Windows xp formateren/installen problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nemmii

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2008
Berichten
7
Hallo , ik heet Jordi en ik heb een oude computer waarmee ik graag overnieuw mee wou beginnen dus alles eraf alleen hier kom ik nog wat problemen mee tegen.
Ik wil dus een C: schijf en D: schijf helemaal leeg met alleen Windows Xp Pro erop.

Mijn oude Windows (die er nog op stond) moest eraf dus ik probeer hele C: schijf te formateren wat niet wil , dan had ik een re-install gedaan met de windows xp cd.
Maar nu blijkt hij de C: schijf gewoon zo gelaten en een nieuwe windows geinstaleerd op de D: en nu probeer ik dus de oude windows van de C: schijf er helemaal af te krijgen (met alles op de schijf zelf ook).

Toen had ik gelezen dat je kon formateren met de setup en dan voor het installen de setup beindigen. dus ik doe dat bij het gedeelte met op welke partipatie je windows wil installen
ik wil dus C: met ''d'' eraf halen en dan eropnieuw opzetten alleen dan geeft ie als melding dat het niet kan omdat de windows die al op C: staat deel uit maakt van de setup. Dus ik start de pc maar opnieuw op en toen wou de windows van de C: schijf heletijd weer hervatten met de setup alleen dan zegt ie dat en gaat ie naar een zwart scherm waar vervolgens niks gebeurt. Nu kan ik dus alleen nog maar op de windows van D:

even op een rijtje:
-C: moest leeg , windows eropnieuw op.
-Windows staat nu op C: en D:
-C: partipatie verwijderen wou niet , nu vast met setup hervatten op windows van de C:
-Nu kan ik alleen nog maar bij de setup-menu komen of naar de nieuwe windows van D: gaan.

Toen las ik dat als je de boot.ini verandert en de zin van de versie van windows die je niet meer wilt gebruiken weg haalt , dat je dan zo de windows map erna kon verwijderen en dan zo de schijf formateren. Alleen de windows waar boot.ini opstond kon niet weg want dan was je boot helemaal corrupt oid.

Dus mijn d boot.ini staat op windows C: , ik wil de nieuwe windows D: behouden en de windows C: + hele schijf formateren.

Nu dacht ik zelf dus dat als ik die regel van windows op C: weghaal ik ook boot.ini kwijt ben en dan uiteindelijk niet gewoon de nieuwe windows kan laden die op D: staat. (ik weet niet of dit waar is?)

Nu mijn vraag dus hoe ik nou eindelijk de OUDE Windows van C: weg kan halen + de hele schijf geformateerd hebben en gewoon kan werken met de NIEUWE Windows op D: en een lege C: schijf

Ik zou graag wat hulp krijgen omdat, ik nog niet zoveel van de besturings-system afweet , heeft iemand een andere suggestie wat ook werkt dat C: en D: leeg is met een nieuwe Windows op 1 van de 2 schijfen is ook goed.
 
Mbv de XP cd kan je alle partities op je schijf verwijderen.
Hierna kan je nieuwe partities aanmaken en formateren, om daarna over te gaan tot installatie van Windows XP.

Zorg voordat je opnieuw gaat installeren dat je de juiste drivers al gedownload hebt, zodat je na de installatie deze makkelijk kan installeren via een cd.
 
Dat had ik ook geprobeer alleen als ik C: partitie wil weghalen geeft hij aan dat het niet mogelijk is om hem wegtehalen omdat hij deel uit maakt van de setup , de D: kan wel weg alleen daar staat toch alleen 1x een nieuwe windows op.

Doordat ik die C: partitie niet weg kan halen zit die schijf ook nog steeds vol die juist leeg moet.
 
Onmogelijk. Wanneer je boot van de XP cd, kan je gewoon alle partities weghalen.

Boot je pc überhaupt wel van je cd?
 
Nouja , eigenlijk niet. ik start de cd in windows zelf en dan installeren en dan opnieuw opstarten en dan kom ik in dat menu.
Ik doe dat zo omdat als ik me schijf in de boveste doe , de pc spontaan opnieuw opstart en als ie in de onderste gaat kan hij hem niet lezen.
Dus heb ik een externe dvd lezer alleen ik weet niet hoe ik in de bios instel dat hij boot vanaf die externe dvd lezer (het is zo'n oude pc , pentium 3 .. je heb niet die boot device pritiory , ik moet dan schijf enz uitzetten.)
 
Je zal dus echt moeten booten vanaf de cd.
OP het moment dat Windows geladen is, kan je idd de partitie niet verwijderen.

Dus verander in je BIOS ff de bootvolgorde, zodat hij eerst boot vanaf je cd/dvd speler

Tijdens het opstarten van je pc moet je ergens een melding krijgen hoe je in je BIOS kan komen. Meestal is dit F1, F2 of Delete
 
Laatst bewerkt:
Ik zit nog met een probleemje , wat voor bootdisk voor op 1 floppy kan ik het beste gebruiken om ''format C:'' in te typen? ik las dat als je een windows 98 boot disk gebruikte en dan c: formateerde dat dan je C: weer FAT(32?) werd , alleen kan dat wel als ik windows op de D heb dan?

Ik heb dus een bootdisk nodig die op 1 floppy past om zo format c: te doen.

(ik probeerde windows installatie op 6 te doen alleen gelijk bij de 1e zegt ie bij 88% dat de sector ofzo niet klopt of niet kan gevonden worden)
 
Volgens mij lees je niet wat ik zeg.
Geef in je BIOS aan dat de first boot je dvd-speler is.
Gooi nu de XP cd erin, en herstart je pc.
Nu kom je in de setup van Windows XP. Hier kan je alle partities verwijderen/aanmaken/formateren.
 
Ja alleen me bijde interne lezers zijn kapot en ik gebruik een EXTERNE dvd lezer die in stopcontact en usb zit alleen de computer komt uit rond 2000 ong. en ik kan niet vanaf usb booten?

hier wat info van me bios:
- Primary master/slave
Secondary master/slave , staan allemaal op [auto]

- Bij boot heb ik 1.Removeable device-Legacy Floppy (of Disabled,LS-120,ZIP-100,Atapi MO)
- Bij 2.Harddrive-Maxtor 5T030H3 (of disabled)
- Bij 3.ATAPI CD-ROM-Sony CD-RW (of Disabled,LG CD-ROM.) <--- deze 2 zijn dus allebij kapot.
- Bij 4. Other Boot Device - INT 18 device (network) (of Disabled,SCSI boot device.)

en het enigste over USB in de bios wat ik kan vinden is : USB Legacy Support [Auto]
 
Schroef je externe lezer open, en bouw deze ff in.
Dit is echt heel simpel.
 
Ja alleen me bijde interne lezers zijn kapot en ik gebruik een EXTERNE dvd lezer die in stopcontact en usb zit alleen de computer komt uit rond 2000 ong. en ik kan niet vanaf usb booten?

hier wat info van me bios:
- Primary master/slave
Secondary master/slave , staan allemaal op [auto]

- Bij boot heb ik 1.Removeable device-Legacy Floppy (of Disabled,LS-120,ZIP-100,Atapi MO)
- Bij 2.Harddrive-Maxtor 5T030H3 (of disabled)
- Bij 3.ATAPI CD-ROM-Sony CD-RW (of Disabled,LG CD-ROM.) <--- deze 2 zijn dus allebij kapot.
- Bij 4. Other Boot Device - INT 18 device (network) (of Disabled,SCSI boot device.)

en het enigste over USB in de bios wat ik kan vinden is : USB Legacy Support [Auto]
 
Wanneer je je HD gaat formateren middels een floppy, heb je dus een lege HD.
Hierna zal je weer moeten booten vanaf je speler.

Je kan heel simpel de externe speler openschroeven, en de speler uit de externe kast halen. Nu heb je een normale DVD speler met een IDE aansluiting. Deze kan je simpel in je pc zetten.
 
Wanneer je je HD gaat formateren middels een floppy, heb je dus een lege HD.
Hierna zal je weer moeten booten vanaf je speler.


Je kan heel simpel de externe speler openschroeven, en de speler uit de externe kast halen. Nu heb je een normale DVD speler met een IDE aansluiting. Deze kan je simpel in je pc zetten.

Ik heb Windows XP Pro ook op de D: staan , dan na formateren van C: kan ik toch windows booten die op de D: staat? (Ik ben 14 en dat in de pc plaatsen doe ik eerst nog maar even niet aan:eek:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan