Windows XP Formateren NTFS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tatjana

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2004
Berichten
21
Goeie dag,
Ik heb hier pas ook zo'n vraag neer gezet .. Maar kwam der nou niet egt wijzer van .. Ik heb dus Windows XP op de NTFS part. Ik wil dus de windows eraf hebben .. Alssik de windows CD erin stop en hem opnieuw installeer .. Formateert hij hem niet. En blijft dus alles er gewoon op staan. Als iemand mij kan helpen graag .. En zou u het dan in een makkelijke stap kunnen uitleggen? Want ik ben niet zo'n expert.

Gr. Tatjana
 
Je wilt dus je pc opnieuw installeren, stop je windows xp cd in je cd-rom speler en zet je pc aan. Als alles goed staat ingesteld in de bios zou hij automatisch moeten opstarten vanaf de cd-rom. Soms vraagt de pc om op een toets te drukken om vanaf de cd op te starten, als dit gebeurd, druk dan op een toets.

Vervolgens kom je automatisch in de installatieschermen, meestal wijst alles vanaf daar zichzelf.

Mocht je pc niet vanaf de cd opstarten (wel originele bootable cd) dan kan je in de bios de opstartvolgorde (bootorder) aanpassen, waarbij je de cd-rom voor de HDD (harddisk) plaatst
 
Je moet een bootfloppy hebben. Als je die floppy in je floppydisk plaats tijdens het opstarten van je computer dan kan je op een gegeven moment wat dingen intypen.
Als je dan format c: intypt dan word je harde schijf geformatteerd :)
 
Ga het nou niet moeilijker maken dan het al is, het is een ntfs partitie, dus ziet dos hem niet, dan zou je dus eerst via fdisk de non dos partitie moeten verwijderen, vervolgfens een dospartitie aanmaken en die formateren.....

Tatjana, dit heb jij dus niet nodig....
 
Okeej .. Ik begrijp het nu een beetje .. Hoe kan ik de Bios veranderen .. En hoe kom ik in de bios ..?
 
Alssik de cd erin doe .. Kan ik kiezen tussen Windows Professional en Windows Professional Setup .. Alssik dan setup kies .. En daar alles doe formateertie hem nog niet :confused:
 
Goed, meestal staat het goed, dus hoef je niets te doen, mocht de pc niet vanaf de cd opstarten zoals ik hierboven uitgelegd heb, dan pas moet je mogelijk iets veranderen in de bios.

Je komt meestal in de bios door de "del" knop in te drukken zodra de pc opstart (dus ver voordat windows gaat starten)

Je komt dan in de bios, maar let op, je kan hier veel belangrijke zaken veranderen.

Je moet iets hebben wat waarschijnlijk "boot order" heet, daar staan je HDD (Harddisk, floppy, cdrom etc), je moet zorgen dat de cd-rom dus voor je hdd staat. (LET OP. het scherm wat ik bedoel is niet het eerste scherm wat je ziet in de bios, hier kan je hdd's toevoegen aan je systeem, daar mag je dus niets veranderen. Wat jij zoekt staat waarschijnlijk op het 2e tabblad)

Als het niet duidelijk is gewoon nog een keer vragen, beter 2 keer iets vragen dan 1 x iets verkeerd doen.
 
Laatst bewerkt:
Je krijgt dus een opstart menu ? Met 2 keuze's ?

Zo ja dan heb je 2 windows versie's naast elkaar draaien, 1tje nog in de setup....

Dat betekend dus wel dat ie niet vanaf de cd start. Dus ff veranderen in de BIOS

Heb je meerdere partitie's (schijven in windows zoals bv D: E: etc, dus niet je cd rom drives)
 
Da's idd een hele nuttige pagina, maar het is wel van de installatieschermen, dus pas na het booten vanaf de cd.
Dus eerst even in de BIOS de opstartvolgorde aanpassen.
 
Bedankt voor al jullie reacties .. Ik ga het zeker proberen .. Ik laat jullie wel weten of het is gelukt .. In iedergeval heel erg bedankt ..
 
Graag gedaan, mocht het nou niet lukken post het dan hier ff (via een andere pc) of stuur mij maar ff een mailtje (Chris@bse-pro.nl) dan zal ik je proberen verder te helpen, lukt vast wel :D
 
Geplaatst door Mr.Payne
Je moet een bootfloppy hebben. Als je die floppy in je floppydisk plaats tijdens het opstarten van je computer dan kan je op een gegeven moment wat dingen intypen.
Als je dan format c: intypt dan word je harde schijf geformatteerd :)

Dat werkt niet als de partitie NTFS is....
 
Duss alssik het goed begrijp .. Moettik in dos het veranderen .. En alssik dan de Windows CD erin doe formateertie hem wel?
 
Je moet het in je bios aanpassen (opstartvolgorde)
 
in je bios veranderen, zoals al zo vaak gezegt is.
(en daar kom je door op de DEL knop te drukken, of een andere knop hangt er vanaf welke fabrikant je hebt)

---> in het bios ga je kijken of je iets ziet staan met "boot".

--> eenmaal geboot met WindowsXP-CD zal je vanzelf de keuze krijgen om de schijf te formatteren.
na deze stap:
WinXPnl4.gif

http://users.pandora.be/AMDtje/Images/WinXPnl4.gif
 
wat voor fabrikant heb je?
packard bell / Compaq of iets anders

( het kan ookF2 of F10 wezen)
 
Misschien hoef je niet eens in de bios te zijn. Als je de PC opstart met de CD erin, krijg je dan de vraag de volgende vraag?

Press any key to boot from CD/Druk op een toets om van CD op te starten

Zo niet, dan hoeft het nog niet zo te zijn dat het in de bios niet goed staat. We weten bijvoorbeeld nog niet wat voor XP CD je gebruikt. Gebruik je misschien een recovery CD van Dell, of misschien wel een XP CD die helemaal niet bootable is.

Kortom, nog vragen genoeg..........:D
 
Denk toch dat het nog niet duidelijk was, heb net een mailtje gehad...... waarschijnlijk nu opgelost :D

:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan