Windows start niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

SphiXS

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2002
Berichten
195
Goedemiddag,

Nadat ik een tijdje geleden XP heb geïnstalleerd (op een apart partitie), heb ik de bestanden van vista verwijderd. Vista stond op de c-schif en xp op de d-schijf.

Echter de c-partitie bestond uit 110gb ongebruikte ruimte, dus zonder na de te denken heb ik in "Acronis Disk Director Suite" ervoor gekozen om de c-partitie te verwijderen en de vrijgekomen ruimte toe te voegen aan de d-partitie. Dom natuurlijk, want de bootsector stond waarschijnlijk nog op de c-partitie.
Nu krijg ik bij het opstaren de pc dus de melding: NTLR is missing.
Ik heb al het volgende geprobeerd:
opstarten met de windowsxp cd->repair:
- kopieer ntdetect en ntldr naar de d:schijf
- fixmbr
- fixboot d:

Echter zonder resultaat. Iemand een idee (zonder xp opnieuw te installeren)?

Groeten,
Wilco
 
Tja, de schijfletter zal dan ook niet van XP zijn, hij kijkt sowieso eerst op de C:, en als die partitie nog steeds D: is wil dat niet.

Het zal toch ook niet werken als je er een C: van maakt, alle verwijzingen gaan naar de D:

Met TestDisk weer de partities herstellen kan, of uithuilen en overnieuw beginnen?
 
Het volgende in je boot.ini aanpassen.

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Waarschijnlijk staat er bij jou Partition(2) dit verandren in (1) en het zou moeten werken
 
Het volgende in je boot.ini aanpassen.



Waarschijnlijk staat er bij jou Partition(2) dit verandren in (1) en het zou moeten werken

duss, dit kun je doen door die hdd in je andere computer te doen en hem daar aanpassen,, aangezien hij hem niet meer kan opstarten vanaf die hdd!
 
Het volgende in je boot.ini aanpassen.



Waarschijnlijk staat er bij jou Partition(2) dit verandren in (1) en het zou moeten werken
Pffffff.

Ten eerste kan dat met boocfg /rebuild, maar wat heeft hij eraan als alle verwijzingen foutief zijn?

Er dient sowieso van de C: te worden opgestart en die partitie heeft de schijfletter D:
En maakt hij daar een C: van, werkt het nog niet.
 
Windows XP werkt met ntldr met een arpa pad en dat kan je zo aanpassen.
 
Wat snap je er niet van.

Duidelijker dan hierzo beschreven kan het niet.
 
Bedankt allemaal!
Ik heb het allemaal redelijk kunnen redden: nieuwe partitie aangemaakt en die c genoemd en vervolgens daar windows xp op gezet. Ik heb nu alle oude bestanden van de d-schijf kunnen kopieren.... MAAR nu is mijn vraag: kan ik nu zonder gevaar de oude installatie van xp verwijderen (dus de d-schijf leegmaken)?
 
Hoi !

@wargames: ik neem aan dat je ARC-path bedoeld ?

Enne....je weet toch niet of @T.S. NTFS gebruikt ??

Het is niet zo zinvol om @Lange Pier de les te lezen, die weet meer van PC's dan wij met z'n allen.


Greetz,

Harry.
 
NTLDR is de afkorting van NT LOADER. Dat is het programma dat bij het opstarten gezocht wordt en van waaruit Windoze verder geladen en gestart wordt. XP kan op om het even welke partitie of schijf gezet worden. Het operating systeem is niet aan partitie C gebonden zoals de oudere operating systems tot en met WinME.
In het verborgen bestand boot.ini staat de informatie waar de bootloader naar Windoze moet gaan zoeken. Er staat in aangeduid op welke fysieke schijf en in welke partitie van die schijf XP geïnstalleerd staat.
Verder heeft dit niets te maken met het type bestandsafhandeling (schijfformaat). Of je nu werkt met NTFS of met FAT32, de werking blijft dezelfde. XP kan immers met beide formaten overweg.

Ik denk ook niet dat het hier de bedoeling was om iemand de les te lezen. Niemand is alwetend. Er werd gewoon verwezen naar een uitleg in Wikipedia. En sommige uitleg is niet altijd even duidelijk voor iedereen. Vooral niet als het in een andere taal dan je moerstaal is...
 
Hoi !

@wargames: ik neem aan dat je ARC-path bedoeld ?

Enne....je weet toch niet of @T.S. NTFS gebruikt ??

Het is niet zo zinvol om @Lange Pier de les te lezen, die weet meer van PC's dan wij met z'n allen.


Greetz,

Harry.

Als hij zegt ik snap het niet. Weet die het blijkbaar niet ofwel dan?

nouwjah goed ontopic dan maar weer:)


Zolang je de schijf waar de bootsector op staat (dus de primary hdd) niet formateerd is alles goed! (nouwjah alles is btje veel:p)

Je primary hdd/partiton kun je vinden door rechtermuisknop op deze computer te klikken, en vervolgens behere te klikken
Dan links in het menu onder opslag, Schijf beheer klikken en dan krijg je je hdd`s te zien en dan staat er bij de ene primary en bij de andere logical OID.
zolang je de primary niet formateer, dan verwijder je de bootsector niet!

Je mag hem natuurlijk wel formateren als je beide besturing systemen opnieuw wilt instaleren!




EDIT: Ow sorry, ik zag net dat je in XP niet ziet met logical en primary:O Ik heb poosje geleden vista gedraaid en daar had je dat wel:( sorry maar mischien heb je er toch wat aan!
 
Hallo !

Tja, waar jullie het over hebben ??

De vraag van @Lange Pier was dus cynisch bedoeld, als jullie weten wat dat is.

Denken jullie nu echt dat @L.P. niet bekend is met hardware-problemen ?

Hij was enige van de weinige waarvan ik ook nog wat kon leren.

Mar goed: inmiddels door dat stomme gedoe hier weggepest, dus zullen we het zonder zijn adviezen moeten doen !

En eerlijk gezegd: als ik dit soort reactie's lees heb ik ook niet echt veel trek meer om te proberen op dit forum een zinnig advies te geven !!

Greetz,

Harry.
 
Harry Snor,
De vraag van @Lange Pier was dus cynisch bedoeld
dat weet ik nog zo net niet. Hij zal best veel weten, dat betwist ik niet.
LP schreef
Er dient sowieso van de C: te worden opgestart
Dat klopt dus van geen kanten hoor... Laat het je gezegd wezen door een IT-professional.
Als je geen C partitie maakt, maar bijvoorbeeld een E en een F werkt dat even goed. Alleen is iedereen gewoon dat er een C partitie is en dat daarvan opgestart wordt omdat dat voor het NT tijdperk zo was. Nu dus niet meer. De tijden veranderen en ook de operating systemen.
Ik pretendeer niet alles te weten, absoluut niet. Er zijn er die honderden keer meer weten dan ik.
En wat bedoel je met
hij is weggepest
?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan