Iedereen die linux draait/kent heeft een voorkeur voor een distributie. Vaak is dat de distributie waar men mee begonnen is. En elke linux gebruiker zal zijn distrubutie "de beste" vinden.
Zo draai ik een Debian server.
Maar dit zijn "Gevoels" redenen. nog geen bewijzen dat Debian daadwerkelijk beter is dan anderen.
Waarom vind ik Debian prettig?
De robuustheid van het systeem vind ik erg prettig.
(ik draai een server zonder een xfree86 omgeving).
dat je alle configuratie bestanden zonder een wizard kan instellen. Ja zul je zeggen maar dat kan bij andere ook. Maar over het algemeen maken andere distributies gebruik van configuratie tools (bijv Yast/Yast2) deze overschrijven vaak de aanpassingen die je zelf handmatig in hebt geklopt.
En ja configuratie tools zijn handig maar ik ben van mening dat je Linux pas echt leert kennen als je via de CLI je systeem onderhoud
Hiernaast het update systeem doormiddel van APT.
In 2 commandos heb je je hele systeem weer van de nieuwste versie van applicaties voorzien. Maar als je de distributie een release hoger wil hebben is dat ook zeer makkelijk te doen.
over het release systeem van Debian kun je
hier goed lezen
Maar ik vermoed dat iedereen zijn distrubutie wel kan/wil ophemelen maar ik vermoed dat een Mod dan zal zeggen dat dat in een ander draadje moet
Misschien een idee voor een nieuwe sticky?
"Wat is er zo goed aan jou eigen Distributie?" waarin de voordelen (want nadelen zal wel niemand opnoemen) van een distributie komen te staan hierdoor kunnen anderen geholpen worden bij een keuze voor een distributie.
En dan natuurlijk geen posts als "[distributienaam] is het beste." maar echt voordelen opnoemen. of voordelen van anderen teniet doen door het equivalent van jou distro (kga maar eens afkorten denk ik
) op te noemen...
Oh jah, voor client systemen ben ik nu Xandros 2.0 aan het testen (ook debian gebaseerd) en heb ik SuSe een poos gedraait.