Windows xp alle programma's en bestanden weg (houdini achtig)

Status
Niet open voor verdere reacties.

HunterSthompson

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2012
Hallo luitjes! Ik hoop dat de titel jullie attentie pakte :rolleyes:

Ik heb, of eerlijk gezegd me vader heeft een groot probleem:

Eergister zag ik dat de computer opeens een blauw achtergrond had, drie pictogrammen (eerst zat 40% van het scherm vol).

Ik dacht dat de computer opnieuw geïnstalleerd was, maar daar was geen sprake van. De schijf is vol en alle bestanden "lijken" weg, als ik de C schijf open vind ik overal nog bestanden.

Problemen stoppen daar niet, ik zie nog programma's staan bij de programma's lijst, maar de meesten lijken niet te werken zoals zijn email.

Nu als ik het internet probeer te gebruiken (wat eerder wel werkte) krijg ik dit "kan geen toegang tot het opgegeven apparaat, pad of bestand krijgen. Mogelijk hebt u geen toegangsmachtigingen voor het item"

Nog een punt wat ik wil aankaarten is dat systeem herstel niet meer mogelijk is, het is wel mogelijk maar het laatste herstel punt was van nadat de computer raar deed.

Ik krijg het idee dat de pc in een soort survival mode is gegaan omdat er bijna geen schijf ruimte was (wss de reden dat de herstel punten weg zijn) en daarom alles heeft verstopt.

Ik hoop dat we hier assistentie bij kunnen krijgen want veel bestanden voor de werkgevers staan erop, morgen moet het e.e.a verzonden worden qua uren.

Misschien dat ik wat punten ben vergeten, dus als er vragen zijn, shoot me!

Met vriendelijke groet, Hunter.

Ja Hunter, kalm blijven.
Als er niet veel schijfruimte is, dan raad ik aan om eens ruimte vrij te maken. Dat kan tot ongeveer een gigabyte. Hier lees je hoe: http://schoonepc.nl/optim/delete.html Doe dan de Windows CDRom er in en geef bij "Uitvoeren" de opdracht sfc /scannow (met de spatie) De beveiligde systeembestanden worden dan gecontroleerd en indien nodig hersteld. Start ook eens op in veilige modus, dan kan je ook meteen een virusscan uitvoeren of de schijf defragmenteren, voor het laatste is trouwens wel die schijfruimte nodig. De schijf kan natuurlijk gecrasht zijn, daarvoor staat, ook bij Eigenschappen van de schijf, Schijfcontrole. Selecteer nooit het automatisch repareren van sectoren want dan kan alles verloren gaan (achter onleesbare tekens). Kan je de situatie niet verbeteren kijk dan eens in de logboeken bij Configuratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Logboeken. Die zijn bij XP nog redelijk eenvoudig in te zien en staan gesorteerd op datum en tijd. Klik je rechts op een zogenaamde fout en kies je Eigenschappen, dan zie je bijzonderheden over de mislukte poging of tekortkoming die je kunt opzoeken met Google. Wat ook wel eens wil helpen is: ga naar Uitvoeren en kies of schrijf de opdracht "msconfig." Ga naar het tabblad Opstarten en haal het vinkje weg bij alles wat niet nodig is om samen met Windows op te starten. Ook hiervoor is Google een goede bron van kennis. Vaak staat er een boel meuk tussen.

Een redelijke scanner tegen malware is MBAM (Malwarebytes Anti Malware). Schijfcontrole, virus scannen, bestanden redden, doe je best met een bootdisk zoals: http://www.hirensbootcd.org/download Je moet het gedownloade image bestand wel naar een CDRom branden met een brander dat dit kan zodat die CDRom schijf boot-baar wordt. Een voorbeeld van een gemakkelijk en gratis programma is: http://cdburnerxp.se/en/home Stel in de bios, indien nodig, in dat de CDRom drive bovenaan in de opstartvolgorde staat en druk op een toets wanneer daarom wordt gevraagd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan