Windows Update uitschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

EliaNieuwhuis

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2015
Hallo, ik wil Windows Update handmatig uitvoeren, dus rechtsklik op het icoontje.
Windows updateUpdate.JPGUpdate.JPGUpdate.JPG
Zie bijlage.

Helaas, na een aantal dagen zie ik tot mijn grote verbazing dat mijn computer niet wil afsluiten. Er staat dat
Windows moet configureren door een update en bij het opstarten moet ik wachten en opnieuw opstarten
door een update. Ik kijk weer snel en ja hoor; automatisch update staat aan.

Hoe kan ik dit blijvend aanpassen?

(NB voor de mensen die willen typen; 'waarom zou je automatisch willen uitzetten?'
Het antwoord: update komt altijd onverwachts en ik wil de controle hebben
over wanneer het gebeurt.)

Bij voorbaat dank!

Om de windows update geheel uit te zetten moet de sleutel
HKEY_LOCAL_MACHINE SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WindowsUpdate\Auto Update\AUOptions
dan AUOptions op waarde 1 zetten
waarde 2 -> Check for updates but let me choose whether to download and install them"
waarde 3 -> Download updates but let me choose whether to install them"
waarde 4 -> Install updates automatically"

@srpchulp: Ben je zeker dat je geen typefout hebt gemaakt?
Backslash vergeten in de register-sleutel en AUOptions is geen onderdeel van de sleutel maar de aan te passen registerwaarde (in rechter deelvenster van regedit.exe ).
HKEY_LOCAL_MACHINE SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WindowsUpdate\Auto Update\AUOptions

Daarmee is de TS nog niet helemaal geholpen, want hij wil voorkomen dat nieuwe updates etc. deze registerwaarde weer veranderen naar 2,3 of 4.

Zonder dit nu helemaal te gaan uitleggen zou je het zo kunnen doen dat je jezelf eigenaar maakt van de
HKEY_LOCAL_MACHINE SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WindowsUpdate\Auto Update
sleutel, je daarna rechtenovererving uitzet (geef aan dat je de huidige rechten wilt kopiëren), je jezelf daarna Volledige toegang geeft, de aanpassing doet in de registerwaarde AUOptions en daarna de rechten voor System, TrustedInstaller etc. op Speciale machtigingen zet, waarbij de volgende rechten op Weigeren staan:
Volledig beheer
Waarde instellen
DAC-gegevens schrijven
Eigenaargegevens schrijven

Eventueel zet je ook voor jezelf de geavanceerde beveiliging Waarde instellen op Weigeren. (Kun je weer ongedaan maken mocht je iets in die sleutel (of diens registerwaarden) ooit toch weer wat wilt wijzigen).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ehh, volgens mij staat er toch wel een \ (HKEY_LOCAL_MACHINE SOFTWARE\Microsoft).
Inderdaad lijkt het nu net of AUOptins een sleutel is. Dat had ik wat duidelijker kunnen zeggen.

Hij kan natuurlijk ook nog de service "windows Update" uitzetten en als ie dan weer updates wil zien die weer aanzetten. Maar wel wat omslachtig

Nu de pagina opnieuw geladen is zie ik die 'missende' backslash wel. Apart, zal wel aan mijn browser liggen, lijkt me. Sorry daarvoor.

De optie om de Windows Update service op opstarttype Uitgeschakeld (of Handmatig) te zetten in services.msc lijkt me op zich wel een makkelijk oplossing.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt

Nu de pagina opnieuw geladen is zie ik die 'missende' backslash wel. Apart, zal wel aan mijn browser liggen, lijkt me. Sorry daarvoor.

De optie om de Windows Update service op opstarttype Uitgeschakeld (of Handmatig) te zetten in services.msc lijkt me op zich wel een makkelijk oplossing.

Tijs.

Bedankt beide voor de informatie. Ik ga het proberen. Ben benieuwd of het nu uitgeschakeld blijft. Ik las dat meer mensen klagen dat Windows gewoon tussentijds instellingen wijzigt. Als update weer start, trek ik weer aan de bel!
Gr. Elia

Let even op: Het opstarttype op Handmatig of Uitgeschakeld zetten gaat in vanaf de volgende herstart.
Wil je het meteen in werking hebben, dan moet je de service zelf (dus tijdens de huidige Windows sessie) daarna ook stoppen (= op de service rechtsklikken in Services.msc en Stop klikken (geen raketwetenschap ;)))

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan