Windows start niet meer na stroomuitval

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sorry maar ik weet niet wat een Sata disk of IDE disk is. Wat ik je wel kan vertellen is dat de pc inderdaad nog niet zo oud is, hooguit 1-2 jaar...........ik heb geen floppy drive erin zitten. Er zit wel een externe harde schijf op waarop ik (gelukkig!) oude bestanden van mezelf heb staan. Het een en ander stond gewoon op de pc zoals nieuwe foto's en programma's als office e.d. maar dat moet ik dan maar opnieuw downloaden.........

En ik hoop echt dat ik dicht bij de oplossing ben want ik zelf heb geen idee hoe ik er nu voor sta.....

IDE en SATA zijn aansluitingsmanieren van je harde schijf.
vroeger werd altijd IDE gebruikt, tegenwoordig is SATA de standaard (is sneller namelijk)

IDE heeft 1 stroom aansluiting (rood-geel-zwart) en 1 brede grijze kabel.

SATA heeft het met alleen rode kabels.

je kunt hier zowel een SATA (bovenste) zien, als een IDE (onderste)

je zult 1 van de 2 aantreffen in je pc, laat ff weten welke..

Ok, ik moet even offline. Met onderstaand verhaal gá je eruit komen:

zit er een IDE harddisk in je systeem dan houdt het nú even op en zul je met de machine naar een reparateur moeten gaan, dan vermoed ik toch dat er iets hardwarematigs gebeurd is dan wel je bios is overstuur geraakt door de stroomuitval.

Zit er echter een SATA harddisk in, dan is je probleem zo goed als opgelost (waarbij ik dan wél even aanneem dat de hal.dll de boosdoener is).

Of je systeem een ide of sata hdd heeft kun je op meerdere manieren vaststellen. Bijvoorbeeld in het bios.
Of kijk simpelweg naar de aansluting van de kabel op de hdd (de kabel vanaf het moederbord naar de hdd) en stel vast of het zo'n brede / langwerpige stekker is waarmee de hdd aangesloten is, of juist een compactere (kleinere) wat rechthoekiger stekker (veelal zwart). Als dit laatste het geval is, dan heb je met een SATA disk van doen.
Kijk anders even in Google naar de kreten SATA aansluiting en / of IDE aansluiting, dan zie je plaatjes.

Dát is dan ook voor 99,9% de oorzaak dat je niet vanaf CD kunt starten. Windows XP kan namelijk niet vanaf CD naar een SATA harde schijf schrijven. Daartoe moet er eerst een driver worden geïnstalleerd en die driver staat niet op de XP cd rom.
Die driver vind je op de ooit met de PC meegeleverde moederbord cd en / of bij de fabrikant van de pc / het moederbord.
Als je die driver hebt dan zijn er iig twee manieren om die tijdens het opstarten van de setup van Windows meegeladen te krijgen.
De eerste is een diskette station. Als dat er is, dan kopieer je die SATA driver naar een diskette en drukt die diskette in de floppydrive op het moment dat je de pc gaat starten. Druk nu niet alleen op die willekeurige toets als die tekstregel verschijnt, maar druk daarna herhaaldelijk op F6. Dán wordt je de optie aangeboden om een externe driver te laden tijdens de setup van Windows en je raadt al waar die zich bevindt............... idd. op de diskette.

Heb je géén floppydrive, dan zal je die driver op een CD moeten zetten, sámen met XP.
Daartoe kopieer je dus eerst de inhoud van je originele XP CD naar een harddisk en vervolgens zet je in diezelfde map die gedownloade SATA driver en vervolgens brand je de hele handel naar CD. Je hebt nu een nieuwe (zogenaamde geslipstreamde XP CD) waarbij de voor de SATA hdd benodigde driver nu wél op de XP cd staat.

Eenmaal door de setup heen, kun je de hal.dll oplossing gaan uitvoeren die ik eerder gaf.

[edit] ik was mijn lange verhaal aan het typen, toen Guitarnet zo aardig was om plaatjes van een IDE en een SATA aansluiting te plaatsen. Scheelt je dus zoeken op Google. Kán niet meer missen nu! [end edit]

Laatst bewerkt:
Ok in ieder geval thanks voor je hulp maar ik ben niet ZO superhandig ermee dus als er een makkelijkere manier is??? Dan hoor ik het graag want nu je me vertelt maak een copy van windows xp cd en nog die ene driver pfff snap er niet veel van....plus ik zit nu op een MacBook......maar ik heb ff gecheckt en mijn HDD is een Samsung SP250.....als t goed is is dit een SATA harddrive....had ff gecheckt op inet....

Ok.
En als ik het naar een computerzaak breng om te repareren.......??? Hoe snel kan dit gedaan worden en moet ik dan uitleggen wat het probleem is? Want zelf gaat het me niet lukken.....

Lees mijn bericht nu nog eens rustig door. Wat is er ingewikkeld aan het kopieren van wat bestanden naar een harddisk van een pc om het geheel daarna naar een CD te branden?

Wellicht hoef je niet eens te downloaden als je de CD pakt die met de pc is meegeleverd. Dáárop staat die SATA driver.
De rest heb ik stapje voor stapje beschreven. Je kunt heel weinig kapot maken want je pc is nu ook al 'dood'. Gewoon proberen!

Die pc reparateur heeft de pc in 10 minuten gerepareerd (er nog steeds vanuit gaande dat het de hal.dll is) Hij gaat wellicht hetzelfde doen als dat ik je adviseerde.

Ja maar dat is de grap dus ik zit nu op een macbook.........is t mogelijk om dat via deze computer te doen dan? En meestal als ik cd's kopieer dan gaat t allemaal direct....ik weet niet hoe ik er nog iets aan toe kan voegen

Tja, dan adviseer ik je toch om even langs een pc boer te wandelen. Het kost je een paar tientjes, maar het scheelt je een heleboel gedoe.

Ok ik ga kijken of k deze ellende zo gauw mogelijk achter de rug kan zetten. In ieder geval bedankt voor je moeite en hulp!!!!

gr

Laat na afloop svp weten of we op het goede spoor zaten, m.a.w. vraag die reparateur wat íe heeft gedaan om 'm te repareren. Als er toch andere dingen noodzakelijk waren dan leren we daar allemaal weer van en kunnen we dat mogelijk weer aan anderen doorgeven die problemen hebben.

Ik vrees dat ik slecht nieuws voor je heb, qua de data die op het account stonden waar je op het moment van de crash mee bezig was.
Ik weet niet of ik nog op tijd ben met mijn hulp, maar ik had afgelopen dinsdag hetzelfde probleem, mijn verlengsnoer had er genoeg van en vond het leuk om de boel uit te laten vallen, daarna heb ik mijn computer ook niet meer op kunnen starten zonder het gezellige blauwe scherm met de melding ''UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME''
Met deze informatie heb ik de helpdesk gebeld en zij zeiden mij dat mijn harde schijf was gecrasht. Ik heb vervolgens een nieuwe harde schijf opgestuurd gekregen, met twee schijfjes, één met windows xp en één met drivers etc. Toen heb ik de harde schijf verwisseld en alles opnieuw geïnstalleerd en nu doet mijn computer het gewoon weer, maar spijtig genoeg is wel alles verloren wat op het desbetreffende account stond, ten tijde van de stroomuitval.
Maar het goede nieuws is dus dat je je computer waarschijnlijk nog kan redden met een nieuwe harde schijf!
Hopelijk heb je hier nog wat aan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan