Windows Temp-map legen, kan dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gezina

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Berichten
12.948
Hallo all! Vroeger wist ik het met Windows 98 se veel beter dan nu met XP (Home). In die Windows 98 se maakte ik de map Temp regelmatig (middels ingedrukte linkermuisknop alles selecteren en dan met rechtmuisknop op verwijderen meppen) leeg na een installatie van het een en ander. Was zelfs noodzaak, één van m'n eerste vragen op Helmij. :) Windows XP heeft 2 Temp-mappen, één (en daar zit niks in) zie je op Lokaal station C:, waar ook bv Program Files zit en Windows, als je op deze laatste klikt zie je nog een Temp (waar heb dat nou weer voor nodig qua dubbel) alwaar wél wat bestanden te vinden zijn. Kan dat nou weg, zijn meen ik ook bestanden van ZA en Avast die ik in juli heb geinstalleerd, en wat nou met die mappen? Ook weg doen? Kan het ook dat daardoor wel wat fouten in het Logboek staan? Afijn, zie plaatje qua inhoud van de Temp-map.

dfgilw.jpg


Die 3 mappen onderhoud ik al middels een cookiemanager, Geschiedenis staat op 0, tijdelijke internet-bestanden leeg ik dagelijks via IE zelf en die van Avast zal wel een overblijfsel zijn van de installatie, is een tekstdocumentje Webshlock van 0 kb. Heb geen zin in opruimprogjes, wil alleen weten of ik dat kan verwijderen, of alleen die bestanden dan zoals ik dat deed in Windows 98. Alvast mijn permanente dank. :)
 
Ik wis elke week alle *.tmp bestanden, waaronder ook dus die tmp-bestandjes in deze map.
De ZL.....bestanden zijn inderdaad van ZA, die kun je wissen, BEHALVE de tmp-file die vandaag is aangemaakt, die is in gebruik bij ZA, dat lukt je ook niet, want dat geeft ie wel aan. De perflib-, jet en tekstbestandjes weet ik nu zo snel ff niet.:)
 
Vond ook nog dit qua Perflib_Perfdata: Vraag: Bij het opstarten wordt er in de Windows XP Temp-map telkens een dat-bestand ter grootte van 16 kb gecreëerd met de naam Perflib_Perfdata_* (* is jokerteken). Bij elke herstart wordt een nieuw bestand gecreëerd met een nieuwe *. Het vorige bestand wordt echter niet verwijderd, met als gevolg dat na verloop van tijd de Windows Temp map tientallen tot honderden van deze bestanden bevat. Mijn vraag is : is dit normaal en zo ja, waarvoor dient dit?

"Kwaad kan het bestand niet, maar normaal gesproken hoort Windows het Perflib_Perfdata-bestand weer keurig netjes te verwijderen. Perflib staat voor performance counter library en 't heeft te maken met het wegschrijven van data door de systeemmonitor, een service die in Windows XP valt in- en uit te schakelen. De bestandsnaam wordt automatisch aangevuld met enkele willekeurig gekozen tekens, daar waar u de joker noteert.

Als de bestanden zich opstapelen, kan dat volgens Microsoft voortkomen uit het niet op de juiste manier afsluiten van een systeem. Toch hoeft dat niet de enige oorzaak te zijn, zoals ook uit de tekst en uitleg bij uw vraag naar voren komt. U zou de systeemmonitor eventueel kunnen uitschakelen, maar dat is geen optie die we u meteen willen aanbevelen. U kunt de kleine bestanden negeren, omdat ze geen kwaad kunnen, of ze selecteren en naar de prullenbak verwijzen, als u ervan af wilt. U kunt eventueel overwegen naar een herstelpunt terug te keren van voor de bestanden. Denk eraan dat u dan wel naderhand geïnstalleerde software opnieuw op uw opnieuw op uw systeem zult moeten zetten." http://www.zdnet.nl/help.cfm?id=37654&p=2

Mmm, acacadabra voor mij, ik doe normaal mijn pc uit en heb geen progjes als Diskeeper (weet niet eens wat dat is) op de pc zoals de link beschrijft en een server draai ik niet zoals beschreven door MS. Ik denk dat ik idd die ZA-bestanden wel kan verwijderen, over de rest twijfel ik. Tot zover bedankt Ikself. :)
 
Gebruik eens CCleaner,doe ik met alsluiten en ben dan mooi schoon,op de paar na die niet verwijderbaar zijn.
 
Soms, indien van toepassing, beveel ik CCleaner ook wel eens aan, als tenslotte experts alhier dat ook adviseren/gebruiken, waarom zou ik dan twijfelen. Maar ik gebruik al Regcleaner voor de rest-bestanden+loze registerverwijzingen na een uninstall van een prog. Ik weet niet of het wel verstandig is om nog een cleaner op de pc te installeren, of dat naast elkaar op de pc geinstalleerd kan staan. :confused:
 
Regcleaner verwijdert registersleutels, geen (tijdelijke) bestanden. ;)
 
Met ander woorden, ik kan CCleaner gebruiken om enkel en alleen die .tmp-bestanden te laten verwijderen, kwestie van alléén die optie aan te vinken?
 
Dat kan. Gewoon de 'Cleaner' functie gebruiken, niet de 'Issues'/'Problemen' optie.
 
Buffy, dan gaan we dat eens proberen, met mijn beloofde permanente dank, ook de anderen. :)
 
Ik heb 'r eens goed over nagedacht, tijdje laten bezinken, vervolgens de stoute pantoffels aangeschoten en manueel de meeste .tmp gedelete (eerst herstelpuntje gemaakt) volgens de eerder beschreven methode. Ik vond het van de zotte dat ik alleen CCleaner (misschien ga ik deze wel gebruiken ipv Regcleaner die ik nu heb) zou gebruiken voor die afvalbestandjes. So far so good. Vermoedelijk opgelost. :)
 
Je kunt ook voorkomen dat ZoneAlarm al die (nutteloze) logs maakt door het vinkje bij Archive log text files daily weg te halen - zie bijlage. :)
Dat scheelt al weer heel wat MB's per week.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Ha Guus, leuk dat je nog even reageert. :) Jee, keek ik even in de map Windows/Internet logs, pfffft.

dhboly.jpg


Op het ZA-forum staan een aantal antwoorden hoe dat te lozen, waaronder deze:

If you want to entirely clear the files, here is how. You will lose all your customizations in ZoneAlarm.

1. Go into the Overview Preferences tab and turn off "Load ZoneAlarm at startup".
2. Reboot into safe mode. {Instructions if needed}
3. Go into the folder named Internet Logs {do a search if you don't know where it is in your OS}.
4. Delete everything in that folder.
5. Empty the recycle bin.
6. Reboot into normal windows.
7. Restart ZA manually.
8. Recheck the "Load ZoneAlarm at startup".

Maar ik heb ook andere opties gelezen welke ik tamelijk vaag vind op deze site bv: http://forums.techguy.org/showthread.php?threadid=128272&4752770a473af3b76974a60050857fd8
Anyway, heb nu die optie van jou uitgevinkt en tevens in dat scherm daarvoor op delete logs gemept. Ik kijk morgen met de opstart of er wat weg is. (plaatje is 'geshot' vóór het uitzetten en deleten van het log)
 
Geplaatst door gezina
If you want to entirely clear the files, here is how. You will lose all your customizations in ZoneAlarm.

1. Go into the Overview Preferences tab and turn off "Load ZoneAlarm at startup".
2. Reboot into safe mode. {Instructions if needed}
3. Go into the folder named Internet Logs {do a search if you don't know where it is in your OS}.
4. Delete everything in that folder.
5. Empty the recycle bin.
6. Reboot into normal windows.
7. Restart ZA manually.
8. Recheck the "Load ZoneAlarm at startup".
Lijkt me nuttig om dat af en toe eens te doen. Al die tmp-bestanden die ik op je screenshot zie komen bij mij overigens in C:\Windows\Temp terecht en niet in Internet Logs. En CCleaner ruimt die bij opstarten meteen op. Waarom ze bij jou in Internet Logs komen zou ik niet weten.

Hieronder nog een paar plaatsen waar je logs van cleaners en spywarescanners kunt verwijderen.
Daar kunnen na een tijdje ook heel wat overbodige MB's worden weggehaald. :)

Ad-aware: Program Files\Lavasoft\Ad-aware SE Personal\Logs
RegCleaner: Program Files\RegCleaner\Backups
EasyCleaner: Program Files\ToniArts\EasyCleaner\Undo
Spybot S & D:Windows\Application Data\Spybot - Search & Destroy\Logs (Update downloads.log laten staan!; de rest kan weg.)

Guus.
 
...en als je nog meer wilt opruimen kun je eens kijken bij welke programma's je de keus hebt uit tientallen talen.
Ga dan in Program Files naar de bewuste mappen, zoek de talen op en verwijder alle talen die je toch nooit zult gebruiken.
Bij mij komt dat er meestal op neer dat ik Engels en Nederlands overhoud - zie screenshot.
Mocht je om wat voor reden dan ook later die talen weer terug willen, dan installeer je het bewuste programma er gewoon weer overheen.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Al met al lijkt het dan toch zinvol die CCleaner te gaan gebruiken als ik zo jouw lijst zie. Waarom bij jou nou weer die 'afvallogs' niet in Internet Logs komen? Mogelijk een verschil tussen Windows 98 en XP? Anyway, ik zag dat ik geen log heb van AdAware, S & D+Easycleaner heb ik niet en van Regcleaner valt het mee, ik clean eens in het kwartaal of zo. Talen ga ik nakijken.

Valt nog mee trouwens hoeveel ruimte er nog op de schijf zit, dit is al een tijdje zo:

Schijf.jpg


Bedankt weer Guus! :thumb:
 
Off topic: dat opruimen van logs en overbodige talen doe ik nog steeds (macht der gewoonte), maar nadat mijn 6 GB schijf het vorige week begeven heeft en ik hem voor een 40 GB exemplaar vervangen heb is dat eigenlijk niet meer zo nodig:

attachment.php


Ik heb meteen ook maar mijn 366 MHz processor voor een 1000 MHz exemplaar verruild en het RAM-geheugen uitgebreid van 256 naar 384 MB.
Win98 SE draait nu niet meer als een zonnetje, maar als een speer. :)
Ik sta er nog steeds versteld van hoe snel zware applicaties als Dreamweaver, PSP en Photoshop nu openen en hun bewerkingen uitvoeren.
(Op mijn werk gebruik ik Win XP Pro dat 512 MB RAM en een 2,5 GHz processor gebruikt, maar dat werkt dus trager dan het goede ouwe Win98 SE in deze configuratie. :D)

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Beetje een mix van on/off-topic eigenlijk. Ik weet dat ik met Windows 98 véél beter kon opruimen dan nu met XP en ook eigenlijk sneller was, terwijl de pc qua configuratie minder was als die pc nu van jou. Ook dagelijks toen de .tmp-eetjes e.d. opruimen, was zo gepiept. XP maakt er een zooitje van, waarbij eigenlijk opruimprogjes nodig zijn om de klus te klaren. Het is dat de updates teneinde lopen (en hoelang blijft een aantal AV's en firewalls gratis) maar anders stond hier weer een pc met Windows 98 se! :evil: :D Ziezo, ontopic maar weer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan