windows xp erbij installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

bisshop

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
117
Ik heb een computer met Vista premium erop.
Een aantal programma's werken niet meer nu.
De schijf is verdeeld in drie partities. De tweede partitie is voor systeemherstel.
Ook heb ik nog een externe usb-harddisk.
Kan ik op de derde partitie of op de externe harddisk xp erop zetten?
En hoe kan ik dan opstarten in vista en xp.
Ik heb de cd van windows xp erin gestopt en de computer begint xp op te starten en dan komt de vraag voor installatie. Daar zie ik maar 1 partitie, waar ik xp kan installeren. Als ik dat doe, dan ben ik vista kwijt
Wie kan mij hierin helpen?
 
Laatst bewerkt:
Wanneer je eerst xp installeert en dan Vista werkt het wel.
Vista installeert dan gelijk een bootmanager die laat schakelen tussen Vista of xp (oudere versie van windows) .
mvg leo
 
Dan heb ik een probleem.
Mijn vista is voorgeinstalleerd op de c-schijf en daar heb ik alleen recoverysoftware van.
Dus als ik eerst xp erop zet, krijg ik problemen met de recovery van vista, denk ik
 
Dat is inderdaad een lastige;
Het zou overigens best kunnen werken, maar daar kan ik je geen zekerheid over geven.
Wel zal de vista installatie altijd gewoon lukken, maar mogelijk werkt xp dan niet meer.
Mogelijk dat er manieren zijn om toch andersom te installeren, maar dan moeten we even op zoek (google)
 
Maak eerst een partitie vrij, boot met de XP cd, let wel op dat je die vrije partitie kiest bij installeren, na de installatie zal Vista niet meer opstarten, dan in XP VistaBootPro gebruiken om de opstartpaden aan te passen, zodat Vista en XP op kunnen starten.

Je kunt er ook een schijf bijhangen, eerst als master helemaal alleen, daar XP op installeren, als die draait, de Vista schijf weer terughangen, nu kun je via het opstartmenu van de bios, die je oproept met een F toets de keuze maken welke schijf er opgestart moet worden.

Ook zou je kunnen gaan denken aan een Virtual Machine, kun je XP draaien vanuit Vista.
 
kan ik xp installeren op de externe harddisk.
Als ik de xp cd start heb ik alleen maar een mogelijkheid op de c-partitie.
De andere partities ziet hij niet. Moeten die misschien helemaal leeg zijn?
 
Kijk eerst eens in diskmanagement of die partitie waar je XP op wilt zetten wel is geformateerd in NTFS en of er een schijfletter aanhangt.

Overigens kun je een NT OS niet op een externe schijf installeren, kan wel op een hele moeilijke manier, maar dat zal ik niet uitleggen.
 
ik heb 3 partities
op C staat windows vista
op D staat de recovery van de leverancier
op E staan backupbestanden
alle drie zijn ze ntfs geformatteerd
 
Weird, je zou de bachupbestanden over kunnen zetten, die E: partitie verwijderen en XP van die lege ruimte daar zelf een partitie van laten maken en formateren.

Wat zie dan overigens in schijfmanagement bij de installatie van XP?
Je start toch wel op van de XP cd?
 
in schijfbeheer staat:
lokaal station C:94,3 gebruikt en 136 vrij
lokaal station D: 2,94 gebruikt en 5,43 vrij
lokaal station E: gebruikt 98,2 en vrij 226
dvd:F
dvd:G
verwisselbare schijf H,I,J,K
externe schijf Lacie L: 62 gebruikt en 170 beschikbaar

Ik stop de xp-cd erin, start computer op-f8-booten van cd-druk- op enter om xp te installeren-f8
Dan zie ik staan:
schijf van 238473 mb op disk(mbr)
c:partitie 1(Lacie) {ntfs}238473MB(174963mb vrij)
D;partitie(onbekend)131072mb(131071mb vrij)

Start ik hele zaakje weer opnieuw op en de externe disk Lacie staat uit, dan zie ik staan:
c:partitie 1 onbekend 131072mb(131071 mb vrij)

Als ik xp nu zou gaan installeren op c:partitie onbekend 131072mb c:partitie 1(Lacie) {ntfs}238473MB(174963mb vrij), dan gaat het toch niet mis met mijn Vista.
En als ik dat doe hoe start ik dan xp en/of vista op
 
Je dient wel een XP SP2 cd te hebben, anders wordt de schijf gezien als een 132gig. schijf en misschien ziet die wel de partities, deze dus niet.:p:p:p:p:p:confused:
 
ok, ik zal proberen of ik daar aan kan komen. Deze is inderdaad een van de eerste cd's van xp.
Bedankt en ik zal er nog eens over nadenken of ik het wel durf te proberen.
Ben toch bang dat alles verkeerd zal gaan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan