Opgelost Windows Verkenner werkt niet meer goed na update KB5055523 en KB5058411

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

srpchulp

Verenigingslid
Lid geworden
16 jun 2009
Probleem: Windows Verkenner start nog wel, en toont het linker-scherm (de index/overzicht), maar niet de inhoud in het rechterschermdeel van de Verkenner. Als ik op het icoontje "Mijn PC" klik gebeurt er helemaal niets.
Ik heb dit probleem eerder gemeld, maar tot op heden heb ik nog geen oplossing gevonden voor dit probleem.
Het begon na de maandelijkse Windows 11 upgrade van vorige maand(nr KB5055523) en nu geeft KB5058411 hetzelfde probleem.

De enige "oplossing" was het het uninstallen van de update en die vervolgens verhinderen om nog eens geinstalleerd te worden.
Maar dat is geen echte oplossing, want ik vrees dat elke maand dit probleem weer terugkomt na elke maandelijkse update van Windows.

Ik heb al heel wat afgezocht op het internet en vond alleen hier het probleem vermeld:
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
maar ook hier geen oplossing, anders dan het uninstallen van de update.

Vraag: heeft iemand anders hier dit probleem of er van gehoord en zo ja, was er dan een oplossing?

Operating System: Windows 11 Pro 64-bit 24H2
CPU: Intel Core i3 @ 3.60GHz Coffee Lake 14nm Technology
RAM : 16,0GB
Mobo: Micro-Star International Co. Ltd. B360M PRO-VDH (MS-7B24) (U3E1)
Graphics (op het mobo): Intel UHD Graphics 630 (MSI)
Opslag: 238GB Samsung SSD 840 PRO Series SSD
465GB Crucial CT500P3PSSD8 SSD

Stappen voor probleemoplossing: (bron: internet)

1. Controleer op bekende problemen:Voordat u de update verwijdert, moet u volgens de Microsoft Community onderzoeken of er bekende problemen zijn met betrekking tot KB5055523 en KB5058411 die van invloed zijn op Verkenner.

2. Verwijder de update of draai deze terug:Als het probleem aanhoudt, probeer dan de update te verwijderen via de Windows Update-geschiedenis of terug te gaan naar een eerder systeemherstelpunt.

3. Voer System File Checker (SFC) en Deployment Image Servicing and Management (DISM) uit:Deze tools kunnen beschadigde systeembestanden scannen en repareren, die mogelijk bijdragen aan het probleem.

4. Maak een nieuw gebruikersaccount aan:Een beschadigd gebruikersprofiel kan soms problemen veroorzaken met Verkenner. Door een nieuw gebruikersaccount aan te maken, kunt u bepalen of het probleem profielspecifiek is.

5. Start Windows Verkenner opnieuw:In Taakbeheer kunt u proberen Windows Verkenner opnieuw te starten om te zien of het probleem is opgelost.

6. Voer een schone start uit:Hiermee worden niet-Microsoft-services en opstartprogramma's uitgeschakeld, wat kan helpen bij het identificeren of software van derden de Verkenner verstoort.

7. Werk de videodrivers bij:Verouderde of beschadigde videodrivers kunnen soms problemen met de Verkenner veroorzaken.

8. In-place upgrade:Als al het andere faalt, kan een in-place upgrade Windows opnieuw installeren zonder uw persoonlijke bestanden te beïnvloeden.

9. Controleer op Controlled Feature Rollout (CFR):Microsoft rolt mogelijk gefaseerde oplossingen uit. Als de update een oplossing voor de Verkenner bevat, is deze mogelijk nog niet beschikbaar op uw apparaat.

Scan Your System for Malware​

Malware can mess with system processes, causing Explorer and other components to crash or behave erratically.

Open Windows Security (search for it via Start menu).
  1. Click on Virus & threat protection.
  2. Run a Full Scan.
  3. Follow prompts to remove any detected threats.

Laatst bewerkt:
Senso, bedankt voor de tips,
maar al dat soort zaken heb ik al geprobeerd, zonder succes, helaas.
Wat ik nog moet proberen is een aparte videokaart erin zetten. Nu moet deze pc het nog doen met de on board video faciliteit.

Ik had dat al globaal gelezen, maar nogmaals nu secuur gelezen, maar er staat niets vermeld aangaande explorer en/of dir probleem.
Ik vrees dat het een moeilijk op te lossen probleem is omdat maar weinig win 11 installaties er last van hebben. Van alle win 11 pc's die ik de afgelopen tijd heb geinstalleerd heeft alleen deze ene installatie er last van en het betreft uitgerekend de pc van mijn vrouw (dus die krijgt extra hoge prioriteit natuurlijk :)).
Ik blijf doorzoeken.
Bedankt voor het meedenken.

Ah, die kende ik nog niet.
De eerste link geeft een aantal hints voor een mogelijke oplossing.
Ik zal ze gaan proberen.
Dank.

Helaas, de aangedragen mogelijke oplossingen lossen het probleem niet op.
Een van de oplossingen was om de opdracht %APPDATA%\Microsoft\Windows\Recent\AutomaticDestinations in te tikken in het zoekveld met de bedoeling om dan de map AutomaticDestinations te legen.
Maar die hele map staat niet in dit windows systeem.

Inmiddels ook een videokaart erin gestopt om te zien of daar het probleem in zit, maar dat loste het ook niet op.

Ik heb begrepen dat ze er mee bezig zijn, het schijnt meer voor te komen.

Ook al het thema veranderd?

create another user profile?

If you have access to a different machine that's not having issues, you should be able to copy the entire WinX folder into yours ?

Heb je eens met CCleaner opgeschoond? De registercleaner toegepast in combinatie met back-up?

Installeer deze eens op de PC van je vrouw.
Geen last meer van dat soort updates.
Werkt hier in ider geval prima.

Ik denk dat ik maar eens windows er vers overheen ga zetten, maar niet meer vandaag, want ega heeft de pc nu en morgen nodig.
Maar wellicht eerst eens een ander profile er in zetten, wie weet.

Ik had al van die windows LTSC gehoord. Overigens ook een leuke manier om win10 tot 2032 te laten werken met officiële updates, maar daar moet ik dan wel een nieuwe key voor kopen. is niet duur, maar toch eerst andere dingen proberen.

Die Windows 10 LTSC gebruik ik ook op 1 van m'n PC's.
De key kreeg ik gratis.
Nee, niet illegaal ;-)

Het thema veranderen loste het niet op.

Wat wel het probleem oploste (hoera, hoera!) was het aanmaken van een nieuw profiel/account. Dat geeft min of meer een verse windows zonder volledige herinstallatie.
Het oorspronkelijke account verwijderd en het nieuwe account als start-up gezet.
Ik moest wel natuurlijk alles weer opnieuw instellen en de gegevens/mail/etc. overgezet.
Overigens heb ik dat nieuwe account een locale account gemaakt, terwijl het oorspronkelijke account een MS-account was. Ik weet niet of dat nog van enige invloed was, maar als het maar werkt.

Bedankt voor al jullie meedenken.
Dat heeft uiteindelijk de oplossing gebracht.

Inmiddels ook de boosdoener ontdekt: Winaero Tweaker.
Na het ongedaan maken van alle tweaks die met dit tooltje waren gedaan was het probleem opgelost.
Dus een nieuw Windows account aanmaken is niet nodig, blijkt. Dat werkte omdat bij een nieuw Windows account er nog geen tweaks met Winaero tweaks waren gezet :-)

"Elk voordeel heb zijn nadeel.";)

Terug
Bovenaan Onderaan