Windows voert steeds onnodig Chkdsk uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Buddy61

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2001
Als ik de PC opstart dan voert Windows steeds chkdsk uit (licht blauwe scherm met witte letters) op een van mijn partitities (F) deze is door mij vooraf niet gepland, Windows vindt overigens ook steeds geen fouten.
En als ik deze schijf wil defragmenteren dan geeft hij aan dat er een chkdsk gepland is en niet kan defragmenteren. (Zie bijlage)

Wie weet hier een oplossing voor?
Bedankt!

Bijlagen

• chkdsk.jpg
    chkdsk.jpg
    59,4 KB · Weergaven: 80
Kun je ook vanuit windows doen, bij de eigenschappen van de bewuste partitie, bij extra, vink beide opties aan en laat hem controleren.

Het is een dirty bit, die dat probleem veroorzaakt, kun je ook met deze regfix oplossen.

Dit heb ik al gedaan de tweede optie lukt wel bij de eerste krijg ik deze melding (zie bijlage).
En als ik Windows dan weer opnieuw opstart voert hij wederom hardnekkig een chkdsk uit op F.
Even nog vermelden dat F een NTFS bestandsindeling heeft.
En nog een vraag de regfix heeft dat tot gevolg dat de chkdsk nooit meer plaatsvindt? Ook niet als het zou moeten?

Bijlagen

• controleren chkdsk.jpg
    controleren chkdsk.jpg
    26 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
Je kunt beide rustig doen, de eerste eerst, werkt dat nog niet, wel uit laten voeren, dan kun je de regfix nog gebruiken, en nee, hij past alleen een regel in het register aan, zodat het niet meer gebeurt.

Ik heb gedaan wat je zei maar de chkdsk komt steeds weer terug.
De regfix heb ik op het bureaublad gezet en 2 x opgeklikt en oké gegeven om toe te voegen in het register. Daarna 2x de PC opnieuw opgestart: geen resulataat!

Heb ik alleen nog onderstaande quote voor je, is wel Engels, maar is niet moeilijk te begrijpen.

Checkpoint:

Go to Start/Run/Regedit and navigate to this key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

Highlight the Winlogon file.

In the list look for "SFCScan", this should be set to (0) if it is set to (1) the scan will happen at every boot.

Go to Start/Run/Regedit and navigate to this key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager

Look for the REG_MULTI_SZ value with the following name: BootExecute. This value contains commands that will be executed at startup. The default value is: autocheck autochk *

After scheduling one or more chkdsks, the entry will contain one or more autochk lines. Delete each of these lines and put the default one in place.

If you always want a check to be performed at startup, change the value to: autocheck autochk /f *

If you don't want any checks to be performed, delete all autocheck entries.

Last checkpoint: Modify as needed:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MyComputer\cleanuppath
Registry entry should read: %SystemRoot%\system32\cleanmgr.exe /D %c

Helaas alle hierboven genoemde staat exact zo in het register?
Hopeloos?

Laatst bewerkt:
Nou, nou, wat een raar probleem, nog één poging, start op van de XP cd, ga naar de repairconsole, trommel daar chkdsk /r F: in, en enter, duurt een poos, du heb geduld.

Ik heb geen XP cd met SP2 wel met SP1 is dit een probleem?
Ik moet er nu mee ophouden ik zal morgen proberen het uit te voeren en berichten wat het resultaat is.

Laatst bewerkt:
ik heb exact hetzelfde probleem, als ik zelf een schijfcontrole uitvoer dan zegt ie dat systeembestanden niet kan controleren en dat ie t zelf doet bij de ovlgende keer opstarten.

Nou, nou, wat een raar probleem, nog één poging, start op van de XP cd, ga naar de repairconsole, trommel daar chkdsk /r F: in, en enter, duurt een poos, du heb geduld.

Lange Pier,

Hier zij we weer!

Ik heb gedaan wat je hierboven zegt.
De herstelconsole scant niet lang na een seconde of twee geeft hij de melding:
...."deze schijf lijkt een of meerdere onherstelbare fouten te bevatten"...

=================

De computer start nog altijd op met de chkdsk van schijf F, de enige foutmelding (?) die ik kan zien is het volgende...
onder deze regel
"Volume naam is lokaal station"
staat:
"Het volume is niet schoon".

Misschien heb je hier iets aan!?

Laatst bewerkt:
Bestaat de mogelijkheid om de bestanden ergens anders onder te brengen?

Zo ja, dan kun je daarna die partitie in zijn geheel verwijderen, en in die ruimte een nieuwe aanmaken, als een primaire partitie, en formateren in NTFS.

Dat is te overwegen.
Maar voorlopig laat ik het even zo de chkdsk duurt maar ± 10 sec. en dat is voor mij (nog) niet hinderlijk.

Bedankt voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan