windows virus: hdd eruit, windows reinstall, hdd erin?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nldutchyjay

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2011
Berichten
20
Hallo Beste mensen!

Ik heb even een vraagje over het re-installeren van windows en de hardeschijven hierbij.

Ik heb een virus gehad die zich waarsch. genesteld heeft in mijn windows. (kreeg 3 windows updates terwijl m'n pc als een gekke bleef piepen...)
Opstarttijd was ondertussen ookal weer boven de 30 seconden, dus dan maar xp er opnieuw overheen gooien :)

Nu heb ik iets van 7 partities, en daarnaast nog een extra interne HDD erin zitten, dus "alles" (had zowieso al héél weinig op m'n windows partitie, juist voor dit soort dingen) staat op andere partities/schijven.

Nu ben ik tog mega aant twijfelen geslagen, what if something goes wrong...

En dan nu mijn vraag; Kan ik **** voor de 100% zekerheid nog op mijn 2e hdd zetten, deze ontkoppelen, windows opnieuw installeren en vervolgens de hdd er weer aankoppelen? Zonder dat deze dan opnieuw moet formateren natuurlijk?


Bedankt alvast!
Jay Jay.
 
Hallo beste Jay Jay,

Als eerste welkom op het forum. :thumb:

Om met je vraag onderaan je post te beginnen is het antwoord ,ja dat kan.
Natuurlijk ben ik daar 100% zeker van ,het gaat over een computer en die doet normaal iets wel of iets niet.

What if something goes wrong ,then we gonna see what we gonna see ,don't we.

Goed de kans op iets onverwachts heb met alles ,maar dat kan net zo goed een F16 zijn die op je dakpannen neerstort.:)
Om die kans zo klein mogelijk te maken is het zeker goed dat gaat twijfelen en alles even gaat controleren zoals nu.

En meschien help het daarbij als ik je vertel dat intern op mijn computer 6 harde schijven heb met 8 partities waarvan er 7 in windows zichtbaar zijn omdat er op 1 schijf/partitie Mandriva (linux) staat.
De partitie met Win XP is bij mij maar 40GB en van alles wat daar is geinstalleerd staan de installatie bestanden daarvan op een andere schijf en partitie.
Op die manier kan ik op elk moment windows XP compleet opnieuw installeren zonder ook maar 1 programma kwijt te raken nog dat ik voor de drivers en de andere software een cd hoef te gebruiken om meteen weer in windows te installeren.
Formateer die partitie dus gewoon zonder dat het enig invloed of gevolg heeft voor de andere partities.

Deze manier van de harde schijven en systeem beheer doe ik al vanaf de eerste pc een 80286 computer.
100% zekerheid is bij mij daar mee ook echt 100%.

Je kunt het dus ook gewoon zo doen en hoef je 2 harde schijf niet af te koppelen.

Het enige wat ik me voor kan stellen als iets onverwachts is die virus waar je het over heb.
 
Hallo Ragdoll

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik zal alles lekker laten zitten, bedankt voor je uitleg!
Heb nog wel een vraagje: Welke optie moet ik kiezen: systeem herstel of opnieuw installeren. En als ik opnieuw laat installeren, formateerd hij dan zelf de C schijf eerst, of moet ik dit handmatig doen voordat de boot cd erin gaat?

Nogmaals bedankt!

Jay Jay
 
Aha Jay Jay,

Zie ik dat nou goed je doet een windows XP installatie voor het eerst.
Mijn complimentjes hoor ,wat ik zo lees pak je het van te voren aardig goed aan en zeker gewoon door blijven vragen tot je er een goed gevoel bij heb. :thumb:

Systeem herstel is heel iets anders ,dat krijg een command prompt te zien waar je DOS commando's kunt gebruiken om wat gerichte taaken uit te voeren bijvoorbeeld chkdsk wat een afkorting voor Check disk is.

Je kies dus voor opnieuw installeren.
Als de partitie laat staan en windows daar op gaat installeren dan moet je hand gaan aangeven welke format je wil uitvoeren.
Kies voor de op één na laatste deze dus ,Format the partition using the NTFS file system

setup9.jpg


Wat zelf atijd doe is dat ik die partitie verwijder met de D toets en daarna weer die partitie opnieuw maak.
Daarmee verwijder je alles wat met die oude partitie te had ,en wat je daarmee bereikt is dat je dan een echte schone installatie (clean install) gaat uitvoeren.
Je dan alleen nog maar met die partitie geselekteerd op enter te druken want het formateren doet hij dan uit zich zelf al meteen NTFS.

Bij gaat dat altijd goed ,wat een eng gevoel geeft is dat dan ook de MBR van die partitie word bijgewerkt.
Wat kan er als het uiterste gebeuren ,als je gegevens die in de MBR staan kwijt raakt door dat de MBR bijvoorbeeld word verwijderd dan zal ook de andere parities die op die zelfde harde schijf staan kwijt raken.

Maar als die andere partities bij jou alleen maar op die tweede harde schijf staan dan zijn die veilig.

Daarmee bedoel ik dus het ergste senario wat mogelijk is natuurlijk zodat je dan ook alles weet wat daar over te vertellen is.

Nou ik zou zeggen zorg dat je de drivers klaar heb staan ,maak eventueel een backup van je favoriete link die in je browser staan als je die wilt bewaren.
En succes ermee. :thumb:
 
Ragdoll,

Ontzettend bedankt voor al je informatie!

Ik zal straks opnieuw xp erop gaan zetten, spannend!

Op de schijf van de windows partitie staan ook al die andere partities, die staan helaas niet op die andere HDD. Ik ga dus gewoon de windows via het cd'tje installeren. Maar bedankt voor de uitleg.

Ik ben trouwens aan het twijfelen of ik een dual-boot ervan zou maken, met ook windows 7 ultimate 64 bits. Mijn pc specs kunnen het wel aan geloof ik.


Moet ik hier nog op apparte dingen letten, als ik gewoon een bestaande partitie inruil voor de windows 7? Deze kan ik via XP tog ook gewoon installeren, of gaat een dual-boot vaak beter via de bios?

Nogmaals bedankt voor al je hulp!

Jay Jay
 
Oh, vergeten de specs te control v'en, bij deze:

3,20 gigahertz AMD Phenom II X4 955
512 kilobyte primary memory cache
2048 kilobyte secondary memory cache
6144 kilobyte tertiary memory cache
64-bit ready
Multi-core (4 total)
Not hyper-threaded
 
Sorry, heb tog weer je hulp nodig.

Als ik de cd als boot wil gebruiken komt ie alleen met; windows xp opstarten vanaf CD. En als ik de cd uitvoer in window's krijg ik zo'n mooi windows schermpje maar geen BIOS scherm zoals op jouw screenshot. Wat doe ik waar verkeerd? :S

Of kom ik vanzelf in dat BIOS achtige schermpje nadat ik de productkey etc. in heb gevoerd?
 
Yo, t is me gelukt. XP staat er helemaal op, met alle drivers etc. Alleen elke keer als ik windows opstart krijg ik een of ander maf scherm van Windows, ik heb net geprobeerd om er een printscreentje van te maken, maar zonder succes.

Ik probeer even een foto met mn mobiel te maken!
 
Ik krijg dit:
photo.php


En ik krijg slechts 1 seconde de tijd om op iets te klikken. Hie schiet meteen door daarna.

Wat is dit en waarom krijg ik dit :S ?
 
Hoi Jay Jay,

Die screenscot in inderdaad geen BIOS scherm maar een setup van XP ,dat staat helemaal boven op dat scherm ook aangegeven.

64 bit bestuurings systeem zoals windows 7 ultimate 64 bits.
Dat gaat om de processor die dat moet kunnen die bij de meeste gebruikte procesors een AMD64 of bij de Intel processors EM64T met een AMD64 implementatie.
En zijn alle processors van nu wel en die van jou dus ook.

Wat software betreft heb je daar 64 bit drivers voor nodig ,dus je moet dan voor alle hardware een 64 bit driver installeren.
Wat de andere software programma's betreft,
Je kunt normaal een 32 bit programma gewoon op een 64 bit windows gebruiken.
Als een 32 bit programma gebruikt maakt van eigen drivers die ze dan in zo'n 32 bit programma zelf hebben ingebouwd kunnen die niet op een 64 bit systeem werken en krijg een fout melding en/of het programma crash.

Dat is alles.

Wat geheugen uitbreiding betreft kun je dat eventueel instellen in de BIOS zo dat je een 32 bit en een 64 bit bestuurings syteem alle twee gewoon kunt gebruiken.

Ik heb als een voorbeeld daarvan 6 GB aan geheugen op het moederbord geinstalleerd en gebruikt in de bios de memory remaping optie en heb een multie boot systeem die met 4 verschillende bestuurings systeemen van 32 bit en 64 bit door elkaar probleemloos draait.

Bij Facebook ben ik niet geregistreerd ,en ik ga dat heelaats ook niet doen.

Op dat printscreentje enzo kom ik zo meteen nog wel op terug.
En we kunnen eventueel nog wel even kijken of ik nog wat tips voor je heb en XP meteen even vlot kunnen trekken.

:thumb:
 
defrag.jpg


Zoooo, fototje op de site van mn pa gezet, lukt t ook :)

Egt ontzettend bedankt voor al je hulp man!

Nog een vraagje; op mijn pc staan nu ontzettend veel geinstalleerde programmatjes, die niet in menu start terug te vinden zijn. Is er een manier dat ik windows hierop kan laten scannen ofzo? Of moet ik deze gewoon openen en dan handmatig in de "start" lijst slepen?

Groet,

Jay Jay
 
Ja inderdaad ik zie dat je veel geinstalleerde programmatjes heb.

Dat is wat je kunt noemen een customized unattended edition van XP.
Die pagedefrag van sysinternals wat je ziet op dat schreenshot hebben ze als een unattended setup in de XP installatie cd gezet.
Pagedefrag defragmenteerd de page file ook wel virtual memory of wissel bestand genoemd.

Ik hou niet zo van dat soort windows versies want ik weet dan niet wat ze daar allemaal mee gedaan hebben.
Omdat ik nieuwsgierig was heb ik wel eens een Black XP edition uitgeprobeerd maar dat is niks voor mij ,dat ding is verschrikkelijk langzaam door allelij programma's die mee opgestart worden en ook door de visuele aanpassingen die hebben gedaan.
En als hij dan zo is als ik het wil heb ik eigenlijk weer net als wat anders ook heb.

Maar goed voor een screenshot gebruik ik screenhunter en daar heb je ook een freeware versie van.
Hier een voorbeeld daarmee van mijn buroblad die ik in XP heb.

screenhunter04sep192127.jpg


Iets naar de start-lijst (Alle Programma's) slepen vind ik zelf maar onhandig ,dus ik copieër en plak ze naar die start menu lijst door in deze map te zetten.
C:\Documents and Settings\Jay Jay\Menu Start\Programma's

In XP gebruik ik altijd het programma Startup Control Panel.
Die ga je volgens mij erg handig vinden daar kun je allelij progrmma's die met XP mee opgestart worden door het register heel snel en makelijk uit zetten.

"Egt ontzettend bedankt voor al je hulp man!"
Geen probleem ,dank je wel voor de opmerking.:):thumb::thumb:
 
Laatst bewerkt:
Great, thanks!

Maar dat pagefrag ding, kan ik dat weg kijgen? Ik denk niet dat het veel goeds doet?
Maar dat zat dus in de windows die hier lag? (Ik had een officiele windows erop staan, en dacht dat dit de boot-cd was. Maar dat kopietje is dus schijnbaar niet legaal?).

Er stond al een post op helpmij.nl over dit ding, met een link hoe je het weg kon halen. Helaas is die link niet meer actief!

En voor een beetje snelle pc dus zo weinig mogelijk programma's in het startup controll pannel hebben/toevoegen?

Geweldige achtergrond trouwens!


Fijne avond nog, en wederom bedankt!
 
Nou dat tooltje pagedefrag is goed.
Dat je een ander scherm had moeten zien als alles goed was met het systeem dat is juist.
Kan aan de schijf ruimte of te hoge fragmentatie van vrij ruimte op de harde schijf liggen.
Gebruik zelf dat tooltje niet en heb schem zoals bij jou nog nooit gezien en dat kan bij mij eigenlijk ook gewoon niet want bij mij is het systeem altijd goed en optimaal.
Maar ja ik heb dat tooltje wel net als alle programma's van sysinternals.

En dit is hem.

bb897426pagedefragenusm.gif


Je ziet meteen al dat hij jou op Defragment every boot zal staan.
En als je er van af wil moet je hem op Don't defragment zetten.

Waar kan je die pagedefrag nou vinden ?
Ja die is leuk want net als de andere programma's van sysinternals zijn dat tools die je niet hoef te installeren er is dus geen uninstall die je in een lijst van een deinstallatie progamma kunt vinden ,en kan dus overal op de harde schijf zijn neer gezet.

In XP heb je een zoekmachine voor bestanden en mappen ,klik op start en dat op zoeken.
Het bestandnaam die je nodig heb voor de zoek opdracht is pagedfrg.exe

Zo zou het dus normaal moeten lukken.

Ja inderdaad altijd zo min mogelijk progamma's automatisch met windows mee laten opstarten.
Dus wat je nodig heb ook niet opstarten.
Er is nog meer wat je kunt doen ,maar dat komt nog wel.

Die achtergrond ,dat beestje heet Byakko ook bekent als The White Tiger of the West.
1 van de 4 symbolen van het chinees sterrenbeeld en vertegenwoordigd het westen de herft en metaal.

Hier is er nog één als je op het plaatje klik kom je op de pagina van die de afbeeldingen heeft gemaakt en waar ik hem ook van heb.

 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad het probleem, ik krijg dat scherm niet te zien.

Maar als ik het goed begrijp; kan dit door niet-gepartitioneerde ruimte komen op mijn HDD? Ik heb zo'n 1.5 gig "over" die niet ingedeeld is in een partitie.
 
Nee dat kan ik me niet voorstellen.
Wel als er te weinig over is op die partitie.
Dat maakt verder toch niks uit je zal hem moeten vinden om het uit te kunnen zetten.

Maar leverd die bestanden zoekmachine in windows niks op ?
 
Sorry, nog niet geprobeerd. Laatste berichtje op school verstuurd en ben net pas terug. (We gingen met/bij de mentor uit eten, dus ben letterlijk net pas thuis.)

Zal het morgen proberen, ben benieuwd :)
 
Great, Pagedefrag verwijderd.

Egt ontzettend bedankt voor al je hulp man! Ik ga zo denk ik maar de dualboot naar Win7 maken. Ben benieuwd :)
 
Great, Pagedefrag verwijderd.:cool::cool::thumb::thumb:.

Helemaal goed ,dat wou ik zien.:)

Ja daar heb je zeker wel gelijk in om daar mee te beginnen.
Je weet wel hoe dat gaat ,een nieuwe windows zorg weer nieuwe problemen die je in de oude windows nooit gezien zal hebben omdat ze toen nog niet hebben bestaan.:d:d:d

Maar goed je het dus al gezien met XP dat het ook zit in wat voor windows release je heb.

Heb voor jou wel een link voor één van deze release ,Official Windows 7 integrated with SP1 ISO images from Digital River.
(Digital River is Microsoft’s online distribution partner)
Daar kun je zeker van zijn dat ze geen virus of malware hebben.

Voor de product key om te activeren moet je natuurlijk zelf gaan zorgen.
Je heb dus normaal 30 dagen om activeren ,of je ze naar een evalutie copy kunt zetten met 120 dagen met het commando “ slmgr -rearm” daar ben ik me niet zeker van.

Voor alle duidelijkheid je kunt kiezen uit ,Home Premium ,Professional en Ultimate in 32 bit en 64 bit ,en natuurlijk.
Downloading these ISO images from Digital River is legal and free of charge.

What do you say.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan