Windows XP 32-bit met 4GB RAM

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker46

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2010
Berichten
667
Hallo!

Ik heb hier een pc staan met 4GB RAM, met als OS WIN XP 32-bit, met een maximale van 3GB RAM.

Nu vroeg ik me af als je dus vier staafjes hebt, worden er dan maar 3 staafjes van de 4 staafjes gebruikt en dus ééntje niet of wordt er van elk staafje wat gebruikt zodat ze toch alle vier gedeeltelijk gebruikt worden?

Alvast bedankt!
 
Alle reepjes worden in eerste instantie al aangesproken door het mobo/bios. Windows zal dat dus evenredig gebruiken(?)
 
Het heeft te maken met adressering en begint even simpel voorgesteld op 1 van de eerste module tot eind eerst module en gaat verder op 1 tweede module...etc.
Dus het kan willekeurig over alle reepjes lopen.

Bij 32-bits wordt dus een rij van 32 bits gebruikt als adres. Dat wordt dan 2^32=4,294,967,295 adressen dus ook zoveel bits die hun eigen adresje kunnen hebben en dat is dan ~ 4 GB.
Dat hoeft niet te betekenen dat je ook echt 4 GB RAM kunt gebruiken want er zijn ook een aantal processen, zoals video, shared memory van beeldkaart etc..die van die adressen gebruiken. Door deze processen blijft er maar rond de 3,25 GB over.
Je komt hier achter als je meldingen krijgt iets van wat lijkt op :"out of memory"
Dan komt het eigenlijk erop neer dat je naar een 64 bit Sys gaat waarmee je dan boven de 4 gb kan adresseren.
Of je past je gebruik aan waardoor er minder ram gebruikt wordt -> minder progjes "aan" zetten die eigenlijk niet direct nodig zijn, die bij windows opstarten al wel meedraaien op de achtergrond.
Hoop dat het duidelijk is,:shocked:
 
Laatst bewerkt:
Bij 32-bits wordt dus een rij van 32 bits gebruikt als adres. Dat wordt dan 2^32=4,294,967,295 adressen dus ook zoveel bits die hun eigen adresje kunnen hebben en dat is dan ~ 4 GB.
====================
ik begrijp de bovenstaande berekening niet helemaal, want de grote B in GB staat voor bytes. Hier is mijn berekening, maar ik kom niet op 4 GB
2^32=4294967296 bits.
1 byte = 8 bits
4294967296 bits / 8 bits = 536870912 bytes
536870912 bytes / (1024^3) = 0,5 GB
 
Waarom zal je XP op 4 gb ram zetten. Je kunt ook gewoon even kijken naar windows 7 of windows 8 beta preview versie (Die laatste was zelfs nog gratis te downloaden op de site van microsoft.)

Btw het systeemgehuegen van 32 bit kan variëren van 2.9 GB tot 3.3 GB
 
Laatst bewerkt door een moderator:
windows 8 beta preview versie (Die laatste was zelfs nog gratis te downloaden op de site van microsoft.)
Let op, deze is geen Beta maar een Developers Preview. Dus niet geschikt om als productie systeem in te zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan