Windows Update lukt niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lia
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lia

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2001
Hoi
Als ik naar Windows Update ga krijg ik de volgende mededeling;

Fout in Windows Update
Typ in het vak Trefwoorden Microsoft XML Parser (MSXML) 3.0 Service Pack en klik vervolgens op Zoek.
Klik in de lijst met beschikbare downloads op Microsoft XML Parser (MSXML) 3.0 Service Pack 4 (SP4).

Als ik dit heb uitgevoerd komt er een foutmelding en het lukt me dus niet om dit te instaleren. (Kan de goeie versie niet vinden of de versie matched niet.)
Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn?
Alvast bedankt

Heb je Windows net geïnstalleerd en nog helemaal niet kunnen updaten?
Of heb je eerder updates opgehaald en is dit probleem nu plotseling ontstaan?

Guus.

Ik heb Windows in het verleden al heel vaak ge-updated. Het probleem heb ik al wel een maand of 4 geleden gekregen en nooit op kunnen lossen.
gr. Lia

Geplaatst door Lia
Het probleem heb ik al wel een maand of 4 geleden gekregen
Dan is het een beetje te laat om een registerkopie terug te zetten. :(
Je kunt Windows over de bestaande installatie heen installeren. Duurt ongeveer een half uur.
Gewoon de Windows cd-rom in de drive.
Open Windows Verkenner, klik met je rechter muisknop op je cd-romstation en klik op Verkennen. Dubbelklik in het rechter venster op Setup.exe en volg de aanwijzingen.
Als je wordt gevraagd de oude gegevens op te slaan om dit ongedaan te kunnen maken, kun je voor Nee kiezen (kost je anders 130 Mb schijfruimte).
Al je systeem- en programma-instellingen blijven behouden. Je hoeft ook de registratiecode niet opnieuw in te voeren.
Tijdens deze procedure worden ontbrekende of beschadigde bestanden vervangen en wordt het register gerepareerd.

Guus.

Laatst bewerkt:
Hoi Guus,
Als jij denkt dat dat een goed idee is ga ik dat doen.
Moet wel vanavond even.
Alvast zeer bedankt, ik laat even weten of het werkt.
gr. Lia

Hoi Guus,
Ik heb Windows er opnieuw opgezet, hij zij dat er een fout zat in het register en dat ie het oude register er weer op heeft gezet. Echter...er is niet veranderd!
Ik kan nog steeds mijn Updates niet ophalen...
heb je nog meer ideeen?
gr. Lia

Geplaatst door Lia
heb je nog meer ideeen?
Ja hoor, meer dan genoeg. :)
Probeer eerst het volgende eens:
Start op in Veilige Modus (tijdens opstarten Ctrl ingedrukt houden).
Kies in het Opstartmenu Alleen MS-DOS-prompt.
Typ achter de prompt scanreg /fix (spatie achter scanreg!) en druk op ENTER.
Het register wordt nu gerepareerd. Dat duurt een minuut of vijf.
Als dat gebeurd is start je opnieuw op door op Ctrl+Alt+Del te drukken.
Probeer daarna of je weer kunt updaten.

Guus.

Laatst bewerkt:
Hoi Guus,
Dat ging bijna goed. Totdat ik bij scanreg fix kwam. Daar kreeg ik een aantal opties. Ik dacht dus voor FIX te moeten kiezen maar dat vond hij geen goeie bestandsnaam.
Hoe nu verder?
gr. Lia

Hoi Guus,
Nou had ik nog wel zo op die spatie gelet! Maar inderdaad, met het streepje deed ie het wel.
Na de procedure gaf hij aan; Windows heeft een fout gevonden in de systeembestanden, ik moet ruimte vrijmaken op het station van Windows of Windows in een nieuwe map zetten.
Het laatste lijkt me het makkelijkst want ik zou niet weten welke bestanden ik weg kan gooien om ruimte te maken...
Maar...hoe zet ik Windows in een nieuwe map??
gr Lia

Geplaatst door Lia
Windows heeft een fout gevonden in de systeembestanden
Hoe je Windows in een andere map zou moeten zetten weet ik ook niet. :confused:
Misschien kan de fout in de systeembestanden op een andere manier worden opgelost.
Ga naar Start > Uitvoeren. Typ sfc en klik op OK.
Je krijgt nu het programma Controle systeembestanden (SFC=System File Checker) te zien - zie bijlage.
Start het programma door op Uitvoeren te klikken.
Als er een beschadigd of ontbrekend systeembestand wordt aangetroffen, wordt dit gemeld en krijg je de vraag om dat bestand terug te zetten van de Windows cd-rom.
Stop de cd-rom dan in de drive en volg de aanwijzingen van het programma om het bestand terug te zetten.

Guus.

Laatst bewerkt:
Hoi Guus,
Wat een leuk ding die SFC. Ik heb hem gedraaid en hij gaf aan twee bestanden te missen. Dit hersteld en daarna nog een keer gedraaid. Toen was alles okee.
Het updaten lukt echter nog niet.
Ik krijg weer dezelfde mededeling...heb je nog meer van die leuke trucs?
gr. Lia

Nu die systeembestanden zijn hersteld lukt het misschien wél om Windows over de huidige versie heen te installeren, zoals in mijn tweede bericht beschreven staat.
Probeer dat nog eens.
Lukt het niet, probeer dan ook nog eens of scanreg /fix nu wel werkt.

Guus.

Hoi Guus,
Je gaat het niet geloven maar ik krijg van alles hetzelfde verhaal. Ik heb dus Windows opnieuw gedaan en scanreg /fix.
Hij geeft weer fouten aan die Windows niet kan repareren, ik moet bestanden weggooien op de schijf of anders Windows in een andere map zetten.
Nog een ideetje??
gr. Lia

Geplaatst door Lia
Hij geeft weer fouten aan die Windows niet kan repareren, ik moet bestanden weggooien op de schijf of anders Windows in een andere map zetten.
Nog een ideetje??
Ja, al weet ik niet of je het leuk vindt: klik.
In de bijlage de Word-versie - handig om erbij te houden. :)

Guus.

Laatst bewerkt:
Hoi Guus,
Ik had hem al gezien onder in je mails. Het is wel erg rigoreus he. Vooral omdat ik verder niet zo veel problemen heb. Ik ga er even over nadenken.
Tot zover in ieder geval ontzettend bedankt voor al je tips. Ik heb er weer een paar bijgeleerd.
Gr. Lia

Geplaatst door Lia
Het is wel erg rigoreus he. Vooral omdat ik verder niet zo veel problemen heb. Ik ga er even over nadenken.
Het is even een klus - typisch iets voor een regenachtige zondag. :)
Maar als er register- en systeembestandsfouten gaan opduiken die niet te repareren zijn, wordt het toch echt wel tijd voor een schone installatie.
Bovendien zal een systeem dat niet ge-update kan worden steeds onveiliger worden naarmate er meer lekken ongedicht blijven.
Daarnaast heb je nog het grote voordeel dat na een schone installatie alles weer draait als een zonnetje.
Ik vind het zelf altijd ook een mooie gelegenheid om eens te kijken welke software ik wil blijven gebruiken en wat er eigenlijk ondertussen wel eens af kan.
Denk er eens rustig over na, maar mijn advies is opnieuw installeren.

Guus.

Hoi Guus,
Je hebt gelijk, het feit dat ik niet kan updaten zit me niet lekker. Ik denk dat ik het doe...op een regenachtige zondag! Even wachten nog...
Groeten en nogmaals bedankt,
Lia

Hoi Guus,
Ondanks het mooie weer heb ik mijn probleem toch nog kunnen oplossen zonder opnieuw Windows te instaleren. Eerst heb ik online virus gescand en ik ontdekte een virus. Deze verwijderd maar dat hielp nog niet om te kunnen updaten. Ik heb verschillende malen jouw trucs toegepast...Windows erover heen zetten...sfc ...etc. Het lukte nog niet.
Toen ben ik gaan zoeken ergens in 'help' bij Windows update. Daarin vond ik mijn probleem genoemd...nl dat ik MSXML 3.0 Spack 4 eerst moest downloaden.
Nou dat had ik dus steeds geprobeerd maar dat lukte niet. Maar...vanaf die helpsite lukte het me ineens wel.
Dus...alsnog opgelost!
Laat nou die regenachtige zondag maar helemaal wegblijven!!! Nogmaals bedankt!
gr. Lia

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan