Windows upgrade meenemen naar andere pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

jack43

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2002
Berichten
658
Ik draai nu Windows 7 OEM. Ik ga een nieuwe pc aanschaffen en dan wil ik graag gebruik maken van de upgrade aanbieding naar Win 8. Ik heb alleen een volledige versie van Vista liggen,
en die wil ik dan ook gebruiken voor de upgrade.
Mijn vraag: kan ik nu upgraden op mn oude pc dmv Vista en die weer installeren op mn nieuwe pc? (de OEM versie van Win7 kan niet mee naar een nieuwe pc, vandaar Vista)
 
Laatst bewerkt:
Ok, ja, zoals je het beschrijft, denk ik van wel. Waar het om gaat is dat de OEM 7 schoon geinstalleerd is op de oude computer, dus zonder ook maar een enkel spoor van Vista.
De volledige versie van Vista kan je dan schoon installeren op de nieuwe computer, & die upgraden naar een volledige versie van 7.

Het draait allemaal om de Prudukt-IDentificaties: Voor de OEM 7 moet je een geldige PID hebben, voor de Vista een aparte PID & tot slot krijg je volgens mij voor de upgrade van de Vista naar 7 ook weer een een nieuwe PID.
 
Nou, het is de bedoeling dat ik tijdelijk Vista op mijn oude pc installeer met een dualboot (ik kan niet Windows downgraden van Win7 naar Vista) Die Vista upgrade met Win8(als het goed is kan dat vanaf Vista)
en dan die upgrade meeneem naar mn nieuwe pc. Of kan ik die Win7 OEM ook upgraden en dan meenemen naar mn nieuwe pc?
 
Dat gaat zeker niet lukken.
Een OEM versie kun je maar eenmalig gebruiken op een unieke pc, bij het herinstalleren ( of verhuizen ) zul je tot de conclusie komen dat hij niet geveriefiéerd kan worden op een andere machine.
Maar als je een nieuwe machine koopt, mag ik aannemen dat er een ( oem versie ) win8 installatie opstaat.
Of bouw je hem zelf ?
Als je hem compleet geassembleerd besteld, kun je een keuze maken betreffende het besturingssysteem, waarbij het opvalt, dat Win8 een koopje is.
 
Laatst bewerkt:
Ok, pffff, nou, ik vind dat een beetje omslachtig eigenlijk. Want op de nieuwe PC staat naar ik logischerwijs kan aannemen al een Windows Vista/7/8. Die kan je op dezelfde manier upgraden, voor zover nodig...

Punten zijn:

PID : Moet uniek per computer zijn.
OEM : Is vast verbonden aan door fabrikant geleverde computer, verder idem als PID.

Verder is het heel erg lastig & listig om een Multi-Boot te installeren van nieuw naar oud.
Normaal is de beste methode van oudste systeem (bv. MS-DOS) naar nieuwste (bv. Windows 8), andere smaken Besturings-systemen buiten beschouwing gelaten (bv. Linux, UNIX, FreeBSD, etc...).

Nogmaals gelezen, & nogmaals: Vista direct schoon installeren op de nieuwe PC, indien nodig. Daarna upgraden.

Buiten dat: Je mag gratis Microsoft Nederland afdeling Licenties bellen & die leggen je het graag, bovendien juridisch correct, beter dan ik uit.
 
Laatst bewerkt:
Ok, met het risico op een "slow-chat" (ohnono!): Dat is een mogelijke aanname, maar anderszijds kan je op die manier wel voordelig upgraden naar bv. een Ultimate versie (Ik heb me verder nog niet echt verdiept in het windows 8-gebeuren)...
 
Nee, het word een zelfbouw pc. Laat ik het anders stellen: als ik nu de Win8 upgrade download, kan ik hem dan over bv een maand installeren op mn nieuwe pc?
 
Helaas niet.
Je zult een volledige versie moeten kopen. Op je nieuwe machine kun je oem versie van windows niet legaliseren:confused:
 
Vista op de nieuwe pc en upgrade naar 8. Moet gewoon kunnen.

@TheKnight. Microsoft geeft graag uitleg, maar juridisch correct? Vraag maar eens of je een home versie mag imagen in bijv. een schoolomgeving. Iedereen die de microsoft licentie brainwash heeft gehad zegt nee en verwijst naar de licentievoorwaarden. Nou heb ik die dingen toevallig wel eens gelezen (nog los van de vraag of ze juridisch geldig zijn). Staat simpelweg niks in over imaging. Andere kant van het verhaal is natuurlijk dat ze meer geld hebben om rechtzaken te voeren. Ze maken dus hun eigen regels en daar hebben we het maar mee te doen. Dat dan weer wel.
 
Vraag maar eens of je een home versie mag imagen in bijv. een schoolomgeving.

Daar ik op school gewerkt heb, weet ik het e.e.a. af van de licentievoorwaarden. Op school ( net zoals op kantoor ) maak je gebruik van een volumelicentie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Coenraad. Dat was het issue niet. Ging om het antwoord van Microsoft. Tuurlijk gebruik je een VLK. Echter als je de machines aan het eind van het leven netjes mee wilt geven aan medewerkers/studenten is het handig als je ze snel in een werkende staat kunt krijgen. Daarnaast werk ik veel met privé computers en ook daar is imaging/automatische uitrol handig.
 
Helaas niet.
Je zult een volledige versie moeten kopen. Op je nieuwe machine kun je oem versie van windows niet legaliseren:confused:
Nee, het gaat hier om een volledige versie van Vista, dus geen OEM!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oh, dit veranderd alles wat hiervoor besproken is.
Dan heb je geen probleem. Dat heet een retail versie welke je mag hergebruiken, maar op een machine.
 
Nou, nieuwe pc in elkaar gezet, SSD schijfje erin en de Windows 8 upgrade kaal op de SSD gezet. Geen probleem , hij is geactiveerd en draait als een zonnetje! Je hoeft dus niet perse te upgraden, hij kan dus ook op een lege partitie gezet worden! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan