Windows XP en DOS

Status
Niet open voor verdere reacties.

kort00

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2002
Windows XP en DOS
Sinds kort Windows XP geïnstalleerd op een 733 mhz machine met 256MB. Nu ben ik zeer gehecht aan 3 oude programmaatjes die onder dos draaiden. Twee zijn specifiek voor puzzelmakerij en worden niet geupdate en zijn niet te vervangen. Eén is een database (rapid file) en werkt voor mij veeeeeeel makkelijker dan Excell of access. Bovendien past het complete programma incl. veel data op 1 schijfje.
Nu het probleem: Alle dier deze programma's starten keurig op, maar worden alleen in het bovenste deel van het scherm weergegeven. Compatibilteitsmodus uitgeprobeerd, opgestart in een DOS box enz. enz, maar zonder resultaat. Weet iemand een oplossing of suggestie?
Ben Kort
b.kort@cable4u.nl

Heb je een Nvidia-videokaart?

Groetjes,
Bennie

Heb je bij de eigenschappen ook aangegeven 'uitvoeren in volledig venster'?

Probeer anders eens een DOS box te openen en voor je vanuit de box het programma start, ALT-ENTER te geven.
Dan kom je in de fullscreen mode van dos en zou het programma normaal moeten werken.

Als uiterste optie kun je overwegen om een bootdisk / cd te maken waarvandaan je de spellen opstart.

Nico :)

Je zou in nood een virtual machine kunnen draaien? Probeer eerst eens om start-->uitvoeren-->cmd-->[enter] te doen en dan het programma te starten.

windows XP DOS

Mijn videokaart is een SIS. Werkt verder prima en heeft het onder Win 98 ook altijd prima gedaan met de betreffende programma's.

CMd al gedraaid met hetzelfde resultaat. Alleen het bovenste deel van het scherm wordt benut. Daarin wordt wel het hele scherm van het programma weergegeven.

Tuurlijk gestart in volledig venster en geprobeerd om via ALT ENTER naar een andere weergave te gaan.

Een boot disk is een optie, maar wordt wel bewerkelijk omdat ik nogal eens plak en knip naar word e.d.

Starten met een bootdisk neemt de nodige tijd!

Nog meer ideeën?

XP ondersteunt normaal gesproken geen resoluties onder de 800x600, terwijl de DOS-programma's wellicht onder 640x480 (standaard VGA) moeten draaien. In de compatibiliteitsmodus zit die optie: die ook al geprobeerd?

Groetjes,
Bennie

Ook geprobeerd op 640x480.
Als dat het probleem zou zijn, zou ik een klein of geen beeld hebben.
Nu heb ik echt de bovenste helft van het scherm, met daarbij horizontaal uitgerekt het programma. Na opgave van volledig scherm of een ALT ENTER blijft dat beeld hetzelfde, maar wordt ook de onderkant zwart.
We blijven zoeken en denken.
Bedankt voor het meedenken zover.
Ben Kort

Zonder je te willen ontmoedigen vrees ik het ergste voor je geliefde programma. XP heeft weliswaar progr.comp. waarbij DOS geëmuleerd kan worden, en succes zeker niet gegarandeerd is. Ik vrees echt voor het laatste...suc6 verder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan