Windows start niet meer op, misschien HDD kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

losingyou

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2008
(dit bericht staat ook bij besturingssysteem maar aangezien ze me daar met moeite verder kunnen helpen dacht ik dat het hier misschien mogelijk zou kunnen zijn?!)

Hallo,

Ik heb gister m'n computer gereset toen hij vast sloeg, ik heb toen het aan/uit knopje ingedrukt gehouden waardoor mijn computer (een Dell) afsloot.

Toen ik hem wilde opstarten wilde hij niet verder komen dan een blauw scherm waar op stond;

“STOP 0x00000024 (0x001902FE, 0xF897863C, 0xF8978338, 0xF83C87B6)

Als dit de eerste keer is dat u dit scherm ziet, dan moet u de computer opnieuw opstarten. Indien de fout nogmaals ontstaat, kunt u het beste het volgende uitvoeren.

Installatie van alle antivirussoftware en hulpprogramma’s voor schijfdefragmentatie en het maken van back-ups ongedaan maken of schakel hulpprogramma’s uit. Controleer configuratie van vaste schijf en controleer of er bijgewerkte stuurprogramma’s zijn. Voer CHKDSK/F uit om te controleren of de vaste schijf beschadigd is en start de pc opnieuw op.”

en die CHKDSK/F kan ik niet uitvoeren omdat ik niet verder geraak dan dat blauwe scherm bij het opstarten.

Hoe kan ik dit oplossen? Naar mijn idee heb ik dus ook geen installatie CD van Windows & ik hem ook niet het gevoel dat mijn hardeschijf kapot is omdat hij gewoon nog heel erg goed functioneerde. Er staat dus dat ik CHKDSK.exe moet uitvoeren maar dat kan alleen als ik mijn computer weer krijg opgestart, maar ... dat is niet het geval! Iemand enige idee hoe ik dit kan oplossen zonder dat ik een CD nodig moet hebben of mijn windows opnieuw zou moeten installeren? Of....is mijn HDD kapot? Of zit ik er helemaal naast :o (kan natuurlijk ook ;))?

Liefs, Lisanne

Hoi,

Is er niemand in de buurt waar je even windows xp cd kan lenen.

Modag

Nee niet dat ik weet, ik heb wel Bitlord als download programma, zou downloaden werken? of kan ik misschien ergens anders een opstart bestandje vinden ofzoo ?

Als je die rc.iso hebt binnen gehaald,brandt je die als image op cd.

Je weet hoe dat te doen?Welk brandprogramma gebruik je?

Daarna de cd in de CDRom-drive en de PC opnieuw opstarten en met R voor repair
kiezen,dan kom je in de z.g.n. DOS-promt terecht.

Daar kies je waarschijnlijk met 1 (een) voor de Windows en je hoeft waarschijnlijk geen wachtwoord in te vullen,entern zal voldoende zijn.

Type dan "chkdsk /p" zonder de " tekens en enter,daarna kun je ook nog chkdsk /r doen.

Denk om de spatie tussen chkdsk en /p en\of /r.

Je weet hoe dat te doen?Welk brandprogramma gebruik je?

Jaa dat weet wel :) Ik gebruik Nero Express 6 (op de andere computer)
ik ga nu even dat CDtje branden ik laat binnenkort wel even weten of het is gelukt :thumb: alvast bedankt

Het CDtje is gebrand en het lukt voor een gedeelte, hij vraagt iets maar wat is me niet helemaal duidelijk als ik chkdsk /p (of /r) doe doet hij niks maar er staat dit: DR-DOS]A:\> daar moet dan wat komen te staan of wat dan ook maar als ik dus chkdsk doe met /r of /p er achter komt er gewoon weer hetzelfde te staan!

wat mij ook opviel is dat als ik de CD in mijn computer doe en dan naar het bootmenu ga (F12) dan CD-ROM kies (optie 4) dan krijg ik niet de keus zoals u zei om R te kiezen voor repair, of om 1 te kiezen voor windows, het is gewoon ratelratelratel met heel verhaal (gaat zo snel kan niet volgen wat er allemaal staat, ik kan het ook niet terug kijken!) en dan moet ik wat intypen achter DR-DOS]A:\> maar mijn vraag is nu....wat moet daar achter komen te staan ?

Ik krijg het idee dat je de iso als "CD-Rom (Opstartbaar)" hebt gebrand.

Zoja,dat is niet de bedoeling.Start Nero Buring Rom en dan via Recorder > Image branden.

Greetz

Ik krijg het idee dat je de iso als "CD-Rom (Opstartbaar)" hebt gebrand.

Zoja,dat is niet de bedoeling.Start Nero Buring Rom en dan via Recorder > Image branden.

Greetz

Jep klopt ;) maar ik zie geen Recorder :o ?

waar zou die moeten staan?

Start Nero Burning Rom,zie afb.

Greetz

Bijlagen

• nero.JPG
    nero.JPG
    33,9 KB · Weergaven: 29
Moet ik nou de bestanden uitgepakt branden of gewoon het hele pakket? de vorige keer had ik ze allemaal los gebrand :rolleyes:

Niets uitpakken,als image branden aanklikken en dan opent zich een scherm waarmee je naar de iso kunt bladeren.

Garantie geeft niemand,maar van data verlies door CHKDSK heb ik nog nooit gehoord.

Garantie geeft niemand,maar van data verlies door CHKDSK heb ik nog nooit gehoord.

okée noujaa ik heb zeg maar pas nog een back-up gemaakt op mijn externe hardeschijf en er staat ook nog wel wat op mijn moeders en zus hun computer dus het zou niet heeeéel erg zijn...maar niet dat ik straks XP opnieuw moet installeren want dan heb ik echt een serieus nóg groter probleem :p

Okée hij is nu al een aantal (stuk of 10) minuten bezig maar er blijft dit staan:

wxpins01.gif

alleen staat er dan onder; examining 19093 MB disk 0 at ID 0 on bus 0 on atapi. mijn gevoel zegt dat dat niet klopt...of zit ik er alwéér naast? :o

Hm,dat is een nieuwe voor mij.

Zo komen we niet verder we gaan het met Testdisk proberen,dus haal hier GParted even op,daar staat Testdisk ook op.

http://downloads.sourceforge.net/gparted/gparted-live-0.3.7-7.iso?modtime=1215010676&big_mirror=0

Op dezelfde manier branden.

Kies tijdens het opstarten voor "Force Vesa Driver".

Op het bureaublad aangekomen,wacht totdat de partitionerings-tool klaar is met zoeken en sluit die dan af.

Klik met rechts op het bureaublad en dan via File utils Testdisk opstarten.

1.Start Testdisk en enter.
2.Kies de goede schijf en enter 2x.
3.Kies Advanced en enter.
4.Zorg dat "Boot" geselecteerd staat en enter.

Kijk daar of de bootsector en de backup-bootsector "identical" zijn of niet en meldt dat even hier.

Het kan zijn dat deze versie van GParted iets anders werkt dan die van mij,maar dan zoek je even naar Testdisk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan