Windows terug krijgen en linux behouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikrick

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2011
Hallo,

Voor mijn studie is het mij aanbevolen om linux te installeren. Dus als goede student heb ik dat na veel pijn en moeite voor elkaar gekregen op mijn pre-loaded windows 8.1 laptop.

Alleen is er tijdens dit proces iets mis gegaan en is mijn harde schijf geformateerd dus ben ik mijn windows boot kwijt.
Dit is jammer maar helaas, niks aan te doen. Maar ik zou wel graag een windows boot hebben voor o.a. games (en natuurlijk de linux boot behouden voor school).

Weet iemand hoe ik dit kan doen vanaf de back-up partitie op mijn harde schijf? Want zoals gewoonlijk is tegenwoordig, wordt er geen schijfje meer mee geleverd...
En aangezien het een pre-loaded windows 8.1 is is er ook geen bios scherm vanwaar ik iets kan doen.

M.V.G.
Rick

Wat ga je doen op je linux partitie? anders kun je waarschijnlijk makkelijker een virtualmachine gebruiken

Linux gaat vooral gebruikt worden voor programmeren.

En is het niet mogelijk om een dual boot te maken dan? Want dat lijkt me wel fijner

Het is natuurlijk mogelijk een dual boot te maken.

Maar waarom denk je dat het fijner is? Met een virtual machine kun je gewoon in 1 omgeving blijven en de andere omgeving bijna volledig benutten. Het enige wat je echt nodig hebt is extra RAM. Maar je hoeft niet steeds in een andere omgeving te booten etc.

Ik doe redelijk wat crosscompiling voor hobbyprojecten en daarbij zijn eigenlijk altijd linux toolchains nodig. Een linux kernel gecompiled in een virtual machine op windows 7 heeft zo'n 43 minuten nodig. Een zelfde kernel gecompiled op pure linux 37 minuten. Het is dus soms wat langzamer, maar tenzij je regelmatig dingen ter grootte van een linux kernel compileert merk je het verschil nauwelijks. Er zijn natuurlijk legitieme redenen voor dual boot, maar het is zeker niet altijd de beste / meest eenvoudige oplossing

sorry voor het late bericht.

Maar ik heb deze laptop juist gekocht om zijn kracht, dus die wil ik graag ook volledig benutten.
Of is dit echt een verschrikkelijk moeilijke procedure?

En vrienden van mij zeggen juist weer dat een virtual machine heel langzaam is.

Dus het liefste zou ik graag een dual boot maken

Even een status update, ik ben in het bios menu gekomen, de enige vraag die mij nu nog rest is of er iemand is die weet hoe ik windows opnieuw kan installeren vanaf de ingebouwde recovery.

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien kunnen er mensen op een idee komen... als wellicht merk en type opgeeft vd laptop...
En... mss heb je met een partitie manager (bijv via een QParted CD) nog gekeken of die partitie nog bestaat?
En.... welke info heb je nog mee voor hen in petto die nuttig kan zijn... ?

Dus als goede student
........... moet dat toch niet zo moeilijk zijn... ;)

Laatst bewerkt:
Goeie, helemaal vergeten dus bij deze :P

Ik heb een Acer aspire V3 772g Mamm

Met o.a. een i5 4200m en een nvidia 750m

En een 500 gb harde schijf waarvan ik maar 450 gb kan gebruiken dus er moet ergens nog een partitie zijn lijkt mij.

Ik heb nog geen partitie manager gebruikt want ik ben nogal een linux leek en ben nog flink aan het uitvogelen hoe überhaupt installeren werkt :$ maar als iemand er 1 zou weten dan kan ik het wel uit proberen

Ik heb nog geen partitie manager gebruikt want ik ben nogal een linux leek en ben nog flink aan het uitvogelen hoe überhaupt installeren werkt :$ maar als iemand er 1 zou weten dan kan ik het wel uit proberen
Student moet ook nog leren lezen...
partitie manager (bijv via een QParted CD).......
Op CD dus niks installeren daarvoor....

Laatst bewerkt:
Mensen die denken dat virtual machines langzaam zijn leven nog in 1995 (of vergeten de relevante optie aan te zetten in de BIOS). Behalve voor directed IO zijn virtual machines bijna de volle snelheid van een native machine. Je kunt dus geen games spelen in linux via een VM, omdat je de videokaart niet aan kan spreken, maar andere dingen gaan bijna volle snelheid. 95% van het web draait op virtual machines... Natuurlijk omdat de performance belabberd is en het niets oplevert...

Ik ben hier een tijd mee aan het klooien geweest maar ik kwam er helaas niet uit.

Ook heb ik maar eens 0800-windows & 0800-Acer gebeld en het enige van nut daaruit kwam was dat ik hem op moet sturen.

Heeft iemand nog enig idee hoe ik (als die nog bestaat) bij deze parrtitie kan komen?

Ik heb alt+f10 al geprobeerd, f2 ook al en aanzetten met 0 toets ook al, maar niets brengt mij bij een menu voor fabrieksinstellingen.

Ik las ook iets over zelf installatie media maken, weet iemand hier iets van?
Ook had een vriend van mij het over een windows torrenten en dat die dan automatisch mijn serial overneemt

En ik wil iedereen alvast bedanken voor al het meedenken :)

En ik wil juist graag gamen met mijn laptop (ja ik weet het dat spreekt nogal tegen, ik wil nog een betere desktop kopen maar ik weet nog niet wanneer dat wat gaat worden :P)

Maar een VM van Linux in Windows zou dus geen probleem zijn

Laatst bewerkt:
Linux gaat vooral gebruikt worden voor programmeren.

En is het niet mogelijk om een dual boot te maken dan? Want dat lijkt me wel fijner

Wat leuk dat je voor school Linux moesat installeren, Alleen is dat niet helemaal goed gegaan.
Overigens kan Linux ook gewoon gebruikt worden in huis-tuin en keuken verband. En sinds kort zelfs met gamen en voor alle foto en videobewerkingen etc. etc.

Bij je Windows had je natuurlijk eerst die backup dvd moeten maken. En bij installatie had je natuurlijk Linux NAAST Windows moeten zetten ipv de hele schijf te gebruiken.

welke toets je moet gebruiken voor de recovery staat in je papieren. Maar als je alles hebt weggeveegd, dan bestaat die recovery partitie ook niet meer.
Kijk met GParted wat je nog hebt en anders, laat even zien middels het terminal commando hoe je indeling van de schijf is.

Open een terminal en geef in:
Code:
sudo fdisk -l
bekijken van schijven

Code:
mount -l
indeling harde schijf

kopieer en plak de codes zodat je geen typefouten maakt.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
ik heb even een screenshotje gemaakt van de commando's dus bij deze,

Ik heb bij mijn ouders thuis nog een schijfje liggen met win7 dus ik zal dat vandaag ook even proberenScreenshot from 2014-09-05 11:39:31.jpg

(sorry voor al het gezeur over dingen die ik niet snap maar ik ben pas net begonnen met Linux dus aub bare with me)

Je hebt een GPT partitie!! Waarom...geen idee en ik weet echt niet wat je met de installatie van Ubuntu hebt gedaan.
kan je dat na vertellen?

Het had er zo uit moeten zien:
Code:
angela@angela ~ $ sudo fdisk -l
[sudo] password for angela: 

Disk /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 14593 cilinders, totaal 234441648 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x0000d8d4

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *        2048   196462591    98230272   83  Linux
/dev/sda2       196462592   213553151     8545280   82  Linux wisselgeheugen

nu heb je sda gpt
en sda2 is ext4 (daar staat je Linux op)

Even opgezocht over het GPT gebeuren (wel in het Engels):
gpt is the newer partitioning scheme than MBR which has been the partition layout since PC hard drives in mid 1980's.

gpt is required if drive is over 2TiB or about 2TB and is recommended for any drive that does not have Windows as Windows only boots with gpt partitioning if using UEFI not BIOS.

You should also have a bios_grub partition. The installer seems to automatically use gpt when drives are somewhat over 1TB.

Parted tools also work with gpt. I used gparted to format my gpt drives in advance.

gdisk is in repository, or you can download the newest version.
GPT fdisk Tutorial -srs5694 in forums
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1439794
http://www.rodsbooks.com/gdisk/

Ik zie op de screenshot (je had het ook kunnen kopiëren en plakken) dat je een shcijf van 500 GB.. hebt en dus vind ik het vreemd dat je een GTP indeling hebt.
Je hebt echt iets niet goed gedaan met de installatie, maar dat wisten we al.
Het bovenstaande zegt ook dat het met EUFI te maken heeft. Het is nu eenmaal een gegeven dat wanneer je EUFI hebt, je niet zomaar even Linux er naast kan zetten.

Start je pc eens op en doe gelijk de SHIFT ingedrukt houden (de linker shift) zodat je de GRUB te zien krijgt. Normaal met een dualboot krijg je de grub vanzelf, maar nu heb je alleen Linux (is het wel Ubuntu of is het een andere?)

En wat ik al eerder zei en Andre ook, start een op met de live cd van GParted om te kijken hoe de indeling is. Want de commando's in de terminal geven wel hele vreemde dingen aan.
Maak daar dan een screenshot van. Overigens, als je Ubuntu hebt, dan heb je als het goed is al GParted. Open de Dash en type Gparted en kijk dan of je deze hebt en klik hem aan.
Je HD zal je dan moeten unmounten, maar dat zal je verteld worden. Kijk dan eens wat je nog hebt op die HD van je.

ps. Leuk dat je school wilt dat je Linux installeert, dat meen ik echt. Echter hadden ze wel er voor kunnen zorgen dat je daar hulp bij krijgt als je het niet begrijpt. Of je had natuurlijk zelf hulp kunnen zoeken. ;)

Laatst bewerkt:
Ja ik had toch beter even hulp kunnen zoeken (mezelf toch een beetje overschat :P) maar ik heb dus bij mijn ouders die win 7 nog. Dan boot ik wel vanaf daar en als jullie zeggen dat er toch iets heel erg mis is met mijn HDD dan formateer ik die wel opnieuw en run ik vanaf nu wel een vm binnen Windows

En nog 1 vraagje, ik zeg tijdens mijn speurtocht een setting dat ik kon kiezen tussen UEFI en legacy en toen ik legacy koos vroeg die de hele tijd een medium om vanaf te booten dus zal het vanaf daar makkelijker gaan? (als in lijkt dat een beetje meer op de oude vertrouwde bios?)

P.s. ik heb btw linux mint 17

Laatst bewerkt:
Maar als je nu Linux Mint hebt, dan kan je toch Windows in VM?

Beste is eigenlijk gewoon even een GParted cd te maken en daarvan af opstarten. Dan kunnen we echt zien hoe het nu zit.
Dus doe dat eerst eens. (is al 2 keer geopperd eerder)

GParted hier downloaden: KLIKKER DE KLIK

De definitie van een "goede student"... is blijkbaar sterk veranderd... ;)
En.... of is het "of".....: Blijkbaar hoeft dit "Linux gaat vooral gebruikt worden voor programmeren." niet te betekenen dat je verstand van computers hebt (wat je wel meestal verwacht...).

Ben benieuwd naar het resultaat van GParted....

Ik kan opzich aardig met computers omgaan, ik heb zelf al het een en ander geprogrammeerd, alleen linux moet ik even weer bij leren.

Als je een automobolist op een motor zet zal die ook niet meteen begrijpen hoe alles werkt hoewel het toch beide voertuigen zijn.

En ik heb het al op een andere manier opgelost. Ik heb hem opnieuw geboot naar Windows 7 en vanaf daar alles opnieuw geformatteerd, dus op het moment draai ik win 7 en moet ik nog op zoek naar alle drivers (want niks doet het meer xD)

Ik wil in ieder geval iedereen even bedanken voor zijn/haar tijd en vakkundigheid, dus bij deze: bedankt!

Weten we nog steeds niet of er een verborgen partitie zit waar mogelijk de Win8.1 setup staat..... :o
PS: Fijn dat je het iig weer werkend hebt....

Haha oohwja, nouja ik heb het in ieder geval weer werkend dus wat mij betreft is het zo goed :P

Tenzij iemand het natuurlijk heel erg graag wil weten want dan kan ik het wel even proberen uit te fiegelieren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan