windows verwijderen en formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

petert

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2002
hallo, ik heb windows xp en een bijna volle c schijf. nu wil ik m'n c schijf formateren en opnieuw alles instaleren, maar ik krijg de c schijf niet geformateerd en ook windows krijg ik niet weg. wie helpt mij?? alvast bedankt

Hoe heb je geprobeerd te formateren? Toch niet vanuit windows? Want dat kan niet, omdat die op dat moment in gebruik is.

Download deze opstartdiskette http://www.24by7.ca/files/boot98se.exe (dubbelklikken op het gedownloade bestand en de aanwijzingen volgen) en zorg dat de pc opstart van de A-drive (bootvolgorde veranderen in Bios)

Dan opstarten met de opstartflop en het volgende typen.

A:\format c: (gevolgd door Enter)

Maar is het niet makkelijker om je schijf op te ruimen?

Laatst bewerkt:
nog ff wat extra info

dank voor je snelle reacktie. ik heb dat programma gedownload en op floppy gezet, maar hoe doe ik de boot huppeldepup veranderen? en ik moet nog ff zeggen dat mijn harde schijf is verdeeld in 3 stukken maar ik wil alleen het c gedeelte formateren en windows verwijderen. opruimen is geen optie ik wil het graag resoluut aanpakken. alvast weer bedankt voor de reacktie groetjes petert

Goeie link Bugs Bunny,

Ik heb even het belangrijkste gedeelte eruit gehaald:

Tip 9. De opstartvolgorde bepalen
Om in het BIOS te komen moet u tijdens het opstarten van uw pc, de DEL toets indrukken. Een melding daartoe verschijnt meestal ook in beeld. Afhankelijk van de producent van het BIOS in uw pc moet u de volgende stappen maken om dit te regelen.

Bewegen door het BIOS doet u met de pijltjestoetsen op uw toetsenbord.

AWARD BIOS
Bios Features Setup / Boot Sequence: A,C
Verander de keuze met de PgUp en PgDn toetsen. Druk dan de ESC-toets, kies “Save & Exit Setup”, bevestig met Yes en druk Enter.

Phoenix BIOS:
Boot / First Boot Device: Removable devices
Selecteer zonodig “Removalbe devices” en druk een of enkele malen op + naar de bovenste positie. Kies dan: Exit, “Exit saving changes” en bevestig met Enter. Bevestig de controlevraag (“Save configuration changes and exit?”) met Yes en druk Enter.

::Was je schijf NTFS?
(want dan zie je 'm niet met bootdiskette)
- Klik op "Deze computer"
- De schijven komen tevoorschijn
- Klik op de c:
- Klik dan met je rechtermuisknop op de c:
- Klik in het menuutje op "Eigenschappen"
- Kijk dan wat er bij Bestandssysteem staat
FAT.jpg

::FAT/FAT32
- dan kun je de bootdiskette gebruiken

::NTFS
- Opstarten met je windows'XP cd
- Installeren en dan stapjes volgen

Laatst bewerkt:
@Jkoelman, Ik denk dat de volgende vraag wordt waar je kan zien of je schijf NTFS is;) Misschien handig als je dat erbij vermeldt.

Je kunt zowieso van de cd starten. Tijdens de installatie krijg je ook een optie of je de pc wilt formatteren. Wel rustig de stappen doorlezen aangezien je er heel snel aan voorbij gaat.:)

we zijn er bijna

dank voor de reacktie nogmaals. nog even voor de duidelijkheid, als ik de volgorde heb aangepast kan ik de gewoon die format c doen? ik heb het namelijk ook geprobeerd dmv opstartdiscette '98 met format c geprobeerd en dan geeft hij niet klaar met lezen d:\ of doe ik het dan helemaal fout en moet ik gewoon doen wat jullie zeggen. nog ff voor de duidelijkheid mijn harde schijf is opgedeeld in 3 stukken een c een d en een backup. alvast weer bedankt!!
groetjes petert

Geplaatst door Tanja1968
@Jkoelman, Ik denk dat de volgende vraag wordt waar je kan zien of je schijf NTFS is;) Misschien handig als je dat erbij vermeldt.

okido :)

'k zou 't maar gewoon via de cd proberen
(kan best wezen dat je schijven NTFS zijn en daardoor zie je ze niet met bootdiskette)

want kon je wel gewoon c: intikken? (met bootdiskkette)
zo nee, dan is je schijf dus niet te zien

Niet klaar met lezen d: ?

Dat gaat niet helemaal lekker. Je moet zorgen dat als je opgestart bent dat je het volgende ziet:

a:\>

Dan type je format c:

En anders de bootvolgorde veranderen dat je van cdrom opstart, en dan de aanwijzingen volgen. Dan kom je formateren ook tegen.

okee ik kan niet zo snel typen

okee wij danken u allen voor de medewerkin ik ben er net achtergekomen dat mijn schijf ntfs dus ik ga met de cd aan de gang.
groetjes en tot lees petert

nog even dan,

nog even een laatste vraag dan en dan gaan we begiinen,ik kan wel naar c:\ en ik krijg ook a:\ in het begin maar als ik dan formatc intyp dan zegt hij dus niet klaar met lezen d. dus hij leest de floppy wel maar het is ook ntfs de harde schijf dan. dus zal ik nu met de cd aan de gang gaan? ik heb dat in het verleden eens een keer gedaan maar toen had ik ineens 2 x windows erop staan.
gr'jes petert

Laatst bewerkt:
gewoon met cd,
en zoals tanja zegt je krijgt een optie om te formatteren

(maar lees goed!! )

Ik ben ook bezig met het opnieuw installeren van win xp ma ik krijg da ni geformateerd, ik heb hem opgestart via opstartdiskette en dan doe ik "format c:" en dan zegt die "bad command or file name"....

wat doe ik verkeerd????????

Kijk uit met ntfs en een opstartdiskette. Ik ben gisteren bij iemand geweest die had C NTFS, en D fat32. Wist ik van te voren niet. Ik deed format c: en wat bleek, hij heeft D geformatteerd omdat dat de eerste schijf was die hij WEL kon zien.

Dus met de cd en dan formatteren lijkt me beter en veiliger:)

Hij gaat eerst de hardware controleren, en na een paar schermen krijg je de optie snelformatteren fat32, snelformatteren NTFS, enz.

Geplaatst door tommyboy88
Ik ben ook bezig met het opnieuw installeren van win xp ma ik krijg da ni geformateerd, ik heb hem opgestart via opstartdiskette en dan doe ik "format c:" en dan zegt die "bad command or file name"....

wat doe ik verkeerd????????

kan iemand mij helpen, PLEASE:(

Waarom krijg je hem niet geformatteerd met de xp cd? Geeft hij een foutmelding?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan