Windows van laptop backuppen

Status
Niet open voor verdere reacties.

area51

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2012
Berichten
220
Ik wil windows 7 die op min laptop staat vanaf de koop ervan , opnieuw installeren.
Hoe kan ik deze op een stick of schijf zetten ?
 
Hangt er vanaf hoe je het precies bedoelt.
Je kunt niet alleen Windows backuppen en dan later terugzetten.
Je kunt wel een systeemkopie maken van je hele hdd en die later terugzetten. Dit heeft echter geen enkele meerwaarde want dan is je systeem in dezelfde staat als waarin het nu verkeert. Da's dus een nutteloze actie.
De beste opties zijn :
1. de recovery partitie te gebruiken die de fabrikant (ongetwijfeld) op de laptop heeft gezet.
2. kan dat niet / wil je dat niet, pak dan een officiële Microsoft Windows DVD / CD en boot ermee.
 
Je kan geen installeerbare USB of DVD maken van hetgeen op je schijf staat.
Lijkt me handiger om een recovery uit te voeren naar de fabrieksinstellingen.

Laat ook even weten om welk merk en type het gaat.
 
Laatst bewerkt:
Compaq Presario CQ 57 is het apparaat. Er is inderdaad een optie bij het starten via esc.
 
Dan zou ik dat doen.
Maak je wel een Backup van je bestanden want die ben je daarna wel kwijt.
 
Ik ben het in principe met Terrarabo eens, enigste nuance is wellicht de volgende:

met recovery krijg je ook weer een heleboel door CP indertijd meegeleverde en vaak nutteloze software op je systeem (terug).
Als je zelf wat handig bent en je kunt op de site van CP nog de drivers voor de videokaart, moederbord, netwerkkaart etc. vinden, dan verdient m.i. een installatie met een Microsoft disk verreweg de voorkeur boven een systeem recovery. Let wel : dit moet je alleen doen als je weet waar je mee bezig gaat, want de kans is aanwezig dat je de recoverypartitie "vermoordt".
 
Laatst bewerkt:
Schone installatie is inderdaad veruit het beste mits je weet wat je doet.
 
Er staan geen bestanden op. Het ding wordt gebruikt om te surfen en wat te candy crushen. Ik merk wel dat het met de jaren enorm traag is geworden, het is gekocht in 2012.
 
Als je wat minder bedreven bent met installeren, kies dan voor de recovery.
Wil je de meuk van CP daarna kwijt, plaats dan een screendumpje van het programma en onderdelen scherm (van het configuratiescherm) bij een volgend bericht. Wij vertellen je dan welke progjes je sowieso kunt verwijderen.
Daar een aantal ongetwijfeld resident meedraait, zal dat ook wel weer een kleine snelheidswinst opleveren.
 
Als ik een back-up doe van de drivers , moet het toch lukken. Ik heb nog een officiële windows 7 die ik nooit gebruikt heb.Hets is wel een 32 bit , en nu staat er een 64 bit op het toestel (4gb ram). Zou dit een verschil maken ?
 
En hoe had jij in gedachten die drivers te backuppen? Er is namelijk nergens een optie : "backup alle drivers van mijn systeem".

32 / 64 : klik
 
Laatst bewerkt:
Vergeef mij mijn scepsis maar ik geloof niet dat er 1 progje is (bestaat) dat van alle op een machine aanwezige hardware, zomaar 'eventjes' de juiste drivers weet te backuppen en misschien nog belangrijker, daarna ook nog eens op precies de juiste wijze terug weet te plaatsen.
 
@gast0225: Ze bestaan wel, en anders kun je de drivers altijd nog via Apparaatbeheer installeren vanaf de (uitgepakte) backup.
Natuurlijk heb je soms niet alle mogelijkheden van het volledige driverpakket (denk aan het ontbreken van Catalyst Control Center en het ontbreken van evt. wifi verbindingsutilities, zoals Ralink die soms bijlevert etc.) maar DoubleDriver doet zijn werk (áls je het downloaden kunt... soms werkt dat niet), of alternatieven zoals Driver Magician Lite of DriverBackup.
Notitie: Windows meegeleverde drivers worden doorgaans niet meegebackupt (heeft ook weinig/geen zin), dus alleen drivers die je zélf ergens vandaan hebt gehaald/geïnstalleerd (Internet, meegeleverde cd/dvd/usb-stick etc.)
Notitie2: Het hangt er ook vanaf welke backup-keuze er gemaakt wordt. Ik maak altijd (ook) een 'kale driver' backup (met submappen) met deze programma's, niet een installer-versie, zodat ik dan via Apparaatbeheer de drivers moet installeren ipv. via een door het backupprogramma gemaakte installer.

Tijs.
 
Dáár zit 'm dus o.a. het probleem van TS : 1. hij heeft de drivers niet (anders dan via de recoveryconsole) en 2. een backup heeft 'ie niks aan want dan krijgt 'ie dezelfde situatie als waarin het systeem nu verkeert en da's de reden dat hij Windows opnieuw wil installeren. Los van de meest fraaie tools die er maar te vinden zijn, durf ik te stellen wanneer hij er één zou gaan gebruiken en hij installeert Windows daarna op de 'schone pc' manier, dat het (mogelijk) wemelt van apparaatfouten / spullen die gewoon niet goed werken en daarom tot een instabiele Windows leiden en derhalve overall een niet (goed) werkende machine.
Waarom ik dat zo stellig durf te beweren : ik heb in de afgelopen jaren vele mensen mogen helpen waaronder 2 die zelf eerst aan het klooien waren geweest met een Windowsinstallatie en die vooraf dus het een of ander progje hadden gedownload en gebruikt om hun 'drivers' veilig te stellen. De door henzelf geïnstalleerde Windows was een compleet drama. Vraag mij niet welke progjes zij hebben gedownload, ik heb er geen flauw idee (meer) van.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat dit aansluit bij gast0225 van zojuist:
Als ik het goed interpreteer start Windows nog steeds, dus een driver-backup is te maken.
Probleem zit 'm erin dat hij alleen een 32-bit Windows installatie-cd schijnt te hebben terwijl er nu 64-bit Windows op staat. Drivers zijn niet onderling uitwisselbaar tussen 32-bit en 64-bit, dus een driver-backup heb je zo niets aan (tenzij je alsnog zou kunnen recoveren naar 64-bits Windows).

Driver-backups heb ik met zowel DoubleDriver als met Driver Magician Lite teruggezet, en dat werkte. Mogelijk hebben de 2 voorbeelden waar gast0225 het over had andere hulpmiddelen/programma gebruikt. Je kunt veiligheidshalve ook meerdere driver-backup programma's inzetten. Niet vergeten de drivers na het backuppen over te brengen op memory-stick en/of externe harde schijf, dus niet laten staan op de harde schijf die je mogelijk later overschrijft tijdens de recovery/herinstallatie.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Met mijn 32bit windows zal ik maar wachten tot ik zeker ben dat ikalle drivers kan krijgen bij de fabrikanten. Eerst eens terug zetten naar fabriekstinstellingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan