windows xp en vista op 1 pc geinstalleerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

TonyCorleone

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2005
Berichten
11
Per ongeluk heb ik vista op de andere partitie van de harde schijf geinstalleerd. Er staat nu 1 keer windows xp op de c-partitie en 1 keer windows vista op de D: partitie. Bij het opstarten wordt mij gevraagd welke versie ik wil starten. Nu is mijn vraag: Hoe kan ik windows xp verwijderen zodat er alleen nog windows vista op staat? Helaas heb ik de installatie cd van xp niet meer. Wie o wie kan mij helpen?
 
Nee dat kan helemaal niet :( je kan niet XP oof Vista verwijderen zonder dat je systeem beschadigd ...:(
MAAR je kan wel met Vista schijf ( XP sowieso niet meer veilig is...toch ? ) een schone installatie overwegen :D en dus tijdens installatie partitie's opnieuw ordenen ...:D
 
Laatst bewerkt:
Dus windows vista over de c-partitie heen schrijven of wat bedoel je precies, dan zou ik er 2 keer vista op hebben staan...
 
:confused: Nee ik bedoel je moet nu een schone installatie doen ...:(
En dat betekend dat je schijf formateren moet ( allebei ! ) zodat absoluut leeg is :D en op een schijf of partitie Vista installeren ...Natuurlijk je moet ook van-tevoren een backup van je nodige bestanden maken :(
 
Download EasyBCD, edit bootmenu en de rest wijst zich vanzelf
Gooi daarna de partitie met Vista weg.
Het is de omgekeerde volgorde van wat hierboven in de HowTO staat.
 
Ok, je wil opstarten met Vista, dus begin daar mee via het gegeven keuzemenu.

Doe dan het volgende (uit mijn hoofd, zelf anticiperen):

  1. Start, RechterMuisKlik op Computer, Eigenschappen
  2. Klik Geavanceerde instellingen in het linkervak
  3. Klik tabblad Geavanceerd
  4. Klik Opstart- en herstelinstellingen
  5. Selecteer Vista als Standaardbesturingssysteem
  6. Vink eventueel Lijst UIT &/of definieer weergavetijd
  7. Toepassen, OK
  8. Herstarten

Mocht je het iets te voortvarend hebben ingesteld, kan je het op dezelfde manier in Vista bijstellen. In XP kan dat ook, maar vanwege de grote onderlinge verschillen is de methode via Vista beter.

Mocht het de bedoeling zijn om XP helemaal te verwijderen, dan lezen we het wel.

P.S: Mik Zjekker was me te vlug af. ;)
 
Laatst bewerkt:
Foutje van mij, ik had begrepen dat je XP wilde behouden. :eek:
Ik heb mijn dag niet vandaag en beperk me maar tot modereren.
Vergeet mijn bericht en volg de instructies van @TheKnight op. :p
 
Laatst bewerkt:
De info van ryonix kan je vergeten. Wat thknight aangeeft is de snelste oplossing.
 
Zo XP is eraf heb vista xp op de C-schijf laten overschrijven en de D:-schijf waar eerst vista op stond geformatteerd. Alleen bij het opstarten kan ik nog steeds kiezen uit 2 keer vista, hoe kan ik dit wegkrijgen of heb ik een cruciale fout gemaakt waardoor het niet meer weggaat.
 
Je hebt geen cruciale fout gemaakt, volg de stappen van theknight, en haal de foute regel weg uit de bootmenu.
Herstarten en je krijgt geen selectievraag meer over welke os er gestart moet worden.
 
:( Omdat XP niet meer actueel en niet meer ondersteund is, het is ook alleen maar goed dat weg van schijf is ....:thumb:
Maar ik blijf bij mijn mening dat beter schone installatie in deze geval uit te voeren is, na jah natuurlijk zo kan ook, of zal Tony nog wat storingen door die gezamenlijke installatie merken tijd moet laten zien ...:(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan