Ok, ik moet even offline. Met onderstaand verhaal gá je eruit komen:
zit er een IDE harddisk in je systeem dan houdt het nú even op en zul je met de machine naar een reparateur moeten gaan, dan vermoed ik toch dat er iets hardwarematigs gebeurd is dan wel je bios is overstuur geraakt door de stroomuitval.
Zit er echter een SATA harddisk in, dan is je probleem zo goed als opgelost (waarbij ik dan wél even aanneem dat de hal.dll de boosdoener is).
Of je systeem een ide of sata hdd heeft kun je op meerdere manieren vaststellen. Bijvoorbeeld in het bios.
Of kijk simpelweg naar de aansluting van de kabel op de hdd (de kabel vanaf het moederbord naar de hdd) en stel vast of het zo'n brede / langwerpige stekker is waarmee de hdd aangesloten is, of juist een compactere (kleinere) wat rechthoekiger stekker (veelal zwart). Als dit laatste het geval is, dan heb je met een SATA disk van doen.
Kijk anders even in Google naar de kreten SATA aansluiting en / of IDE aansluiting, dan zie je plaatjes.
Dát is dan ook voor 99,9% de oorzaak dat je niet vanaf CD kunt starten. Windows XP kan namelijk niet vanaf CD naar een SATA harde schijf schrijven. Daartoe moet er eerst een driver worden geïnstalleerd en die driver staat niet op de XP cd rom.
Die driver vind je op de ooit met de PC meegeleverde moederbord cd en / of bij de fabrikant van de pc / het moederbord.
Als je die driver hebt dan zijn er iig twee manieren om die tijdens het opstarten van de setup van Windows meegeladen te krijgen.
De eerste is een diskette station. Als dat er is, dan kopieer je die SATA driver naar een diskette en drukt die diskette in de floppydrive op het moment dat je de pc gaat starten. Druk nu niet alleen op die willekeurige toets als die tekstregel verschijnt, maar druk daarna herhaaldelijk op F6. Dán wordt je de optie aangeboden om een externe driver te laden tijdens de setup van Windows en je raadt al waar die zich bevindt............... idd. op de diskette.
Heb je géén floppydrive, dan zal je die driver op een CD moeten zetten, sámen met XP.
Daartoe kopieer je dus eerst de inhoud van je originele XP CD naar een harddisk en vervolgens zet je in diezelfde map die gedownloade SATA driver en vervolgens brand je de hele handel naar CD. Je hebt nu een nieuwe (zogenaamde geslipstreamde XP CD) waarbij de voor de SATA hdd benodigde driver nu wél op de XP cd staat.
Eenmaal door de setup heen, kun je de hal.dll oplossing gaan uitvoeren die ik eerder gaf.
[edit] ik was mijn lange verhaal aan het typen, toen Guitarnet zo aardig was om plaatjes van een IDE en een SATA aansluiting te plaatsen. Scheelt je dus zoeken op Google. Kán niet meer missen nu! [end edit]