende optie zou kunnen zijn een vreselijk gedefragmenteerde schijf, waardoor de opstartbestanden van XP zodanig versnipperd zijn dat het Windows moeite kost zichzelf op te starten.

Een enkele hier boven genoemde optie is onwaarschijnlijk, maar het zijn zo maar wat dingetjes die mij te binnen schieten.

Ik zou ook eerst eens de failsafe instellingen van de bios proberen,windows heeft in eerste instantie weinig te maken met het opstarten.
Controleer ook even of alle stekkers van de harde schijven,cd-rom spelers ed. nog goed zitten.Het lijkt wel of die moeite heeft met het detecteren van de hardware.

Ik ben nog niet zo thuis in de bios (ik weet hoe ik erin kan komen en de boot volgorde kan aanpassen) that's it. :o

Kun je mij vertellen waar ik die instellingen ergens kan vinden en wat ik dan moet doen?

Er zitten ook twee "slots" in de pc waar je flashkaartjes kunt insteken en die worden ook niet gedetecteerd.
Bij het afsluiten/herstarten krijg ik een melding van dat het apparaat niet gereed is en dat ik moet kijken of er een diskette in A zit. Nu heeft de pc geen diskette station dus dat is ook een beetje raar.

Windows en alle programma's werken goed.

Bedankt alvast voor je hulp!

De failsafe instellingen staan vaak in het rechter rijtje.En je kunt ze activeren door gewoon op enter en Y drukken.
De rest wijst zich van zelf.

Probeer dit eerst maar eens.

OKE gevonden en uitgevoerd.
Hierna komt die bij het opstarten niet verder dan het scherm waar je kunt kiezen hoe je Windows wilt opstarten (save mode, met laatste goed werkende instelling etc.)

Wat ik ook kies hij start Windows helemaal niet meer!

Als ik kies voor "standaard" Windows starten, verschijnt er na een tijdje de horizontale balk met de "kaarsjes" (wat volgens mij blokjes moeten zijn, ik hoor de harde schijf zoeken, zoeken, zoeken en zoeken, en na ongeveer halverwege de balk verschijnt er een scherm met links boven in een knipperende cursor.

What to do?
Is er niet iets van een Bios reset?

Laatst bewerkt:
Hoe doe ik dat "Standaard waarden kiezen" want die staan nergens in mijn BIOS menu. :(

ik ken niet alle biossen, maar er staat ergens iets van standaardwaarden of woorden van soortgelijke strekking.

Er zijn twee opties waar standaard waarden kunnen worden geladen (failsafe is er een van).
Beide heb ik geladen F10 (opgeslagen)... maar helaas niet het gewenste resultaat.

Wat ik wel zie is dat bij een koude start direct iets in het beeldscherm verschijnt (dat duurde eerst 2 minuten), kan het nu zijn dat ik de harde schijf weer opnieuw formateer en XP weer opnieuw installeer dat alles wel goed is?

probeer het eens,bij mij duurt windows installeren vaak maar een kwartiertje dus veel tijd kan je er niet aan kwijt zijn.

Bij het opnieuw formateren van de harde schijf kwam die steeds niet verder dan 11%.
Dat gaf voor mij de doorslag dat het eigenlijk allemaal aan de harde schijf moest liggen. :)

Ik heb de harde schijf vervangen en alles loopt nu als een zonnetje :thumb: :thumb: :thumb:

Bedankt voor het meedenken.
Ben blij dat alles nu weer werkt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan