windows start niet op: hal.dll

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeroenJK

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2010
hallo,
Mijn windows xp laptop start niet meer op.
hij zegt: windows kan niet worden opgestart omdat hal.dll mist of beschadigd is.........

ik heb niks bijzonders aan de laptop gedaan, alleen ingesteld dat hij nooit meer op stand-by gaat of het beeldscherm uitzet omdat hij toch altijd aan de stroom zit.

ik heb ook draadloos internet opnieuw ingesteld

verder niks

het is belangrijk ivm boekhouding...

Zie hier: Ligt bijna altijd niet aan het ontbreken van het bestand hal.dll maar aan een corrupt geraakte of verdwenen boot.ini bestand in de hoofdmap van je C: schijf.

Succes,

Tijs.

wat heb ik aan een hal.dll downloaden als ik de pc niet kan opstarten en niet op de laptop zetten dus, of kan dat wel, en hoe moet dat dan?

Kan je in veilige modus van de laptop zo, ja start die met netwerkmogelijkheden en download het.

@Nicj56: Dat gaat niet werken: De melding is te ernstig om in Veilige modus te kunnen opstarten.

@topic-starter: Kijk eerst eens in mijn tip. Er staat (bijv.) in hoe je van memory-stick of cd-rom een soort "Mini XP" kunt opstarten om wat reparatiewerk te gaan doen. Graag de volgende keer reageren op alle tips die je ondertussen gekregen hebt en dus niet slechts op 1 tip.

Tijs.

ik kan niet in veilige modus nee, dat is jammer
ik heb ook deze site: http://support.microsoft.com/kb/330184
als ik bootcfg /list typ staat er: there are currently no boot entries available to display (betekent boot.ini weg?)
ik kijk zo ook even in je tip, hoop dat dat werkt...

Betekent óf boot.ini weg óf boot.ini leeg.... Je kunt dan direct doen: bootcfg /rebuild
Dan krijg je suggesties voor wat er in boot.ini gaat worden gezet. Zou je probleem óók kunnen oplossen. :D
Zie in dezelfde link, waar dat wordt uitgelegd wat er gebeurt en hoe je erop moet reageren.

Tijs.

Laatst bewerkt:
maar dat bootcfg /rebuild heb ik al gedaan maar dat werkt niet, er staat iets van dat het niet is gevonden ofzo...

ik heb nu de mini windows xp klaar, maar wat moet ik kiezen wat voor mijn probleem zou kunnen werken?

ik hoop dat het uiteindelijk opgelost wordt zonder dat het geld kost

Laatst bewerkt:
Ik verwijs maar weer eens naar mijn eerste posting (om precies te zijn: De link die ik daar noem).
Start op van de Hiren's boot cd, kies Mini Windows XP, en ga daar handmatig de boot.ini goed inrichten. En ook dat staat allemaal in die link...

Tijs.

als ik de mini windows xp start en dan naar schijf c ga staat er wil je hem formatteren?
ik kies nee
hij gaat weer terug naar deze computer

msconfig.exe werkt niet in mini windows...

Start Schijfbeheer, en geef aan wat er staat bij de C: schijf.
In Mini Windows XP: Start -> Run -> diskmgmt.msc

Als je niet bij de C: schijf kunt komen, dan kun je beter niets doen en een reparateur inschakelen. Eentje die wellicht met programma's zoals TestDisk kan omgaan om te zien of misschien de partitie-tabel gerepareerd moet/kan worden.

Tijs.

oke, ik zal dat zo proberen, maar ik heb nog 1 vraagje.
mijn moeder denkt dat het door mij komt omdat ik de laptop heb gebruikt.

Het enige wat ik ermee had gedaan is via internet explorer via het intern ip de beveiliging van de router gewijzigd.

en ik heb voor haar ingesteld dat de laptop nooit meer op standby gaat of het beeldscherm uitdoet, niet bij batterij, en niet bij netstroom, want zij vond dat onhandig.

het lijkt mij vrijwel onmogelijk dat het door 1 van deze dingen komt, of zou dat toch wel kunnen?

//edit: ik heb diskmgmt.msc gedaan en zie dit staan:

C partition basic (file system staat niks) healthy(active) 146.48 gb 146.48 gb 100% free
e partition basic ntfs healthy 151gb 120 gb 79%
dit staat er allemaal, en nog de usb, maar dat is onbelangrijk
maar betekent dit dat de c schijf LEEG IS???? dat is ONMOGELIJK!!!!!!!!!!!!

jeroen

Laatst bewerkt:
Tsja, zoiets had ik al vermoed (zie vorige posting): De partitietabel van de harde schijf lijkt niet meer op orde. En zonder goede partitietabel zijn de bestanden op de getroffen partities niet te vinden.

Overigens is TestDisk (zie ook vorige posting) ook beschikbaar in Mini Windows XP van de Hiren's bootcd, als je HBCD menu opstart vanaf het bureaublad, en daar onder Programs -> Recovery -> Testdisk (undelete partition) [zie schermafdruk onder aan dit bericht.]

Ik schat je niet kundig met TestDisk, dus ik zou het bij een reparateur in handen geven, waarbij je evt. wel verwijst naar deze discussiedraad voor dingen die uitgezocht zijn en de aangereikte hulpmiddelen.

Tijs.

attachment.php

Bijlagen

• win-15_recovery.JPG
    win-15_recovery.JPG
    49,6 KB · Weergaven: 147
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan