Windows XP harde schijf in een Windows Vista computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan741

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2012
Berichten
29
Hallo,
Ik ben nieuw hier, en heb direct al een vraag.

Ik heb een Acer M1600 PC met Vista. Nu heb ik uit een oudere computer, waar XP op geïnstalleerd was, de harde schijf en de floppy drive gehaald, waarvan de floppydrive inmiddels al is geïnstalleerd op mijn computer.
Nu heb ik alleen de harde schijf nog, ik weet hierbij alleen nog niet wat de beste mogelijkheid zal zijn. Het lijkt mij namelijk wel makkelijk om XP op de harde schijf te laten staan, en dat ik dan bij het opstarten de keuze krijg tussen XP en Vista (i.v.m. oudere documenten enzo.), alleen ik weet niet hoe dit het makkelijkst kan. Ik vind op het internet namelijk alleen informatie over hoe je Vista bij XP kunt installeren, maar dus niet andersom. Wanneer dit niet mogelijk is, ben ik van plan om de hele harde schijf leeg te maken, en deze als extra geheugen te gebruiken bij mijn computer, hebben jullie hiervoor anders ook nog tips?
Ook vraag ik mij af of dan de virusscanner nog zal beveiligen wanneer ik XP opstart.

Overige informatie:
Computer: Acer Aspire M1600-AE71
Standaard geheugen: 250 GB
geheugen XP schijf: 80 GB

De aansluiting van de extra harde schijf zijn IDE en het moederbord heeft alleen SATA aansluitingen, dit zal echter geen probleem zijn, omdat ik hiervoor een PCI kaart heb besteld.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
 
Tsja, het is mogelijk om dat te doen, maar ik weet zo een-twee-drie niet hoe. Het probleem is namelijk dat je nu 2 harde schijven hebt, en de dingen die jij hebt gevonden gaan over 2 partities op 1 schijf. Het zou wel mogelijk moeten zijn, maar waarschijnlijk moet je daarvoor eerst iets anders installeren op je harde schijf.
Zodra ik heb het gevonden zal ik het posten.

edit: de makkelijkste manier is om op f12/f2 te drukken als je bij de bios bent en dan de hdd te selecteren met de OS die je wilt booten.
 
Laatst bewerkt:
ja, dit klopt. bedankt voor de snelle reactie, ik hoop dat jij meer kunt vinden.
 
Zie mijn bijgewerkte bericht.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is op een van de 2 op te starten en dan even te kijken hoeveel mogelijkheden er staan bij msconfig (uitvoeren > msconfig of bij vista intypen in de balk bij startmenu) en dan tabblad "computer opstarten".
 
Nee dat is niet mogelijk, windows xp zal je niet op een andere pc kunnen laden. Wat wel kan is de harde schijf bij de andere computer erbij zetten, dan kan je je documenten e.d. eraf halen (wordt gewoon gezien als een extra harde schijf, doe het erbij plaatsen van de harde schijf wel altijd met de stroom van de computer af).

Vervolgens kan je de harde schijf formateren zodat je alle ruimte weer beschikbaar hebt!
 
Welkom op Helpmij....:thumb:

Neen dat gaat niet werken zoals jij het wilt. De schijf uit een andere pc waar nu xp opstaat, kan je niet zomaar overzetten in deze pc en dan op xp draaien. Xp moet namelijk geinstalleert worden op de pc waar die in moet. Dit heeft te maken met dat tijdens de instalatie o.a diverse register aanpassingen gedaan worden voor de desbetreffende pc. Zomaar een schijf overzetten gaat dus niet. Tenzij de pc indentiek is aan de andere maar daar ga ik niet vanuit.

Wat jij wilt is dus een dualboot. Dat kan wel. Dan zal je op de schijf waar nu Vista staat een extra partitie moeten aanmaken(indien er die nog niet is) en dan xp installeren. Met easybcd kan men dan de boot aanpassen. Dit omdat xp een ouder OS is dan Vista. Was het andersom dan ging dit automatisch.


Tevens verplaats ik deze vraag naar sectie XP. Dit heeft namelijk niets met hardwarematig geheugen te maken.
 
Laatst bewerkt:
allemaal bedankt voor de snelle reacties. Ik zal morgen (als tnt komt) de schijf proberen te installeren, en kijken als er nog iets van waarde aanwezig is. Ik hoor op internet ook vaak dat de schijf niet helemaal leeg gemaakt wordt, hebben jullie hier nog tips voor om de schijf helemaal leeg te maken, zodat ik zoveel mogelijk geheugen vrij heb? Ook XP kan er vanaf, aangezien dit dus niet gaat werken samen met vista.
 
Xp kan wel werken met vista maar niet zoals jij het in eerste instantie wilde.
Indien je dus nog een xp cd hebt en de Key dan kan je dus een dualboot maken met je huidige Vista.
Een how to incl beschrijving met gebruik van EasyBCD staat hier: http://vistabits.nl/howto/dualboot_vista_xp.htm

Wat betreft leegmaken van de schijf: als je een format doet dan is die voor normaal eigen gebruik weer helemaal leeg;)
 
helaas kan ik deze cd niet meer vinden, 2 verhuizingen en 11 jaar later is dit ook niet vreemd meer, toch bedankt voor deze tip, ik zal zo nog even kijken als ik deze toch nog kan vinden.
 
Een xp cd ergens lenen (oid) dan en dan installeren met de huidige eigen key.
 
kan het zo zijn dat er bij de computer destijds geen cd bij geleverd was? Ik zie op internet namelijk dat er ook een of andere recovery partitie aanwezig kan zijn die ik vervolgens weer op cd kan zetten oid. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Dat zou kunnen ja. Kant en klare merk pc's die hebben dat vaak.
Maar wat wil je er dan mee?? Die cd kan je dan toch niet gebruiken om er een installatie mee te doen op een andere pc.
 
oh, ik had een andere post verkeerd gelezen, ik zat te denken aan de cd met key van de computer, maar nu zie ik dat je een nieuwe cd met key bedoelde.
 
Yep...ergens een xp cd lenen of downen. Wel dezelfde versie gebruiken als dat nu is. Dus bijv Home..dan ook een Home lenen;)
 
Dus dan zou ik de schijf aan moeten sluiten, dan xp eerst verwijderen en later opnieuw op de schijf zetten? Of begrijp ik het nu verkeerd?
 
Schijf aansluiten in de pc waar nu Vista op staat. Dan kun je hem benaderen vanuit Vista als goed is. Evt data wat je niet kwijt wilt kan je dan eraf halen. Daarna kan je de schijf formatteren door rechtermuisklik en kiezen voor format. Maar die schijf kan je dan alleen als opslagschijf gebruiken.
Wil je een dualboot met Vista en XP(zoals hierboven in de link die ik al gegeven heb) dan zal je XP op de schijf moeten zetten waar nu Vista opstaat. Zoals al gezegd door me zal die schijf,indien niet aanwezig,een extra partitie moeten hebben. Is dat er niet en is er nog genoeg ruimte vrij dan mag dat geen probleem zijn.
 
Ok, ik denk dat ik dan toch de harde schijf als opslag ga gebruiken. Omdat ik liever geen xp wil kopen, en de standaard schijf staat eigenlijk te vol om hier nog een besturingssysteem bij te zetten (is langzaam dichtgeslibd in 4.5 jaar). Allemaal toch bedankt voor de goede hulp en tips. Ik zal morgen de schijf installeren en kijken hoe het systeem hem opneemt en dan formatteren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan