Windows Vista start traag op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hoogeveense RAT

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2007
Berichten
124
Mijn laptop start eigenlijk al vanaf het begin traag op, zeker als je hem vergelijkt met laptops waarop ook Vista draait en mindere specifiaties hebben.

Mijn laptop is vrij van spyware (als ik SpywareDoctor tenminste mag geloven). Wellicht heeft het iets te maken met het aantal programma's dat opstart als ik mijn laptop opstart. Hieronder een lijstje met alle programma's die samen met Windows opstarten:

Windows Defender
NVIDIA Driver Helper Service, Version 101.11
NVIDIA Compatible Windows 2000 Dislay Driver, Version 101.11
NVIDIA Media Center Libary
Alps Pointing -device driver
ISB Utility
Microsoft CoReXT
outpost_uninst
SD_Tray
Vaio Camera Utility
QuickTime
PowerISO Virtual Device Manager
Norton Save and Restoe
Nero AG NeroCheck
Adobe Acrobat
AcroTray - Adobe Acrobat Distiller helper application
Microsoft Windows Operating System
Microsoft Update
Besturingssysteem Microsoft Windows
Besturingssysteem Microsoft Windows
Messenger
Bluetooth Stack for Windows by TOSHIBA

De programma's die volgens mij niet hoeven op te starten:
SD_Tray (Spyware Doctor)
Vaio Camera Utility (Webcam)
QuickTime
PowerISO Virtual Device Manager
Nero AG NeroCheck
Adobe Acrobat
AcroTray - Adobe Acrobat Distiller helper application
Messenger

Zijn er nog wel meer programma's die niet per se opgestart hoeven te worden als ik mijn laptop opstart?

De specificaties van mijn laptop:
Intel Core 2 Duo T7100 1,8GHz
2GB geheugen
140 GB - 5400 rpm harde schijf
NVIDIA GeForce 8400 GT
Windows Vista Home Premium

Van de 140 GB is nog de helft vrij, een volle is dus ook niet het probleem denk ik. De software die ik allemaal heb geinstalleerd zouden allemaal moeiteloos moeten draaien op mijn laptop.

Verder, als ik het Taakbeheer kijk zie ik dat er maarliefst 81 procesen draaien! In een ander topic had ik gelezen dat veertig al veel was. Ik heb geen idee wat al die processen inhouden, dus wie kan me vertellen hoe ik hier iets aan doe?

Alvast bedankt! :)
 
Er start sowieso veel te veel op waarvan ik er zo al een paar zie die uit kunnen maar kijk even HIER om precies te kijken wat er uitgevinkt kan worden in MSCONFIG....

En mag ik weten hoe lang hij er over doet?
Even timen!
 
Een aantal dingen staan niet op die site. Welke dingen zouden volgens jou nog verder uitgevinkt kunnen worden? In elk geval bedankt voor je reactie :).

Het opstarten duurt om precies te zijn 4 minuten en 36 seconden. Dit is gemeten vanaf het moment dat ik de latop aanzet totdat het beeldscherm even aan en uit flitst. Na deze flits is hij opgestart en ik kan ik er pas mee werken.
 
Windows Defender
NVIDIA Driver Helper Service, Version 101.11 DEZE
NVIDIA Compatible Windows 2000 Dislay Driver, Version 101.11
NVIDIA Media Center Libary DEZE
Alps Pointing -device driver
ISB Utility
Microsoft CoReXT
outpost_uninst
SD_Tray
Vaio Camera Utility DEZE
QuickTime DEZE
PowerISO Virtual Device Manager DEZE
Norton Save and Restoe
Nero AG NeroCheck DEZE
Adobe Acrobat DEZE
AcroTray - Adobe Acrobat Distiller helper application DEZE
Microsoft Windows Operating System
Microsoft Update DEZE..KAN JE HANDMATIG DOEN!!
Besturingssysteem Microsoft Windows
Besturingssysteem Microsoft Windows
Messenger DEZE KAN JE OOK HANDMATIG DOEN
Bluetooth Stack for Windows by TOSHIBA

Processen is normaal heb ik ook maar ik zie dat je Norton heb en dat is een bekende grote vertrager op je systeem!
 
Ok, Norton zat er gratis bij geleverd, maar ik heb al Windows Live OneCare als virusscanner. Als ik Norton dus niet mee laat opstarten, zou het al een stuk sneller moeten gaan?
 
Zal in ieder geval de snelheid van je systeem goed doen.
Ik zou zeggen gooi hem eraf met de speciale Norton tool van Symantec en kijk wat hij doet en laat het even weten.
 
Goed, ik heb ingesteld dat Norton niet meer mee opstart, dat levert me bijna een minuut winst op bij het opstarten. Alleen zie ik dat SpyWare doctor toch mee opstart, terwijl ik hem heb uitgevinkt. Als ik Norton er helemaal af gooi, zal het dan nog sneller gaan?
 
Ja, ik denk het wel.
Gooi er maar af. wat een verschil hè zonder Norton.

Voor Spywaredoctor zijn ook betere gratis alternatieven hoor. Denk aan Adaware en Spybot Search and Destroy!
 
Ok, ik zal een van de alternatieven proberen. Alleen 'durf' ik Spyware Doctor er niet af te gooien. De vorgie keer ging het namelijk verkeerd, toen kreeg ik zwart scherm als ik mijn PC opstartte, waarop alleen de Windows Verkenner te zien was. Via deze weg heb ik uiteindelijk nog Systeemherstel kunnen doen, maar straks start de Windows Verkenner ook niet als SD opnieuw eraf gooi. Dus dat ik straks alleen maar met een zwart scherm zit. Dan kan ik geen Systeemherstel meer doen, want ook in de veilige modus kreeg ik een zwart scherm met windows verkenner.
 
Ik heb SpyWare Doctor eraf gekregen zonder problemen, opstarten gaat nu nog iets sneller :). Ook nog bedankt voor de tip van SpyBot, ga het nu even uitproberen :).
 
Bedankt voor de tip van CCleaner, maar dit programma gebruik ik al een tijdje. Inderdaad een erg handig programma :)

SpyBot opent trouwens niet, ook niet als ik de laptop herstart. Daarom heb ik AdAware maar geinstalleerd, eens kijken hoe dat werkt.
 
Zo, dat AdAware werkt prima zeg. Net even een Smart Scan gedaan en dat heeft me opeens 8GB opgevelerd, dat is Spyware Doctor niet gelukt. Hoewel het record staat nog op naam van Hitman Pro, dat gooide er een keer 20GB af :shocked:. Alleen dat kan ik niet meer gebruiken omdat het mijn laptop meermaals heeft laten crashen. :( Ik ga denk ik maar een Pro of Plus versie nemen van AAW 2007, zodat het mijn systeem nog schoner houdt d.m.v. AdWatch. :)

Raymond, heb je nog enkele tips voor het gebruik van CCleaner? Het enige dat ik eigenlijk doe is Cleaner en Scannen naar fouten in mijn systeem. Misschien kan er nog veel meer met het programma dan dat ik nu doe? Overigens haalt CCleaner niet alle fouten uit het systeem is mij opgevallen. Hebben anderen hier ook last van?

In elk geval bedankt voor het meedenken en helpen :). De opstarttijd van mijn laptop is de afgelopen dagen bijna gehalveerd :).
 
Hoi en sorry voor de late reactie,

Nee, ik doe zelf vaak niet meer dan opschonen en een enkele keer iets in het register waarvan ik zeker weet dat het geen kwaad kan maar doe niet teveel. En ja, dat van HitmanPro had ik je wel kunnen vertellen dus nooit meer gebruiken.Wat betreft de Pro versie van AdAware, je systeem word niet beter geruimd van rommel dan de Free versie hoor alleen heb je dan real time bescherming. Te gek dat we samen je opstarttijd naar een acceptabel niveau hebben kunnen brengen. 2 minuten is netjes hoor. Als ik nog wat voor je kan doen hoor ik het wel.

Groet,
Raymond
 
Laatst bewerkt:
Ok, geeft niets van die late reactie ;).

In dat geval hou ik het op de Free Edition van AdAware. WindowsLive OneCare waarschuwt mij meteen mocht er een trojan binnenkomen. Als ik AAW regelmatig run, dan zal het ook goed zijn. Verder zal ik CCleaner dus ook op dezelfde manier gebruiken als altijd en alles dat met Hitman Pro te maken heeft is ook verwijderd. Ik ben zeer tevreden over AdAware :).

Het opstarten zal wellicht nog ietsje sneller gaan omdat ik ook heb ingesteld dat Bluetooth niet meer mee hoeft op te starten (heb het toch nog nooit gebruikt).

Opstarten gaat dus weer in een normaal tempo, CPU-gebruik schommelt rond de 15% terwijl ik alleen Word, MSN en Internet Explorer open heb staan. Eerder liep het tegen de zestig procent in vergelijkbare situaties. Verder staat het aantal processen nog maar op 72, terwijl dit eerst boven de 80 was. :)

Nogmaals bedankt voor alle tips :thumb: en als er wat is laat ik het meteen weten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan