Windows XP + Explorer 8 lopen vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

max1

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2009
Berichten
27
Beste allemaal,

misschien weten jullie een oplossing voor mijn probleem.

Tijdens het openen van nieuwe vensters, zowel in Windows XP SP3 alswel Explorer 8, loopt sinds enkele tijd regelmatig mijn computer vast. Ik kan dit slechts opheffen door de volgende handeling: CTRL + ALT + DEL (Windows Taakbeheer) en dan op het kruisje rechtsboven in Taakbeheer klikken. -> Daarna kan ik pas het nieuw geopende venster openen. - Gecheckt met AVG en Ad-Aware, geen virussen en/of spyware.

Wie weet een oplossing?

Bij voorbaat dank, Gerrit :cool:
 
Kijk eens in de logboeken of daar een indicatie staat van wat er fout zou kunnen zijn.
Om de logboeken te bekijken :
 Klik op de Start knop
 Selecteer "Uitvoeren"
 Tik "eventvwr" (zonder de aanhalingstekens)
 Klik op ok
Windows opent dan de event log (logboeken).
 
Probeer eens met het volgende:

Start --> Uitvoeren --> <typ>iexplore -extoff <enter>

Loopt hij dan nog vast?
 
hallo Nico,

met iexplore -extoff loopt ie nog steeds vast. Verder openen nu zich automatisch diverse vensters.

Verder staat er een gele balk bovenaan (bij elk nieuw scherm):
"Internet Explorer wordt momenteel zonder invoegtoepassingen uitgevoerd. Klik hier om uw invoegtoepassingen te beheren, uit te schakelen of te verwijderen."

Groetjes, Gerrit
:p
 
Beste Srpchulp,

Deze fout heb ik gevonden:

Fout Service Control Manager:

"Time-out (30000) seconden tijdens heet wachten op een reactie van deze service: stisvc"

Groetjes, Gerrit
 
Beste Srpchulp,

Deze fout heb ik gevonden:

Fout Service Control Manager:

"Time-out (30000) seconden tijdens heet wachten op een reactie van deze service: stisvc"

Groetjes, Gerrit

Dat is de service die de scanning, foto's import, etc regelt.
Zit er soms een scanner of een of ander apparaat aan de PC gekoppeld dat iets doet met images, of zo. Als dat zo is, koppel dat dan een slos en kijk of dan het probleem is opgelost.

En kijk ook eens of de service Windows Image Acquisition (WIA) op automatisch of handmatig staat. Als ie disabled staat is dat de veroorzaker. Services kunnen bekeken en aan/uit gezet worden met het commando Services.msc in Start-Uitvoeren
 
Laatst bewerkt:
Beste Srpchulp,

de WIA staat op automatisch.

Verder heb ik een foto-dia-scanner aangesloten (Epson V200) en een externe HD (maar die staat altijd uit, behalve bij backups maken). Beiden heb ik al plm. 2 jaar, voorheen geen problemen mee gehad. Die problemen ontstonden pas eind vorig jaar.

Daarnaast: vandaag eens op een vastgelopen Explorer-venster met de linkermuistoets een aantal keren erover gedrukt vasthoudend, heen en weer over het scherm. Toen kwam het rondje met een schuin streepje erdoorheen, waarmee je een venster met de muis kunt bewegen van links naar rechts, rond, etc. (je krijgt ook af en toe een dik pijltje te zien). Vervolgens kon ik weer verder met dat scherm, links klikken, weer sluiten, etc. - Nog een aantal keren geprobeerd, de meeste keren lukt het dan om het scherm weer "los" te krijgen, dus zonder Taakbeheer op te starten.

Probleem doet zich niet alleen met Explorer voor maar vastlopende schermen ook met andere Windows-applicaties.

Mvgr., Gerrit
 
Koppel die foto-dia-scanner eens fysiek los en kijk wat er dan gebeurt.
 
Ik heb de foto-dia-scanner fysiek losgekopped.

Echter blijven de genoemde problemen bestaan.

Zou het mogelijk ook aan de muis cq. muisbesturingssoftware kunnen liggen?
Ik kan namelijk door de linkermuistoets ingedrukt te houden, en dan over de vastelopen Explorer schermen "heen en weer vegen" regelmatig een venster weer los krijgen.

(Optische) Muis en toetsenbord merk Labtec.

Dank voor het meedenken en geven van raad in dezen.

Met vriendelijke groet, Gerrit
 
Laatst bewerkt:
Een optie is om de time-to-wait wait lager te zetten in de registry. Natuurlijk lost dat het probleem niet op, maar voor het moment neemt dat even de ergenis over de traagheid weg.

Met regedit (Start-Uitvoeren en dan regedit intikken gevolgd door op enter te drukken).
Let oip: dit is wel tricky stuff!!! Als er iets niet goed gaat in de registry kan dat heel Windows om zeep helpen. Dus in geval van twijfel.....niet doen :)

OK
HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\
en zet daar de HungAppTimeout op 5000 en de WitTokillapptimeout op 4000

Daarna:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\
En zet daar de WaitToKillService op 4000

Sluit Regedit af en herstart de PC. De nieuwe waarden zijn nu actief.
Kijk eens of het wachten nu niet zo lang meer duurt.


Iets anders is toch nog even extra op virussen checken, maar dan met een ander pakket dan AVG of Ad-Aware.
Twee andere AV-pakketten die niet bijten met AVG of Ad-aware zijn Spybot http://fileforum.betanews.com/detail/Spybot-Search-Destroy/1043809773/1
A-Squared-free (let op wel de gratis versie pakken: http://www.emsisoft.com/en/software/download/
Download en laat die eens hun werk doen.

Ondertussen ga ik nog even na denken over de volgende stap.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb Spybot geinstalleerd, moest daarna eerst Ad-Aware verwijderen omdat die elkaar toch wat in de weg zaten (daarna pc opnieuw opstarten).

Spybot heeft gevonden: PWS.LDPinchIE (totaal 3 keer) in:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Runtime
- in idem dito maar dan met ControlSet002
en in c:\windows\system32\6_exception.nls
Alle drie items verwijderd.
Ze staan ook beschreven op Internet.

Windows opnieuw gestart, echter het vastlopen doet zich nog steeds voor.

Met het register wil ik wel aan de gang maar heb daar geen ervaring mee, veranderen van waarden. Die wil ik wel als allerlaatste proberen. Dit lost, zoals je schrijft, het probleem niet op, echter wordt Explorer dan wel wat sneller.

Tot zover mijn bevindingen,
met vriendelijke groet, Gerrit
 
Laatst bewerkt:
Probeer nu ook eens A-squared free.

De stap daarna zou kunnen zijn om alle antivirus software geheel te verwijderen en kijken of dat het probleem oplost. Sommige AV-software kan een behoorlijke vertraging opleveren.
 
A-Squared Free geinstalleerd, daarna eerst met de update nieuwe defs opgehaald.

Totaal vond hij 34 objecten, 32 met een gemiddeld risico, 1 met een laag risico en 1 met eem hoog risico (de meeste objecten in het register). De laatste bevond zich in het programma Artisan DVD Divx Player: Gen.Trojan!IK
Gisteravond heb ik, na het scannen, alles verwijderd, echter kon enkele niet verwijderen. Vanmorgen nog een keer gescand en de rest kon toen ook in quarantaine gezet worden.

Vreemd overigens dat Spybot, Ad-Aware en AVG die ene met een hoog risico niet gevonden heeft: Gen.Trojan!IK

Overigens loopt Windows en Explorer nu nog steeds regelmatig vast. Sommige Explorer vensters krijg ik wel open door het "vegen" met de muis (linkermuistoets ingedrukt houden). Echter dus niet altijd en dan lukt alleen nog Taakbeheer (openen en op kruisje rechtsboven klikken). Soms loopt zelfs Taakbeheer vast. Of als ZoneAlarm Internet op wil om updates voor AVG, etc. op te halen, loopt het toegangsverleningsvenster vast. Ook bij het installeren van de av-software liep hij vast bij de geopende venstertjes.

Momenteel aan AV-programma's actief: AVG Free versie 8.5, Spybot en A-Squared Free. De vraag is natuurlijk of het hier wel om een virus of spyware gaat die de problemen veroorzaakt.

En natuurlijk of een AV-programma de boosdoener is. Immers gebruik ik al jarenlang AVG Free met daarnaast Ad-Aware (die is dus momenteel verwijderd). Altijd zonder problemen. Ook scan ik af en toe met een online virusscanner.

Op zich zou je kunnen zeggen dat er niet pur sang een kwestie van vertraging aan de hand is. Immers sommige schermen zijn gewoonweg niet meer "los" te krijgen anders dan middels Taakbeheer.

Moet ik nu alles verwijderen, dus AVG, Spybot en A-Squared, als volgende stap? Als je dan Internet opgaat ben je niet meer beveiligd. Of is er nog een andere mogelijkheid.

Met vriendelijke groet, Gerrit
 
Ja, als volgende stap zou ik alle AV-producten verwijderen en kijken wat er dan gebeurt. Daar de PC dan niet beveiligd is lijkt het me verstandig om alleen naar een web site te gaan die absoluut te vertrouwen is, bijv die van de internet provider.

Daarna zou ik, nog steeds met alle AV-producten uninstalled, ook eens de internet verbinding uitzetten (Start-Instellingen-Configuratiescherm-Systeem-Apparatenbeheer dan de netwerkadapters met rechtermuis op een adapter klikken en dan kiezen voor uitzetten) en eens kijken of dat een versnelling oplevert.
 
Ik heb alle AV-software verwijderd, evenals enkele mappen en bestanden die nog bleven staan. AVG kon ik pas verwijderen door het programma AVG-Remover van Internet te halen.

Computer opnieuw gestart, echter de vastlopende schermen doen zich nog steeds voor.

"Daarna zou ik, nog steeds met alle AV-producten uninstalled, ook eens de internet verbinding uitzetten (Start-Instellingen-Configuratiescherm-Systeem-Apparatenbeheer dan de netwerkadapters met rechtermuis op een adapter klikken en dan kiezen voor uitzetten) en eens kijken of dat een versnelling oplevert."

Als ik deze route volg, kom ik Systeem niet tegen evenmin als Apparatenbeheer (ik heb Windows XP Home Edition). Op het configuratiescherm kom ik wel tegen: Netwerk- en Internetverbindingen.
Je komt dan op een scherm: LAN- of snelle Internetverbinding.
met twee mogelijkheden:
1394-verbinding Verbonden 1394 netwerkkaart
LAN-verbinding Verbonden Realtek RTL8169/8110 Family.Gig..

Met vriendelijke groet, Gerrit
 
Laatst bewerkt:
Ik wacht eerst op je bericht voordat ik weer AV-software ga installeren.

Mvg, Gerrit
 
Als de weg via Systeem niet werkt probeer dan het volgende:
Rechtermuisklik op Deze Computer, dat geeft een grijs schermpje met een aantal opties. kies voor de onderste: Eigenschappen. Dat geeft een schermpje met Systeemeigenschappen. Druk op het tabje Hardware en dan Apparaatbeheer.
Binnen Apparaatbeheer is een overzicht van alle hardware. Klik op het plujse voor Netwerkadpaters. Dat toont alle netwerkaansluitingen. Klik met rechtermuis op een netwerkaansluiting en kies dan voor "Uitschakelen". En dat voor alle netwerkaansluitingen.
Daarna Windows herstarten en zien wat er dan gebeurt.

Overigens worden de netwerkaansluitingen weer actief door dezelfde handelinge, maar dan kiezen voor "Inschakelen".
 
Met jouw handleiding heb ik alle netwerkaansluitingen kunnen uitschakelen.
Daarna een herstart van Windows.
Vervolgens heb ik Explorer gestart. Melding: "De webpagina kan niet worden weergegeven" en "Mogelijke actieve verbindingsproblemen vaststellen".
Nu heb ik een uitgebreide website waarvan de html-pagina's ook op mijn PC staan. Daarmee kon ik testen of Explorer het nu goed deed, echter de diverse schermen liepen nog steeds vast.
Ook diverse software starten vanaf bureaublad gaf weer vastlopers.

Inmiddels heb ik de nieuwste AVG versie 9 geinstalleerd om weer redelijk veilig te kunnen internetten.

Met vriendelijke groet, Gerrit
 
Dat na het uitschakelen van de netwerkkaarten bijv de internet explorer het niet meer naar behoren doet, klopt.

Als er nu nog steeds problemen zijn denk ik dat het de eenvoudigste en relatief snelste oplossing is om toch maar Windows opnieuw te installeren.
 
Ik heb de pc nog met Malwarebytes gescand, maar het bleef bij het zelfde.

Overigens lukt het me nu veel sneller om een vastgelopen venster te openen, twee of drie keer klikken helemaal bovenaan, waar dus nu staat Helpmij.nl Forum - Reageer op vraag - Windows Internet Explorer.

Dank je voor het meedenken en de vele hulp.

Met vriendelijke groet, Gerrit
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan