windows xp formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

rinawou

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2001
Berichten
219
hallo
ik heb op mijn pc 2 harde schijven zitten . Schijf C is 40 gieg en daar zit windows Xp prof op geinstalleerd.
Schijf D is 80 gieg en ook daar zit windows Xp op geinstalleerd.
nu wilik graag schijd D formateren . kan iemandmij zeggen hoe of ik dat moet doen.
vr gr marina
 
met opstartdiskette:

diskette erin, je krijgt dan de vraag of je met cd-rom ondersteuning wil opstarten, die moet je kiezen. en als ie dan bij C:\> komt tik je

format D:\

in

en dan kun je beginnen met formatteren.
 
Dat kan toch heel simpel door in de WinXP Pro (dus de installatie op C: ) > Deze Computer > Rechtsklikken op de D: schijf > Formatteren...

Als je er 2 installaties op hebt staat, dan zou je ook een bootmenu moeten krijgen waarin je tussen die 2 kunt kiezen. Zo ja, dan zou je ook je boot.ini nog aan moeten passen om dat kwijt te raken.

PS: Format commando kan uitsluiten worden gebruikt om FAT-partities te formatteren, geen NTFS. Wel kun je daarmee partities verwijderen en nieuwe FAT32 aanmaken. Maar waarom zo moeilijk??
 
xp formateren

antwoord op reactie 1 . met het floppy geeft hij aan dathij geen netwerstation kan formateren.
anwoord op reactie 2. hoe gaat dat allemaal preciesin zn werk. is voor mij potjes latijn . dus graag uw hulp
gr marina
 
Als dat Latijn is, dan wordt het wel erg lastig.

Dubbelklik op Deze Computer, rechtsklik op het D: station, kies Formatteren... en klik op Starten.

Maar dat had ik allemaal al zo'n beetje gezegd. En simpeler dan dat kan niet.
 
Laatst bewerkt:
De eerste reactie kan dus ook nooit, ze heeft hem waarschijnlijk onder NTFS geformateerd, en dat herkent dos niet. Mocht het formateren onder Windows XP niet, is er nog wel iets wat je kan doen, de Windows XP cd erin doen, zorgen dat setup start, tot en met je je schijven kan zien, de D: partitie verwijderen, opnieuw aanmaken, opnieuw opstarten zonder cd-rom en in windows, als je bij deze computer dubbel klikt op de D: schijf, vraagt hij of je hem wilt formateren.
 
Ik ben met je eens dat het op die manier kan, maar waarom zou je dat doen als Windows gewoon werkt? Je kunt dat in Schijfbeheer veel eenvoudiger doen. Maar ik zie ook het nut van het verwijderen van een partitie niet zo direct in, als je hem toch heel simpel kunt formatteren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan