Windows Vista loopt vast met flikkerend scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

nitwit13

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2007
Berichten
6
Hallo allemaal,

Graag jullie hulp bij het volgende:

Sinds enkele dagen loopt mijn Windows Vista Home Premium vast. Als ik de pc laat opstarten en verder niets doe, gebeurt er volgens mij niets vreemds, maar zo gauw ik een programma gebruik loopt de pc binnen een paar minuten volledig vast en begint het scherm te flikkeren (zie bijgevoegde foto). Dit gebeurt al zo snel dat ik niet de kans krijg bijv een spoed-backup te maken of iets in het configuratiescherm aan te passen. De enige manier om de pc weer aan de praat te krijgen is via de resetknop.

Na wat rondneuzen op forums dacht ik dat het mogelijk een driver of update probleem was, maar het lukt me niet drivers of updates uit te schakelen want voor die tijd loopt de pc al vast.

Nu blijkt dat hij ook in veilige modus op zo'n zelfde manier binnen enkele minuten vastloopt, en ook tijdens het opstarten blijft hij nu regelmatig hangen op het eerste scherm (reclame van videokaart) met zo'n zelfde 'flikkerend' beeld. Daarnaast klapt hij er soms uit met een blauw scherm:
technical information:
*** STOP: 0x00000050 (0xBFCFDB24, 0x00000001, 0x82244106, 0x00000002)

De pc was zeer recent nog virusvrij (Sophos) en alle drivers en Windows-onderdelen zijn up to date...

Kan hier sprake zijn van een software probleem of is er waarschijnljk hardware kapot?
 

Bijlagen

  • foto scherm.jpg
    foto scherm.jpg
    44,9 KB · Weergaven: 72
Laatst bewerkt:
Ik zou een (intern) geheugenprobleem vermoeden, zéker nu het ook in Veilige modus misgaat. Zie ook hier.
Daarnaast zou het kunnen zijn dat je pc niet stofvrij is, en dus te warm wordt. Maak/blaas de hele pc eens schoon, haal de geheugenchips er uit, maak de contactpunten schoon (bijv. met pure alcohol), zet ze weer terug en kijk of het beter gaat.
Indien niet, dan zou ik het interne geheugen testen. Je zou daarvoor bijv. memtest86 kunnen gebruiken, door die uit te pakken en het resulterende .ISO bestand naar CD of DVD te branden m.b.t. ImgBurn ("Write image file to disc"). Daarna de pc opstarten van de gebrande Memtest86 CD/DVD en het interne geheugen laten testen, meerdere uren achter elkaar (afhankelijk van hoeveel geheugen lijkt me 12 uur genoeg).

Tijs.
 
Dit is geen geheugenprobleem, dit zijn overduidelijk artifacts, ook de 0x00000050 code duid daar op.
Zeer waarschijnlijk is je videokaart defect of word deze te warm, dus wat dnties zegt over het schoonmaken, al zou ik het houden bij het stofvrij maken van de PC.
Let wel op dat je dit niet met een stofzuiger doet, aangezien deze vaak statisch geladen zijn.
Als je de pc opgestart hebt kun je met GPU-Z zien hoe warm je videokaart word. Blijft deze onder de 60-70 graden, dan is hij zowieso niet te warm en dan is hij waarschijnlijk dus gewoon stuk
 
Heren, had de dag vóór mijn post al m'n pc ontstoft (toegegeven, wel met een stofzuiger :-/ ). Na het schoonmaken van de contactpunten van de geheugenchips functioneert hij tot nu toe weer normaal, dus (voor nu) ben ik uit de brand! Dank voor de rappe service!
 
@itsmesander: Moet me toch van het hart dat je er volledig naast zat en ook nog eens keiharde beweringen doet. Als je de startposting van nitwit13 goed gelezen had, dan had je gezien dat het zelfs in Veilige modus (dus met pure VGA modus) al mis ging. Vooral daarom ging er niet vanuit dat het een probleem van de videokaart betrof... :rolleyes:

@nitwit13: Fijn dat het geholpen heeft! :) En bedankt voor de terugmelding.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan