Windows Vista start niet meer op

• Onderwerp starter Onderwerp starter phal
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

phal

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2001
Hallo,

De vriendin van mijn zoon heeft een major problem met haar laptop. Het is een Toshiba Satellite A300 met Windows Home Edition.
Zij heeft deze week blijkbaar een softwaretoepassing gedownload en geïnstalleerd om gewiste bestanden terug te halen maar dat is blijkbaar niet goed afgelopen. Het toestel liep vast, systeemherstel werd geprobeerd maar zonder resultaat. Op dat ogenblik kom ik n het verhaal: al wat vooraf ging, heb ik van horen zeggen. Nu is die laptop bij mij in de hoop dat ik een oplossing bedenk. Tot nu toe is dat niet gelukt.

Mijn vaststellingen: wanneer de laptop opgestart word, zie je het logo van Toshiba en onderaan de mogelijkheden: Press F2 to enter setup, press F12 to enter Multiboot menu. Daarna wordt het scherm zwart en gebeurt er niets meer.
Normaal kan je via de toets F8 kiezen voor veilige modus, normale start of systeemherstel maar behalve pieptonen krijg je niets te zien met toets F8.
Hoe krijg ik dit ding weer aan de praat? De bestanden op het toestel werden niet gebackupt en er is geen CD met het besturingssysteem bij. Als we de laptop naar de hersteldienst van Toshiba doen, gaan die het ding zeker herformatten maar dan is alles weg en dat is niet de bedoeling. Wat moet ik doen? Iemand een idee?
Al

Probeer eerst maar eens de BIOS te resetten.
Download daarna UBCD:
http://www.softpedia.com/progDownload/UBCD4WIN-Download-76994.html

Brand de ISO naar een cd met Nero of een ander geschikt programma.
Stop de cd in de drive en probeer vanaf de cd op te starten. Sla alle bestanden die je wilt houden op op een externe schijf, usb stick, dvd, floppy.
Probeer nu Windows opnieuw te installeren door een cd van Windows te kopen.

Dan staat de bootvolgorde in ieder geval weer goed, mocht dit niet meer het geval zijn, en weet je zeker dat alle overerige instellingen ook goed staan.

De bootvolgorde kan ik wijzigen met F12, dat is dus geen probleem. Hoe dan ook zal ik in het BIOS de defaults settings aanklikken.

Nog een vraag over UCDB: ik heb op de website van UCDB gekeken en daar een recentere versie gedownload, versie 4.1. Is dat een goed idee?
Ik heb ook wat gelezen over deze tool: mag ik aannemen dat één van de tools het mogelijk moet maken om de bestanden van de harddisk te kopiëren naar een externe hardeschijf?

Geen succes.

Ik heb het bios teruggezet naar de default values.
Ik heb de opstartvolgorde gewijzigd om van de CD-Rom te kunnen opstarten.
Ik heb een image van UBCD op een schijf gebrand: op die schijf staat nu één bestand en dat is ubcd411 - bestandsgrootte 117.844kb - type Disc Image File
Ik heb de CD rom in de laptop gedaan en opgestart. Je hoort dat het toestel even gaat kijken op de CD maar dan wordt het weer stil en blijft het scherm zwart.

Voor de zekerheid heb ik de CD ook even in mijn vaste pc uitgeprobeerd en wat blijkt? Dat lukt ook niet! Het toestel zoekt even op de pc maar gaat dan onmiddellijk over naar de harde schijf en start zonder UBCD.

Wat heb ik verkeerd gedaan?

Ik blijf het proberen...

Blijkbaar was de CD-rom met ubcd411 toch niet zo'n goed idee.
Dan maar geprobeerd met de link die PatrickMiah gegeven had. Met deze download maak je dus een bootable CD met Windows XP. Dat is uiteindelijk gelukt. Ik heb de CD uitgetest op 2 andere toestellen en die starten daarmee dus op.
Dan geprobeerd op de laptop die het niet meer doet: geen reactie. In het BIOS geraak ik wel, ik heb de bootvolgorde aangepast waardoor het toestel eerst zoekt op de CD/DVD drive maar zonder resultaat. Je hoort zelfs niet dat de CD gelezen wordt, het scherm wordt zwart, de ventilator draait, de indicatielichtjes zijn voor netstroom of batterij zijn aan maar verder gebeurt er niets.

Iemand nog een goed idee???

Hoi !

Bestanden veilig stellen via 'n andere PC, HDD terugzetten in de laptop.

Laptop opstarten d.m.v. de UBCD geheugen, HDD etc. testen.

Mogelijk heb je 'n hardwarefout, kun je die op bovengenoemde wijze zelf niet vinden: op naar de Toshiba PC-boer.

Greetz,

Harry.

Hallo Harry,

Inmiddels ben ik er van overtuigd dat het over een hardwarefout gaat, vermoedelijk het moederbord. Het toestel gaat nu zeker terug naar de Toshiba-boer want is nog in garantie.

Ook al kan ik er nu niets meer aan doen: is het mogelijk om zelf de harde schijf uit een laptop te halen en die aan een ander toestel te koppelen? Is dat technisch haalbaar?

Hoi !

Ja, hoor± heel makkelijk.

Er is voor minder dan 20 euri´s een adaptor in de handel, waarmee je onwillekeurig welke schijf via de USB/poort met je PC kunt verbinden.

Kijk even rond bij de plaatselijke PC/boer,.

Greetz,

Harry.

Bedankt voor deze gouden tip!

Ik zet de status van deze vraag op 'opgelost' want het toestel is al op weg naar de lokale verdeler.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan