windows xp home edition

Status
Niet open voor verdere reacties.

moesken

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2003
Hallo iedereen,

Wat zijn de nodige stappen die ik hoef te doen om windows xp home edition correct te installeren ?

Ik werk nu met windows millenium wat bij aankoop van m'n pc was geinstalleerd.

dank bij voorbaat

Welkom op de Helpmij !

heb je een update of een full (oem) versie ?

in geval van update: CD erin en de setup uitvoeren (als 'ie al niet vanzelf begint te lopen)........
Al kun je ook met een update een "schone" installatie uitvoeren, zorg alleen dat je het serienummer van de ME versie dan bij de hand hebt.

In geval van een volledige versie,

advies : formateer al je drives middels een bootdisk,
zorg ervoor dat in je bios het opstarten vanaf CDrom ingeschakeld staat en na het formateren, CD van XP erin en draaien maar...............

en uiteraard, VOOR het formateren eerst je .doc en . xls en weet ik allemaal naar cd kopieren...................

Laatst bewerkt:
En kijk of je al je drivers hebt die ook geschikt zijn voor XP!!
Heb je toevallig geen Packerd Bell?

hey pasja,

Dank voor het snelle antwoord.

Ik beschik over een full (oem) versie.

Sorry hoor maar al je drives formateren volgens een "bootdisk" hoe doe je dat ? Je ziet ik ben een leek op dit gebied maar ja ...

als je een bootdisk bij je machine geleverd hebt gekregen, stop je die in de drive en zet de pc aan.
Na de opstart staat er dan op je scherm a:>

typ daarachter FORMAT C:

vervolgens wordt je C schijf geformateerd. Doe dat ook met een eventuele D en of E. (je kan in de verkenner NU nog zien hoeveel harde schijven je hebt (de CD speler en de brander niet meegerekend, die kun je niet formateren)

En wat het bios betreft, kort nadat je de pc hebt aangezet kun je middels de F1 of de DEL of de ESC toets, in het bios komen. Daar moet je kijken / zoeken naar "opstartvolgorde" (raadpleeg anders even een "buurman", want klooien in het bios is best wel "link".) Belangrijk is in ieder geval dat je computer probeert op te starten vanaf CD. Da's namelijk nodig voor de installatie van XP.

Als je geen bootdisk hebt, ga dan naar www.bootdisk.com en download daar een Windows '98 bootdisk.

Hey Pasja,

Ik heb de volgende indeling op m'n computer staan
A: diskettestation
C: lokaal station
D: system_sav
E: cdrom station
F: cdrom station

m.a.w. een format c en d zullen wel volstaan zeker ?

Wat mijn bios betreft zit het wel goed E, A, C

overmorgen ga ik winxp installeren dus nogmaals bedankt

Doe eer st eens de cd-rom in je pc.
Nu krijg je een scherm te zien, hierbij staat de optie systeemcompabiliteit controleren.
Doe dit eerst .
Nu krijg je tezien welke hardware en software problemen gaat geven.
Zorg dat je dus voor het installeren de juiste drivers hebt gevonden voor XP.

Greetz Patrick

hey patrick,

Moet dit voor het formateren gebeuren ? en waar dien ik die drivers dan te installeren ?

groetjes,

moesken

Dit doe je natuurlijk eerst voor je formateert.
Zoek de juiste driver voor je hardware, en zet deze bv op een cd of extra partitie.
Voor al je hardware(modem, videokaart, geluidskaart, enz) heb je een besturingsprogramma nodig. Dit noemen ze een driver.
Drivers voor XP zijn niet dezelfde als die van ME.
Je meeste hardware zal herkend worden door XP, maar er zijn uitzonderingen.

Draai eerst het dat compabiliteits programma, en post evt het resultaat hier.
Dan helpen wij je wel zoeken

Greetz Patrick

Heb je evt een merk pc(Packard Bell, Compaq enz), post dan ff welk merk en type.

Dit maakt het zoeken voor ons wat makkelijker.

Greetz Patrick

Als het goed is staan hier de drivers voor jou systeem met windows XP.
Maar check het eerst zelf!!!!

Greetz Patrick

Patrick,

ik begrijp de noodzaak van de drivers niet echt. XP is zodanig volgestouwd met buildindrivers voor iets oudere hardware dat het in principe voor 99% allemaal in XP zit ingebakken.........?

Pasja,

Maar je zou nou toch net meemaken dat je modem niet werkt.
Het is een kleine moeite, om misschien veel ergenis te voorkomen. Of zie ik dit verkeerd?

Greetz Patrick

Nee, ik denk dat je het wel goed ziet. Ik meende (en meen) alleen maar dat XP zodanig veel hardware herkent, dat het afzonderlijk downloaden van allerlei drivers (in principe) niet nodig is, hetgeen niet wil zeggen dat het afzonderlijk downloaden onverstandig zou zijn.................

In principe heb je gelijk en hoef je geen probs met je drivers te verwachten. Echter, als je begint met installeren van XP, wordt standaard gevraagd of je eerst wilt testen welke harware en software door XP worden ondersteund. Daarna krijg je een prachtig rapport dat je uit kunt printen. Je bent dan ook 'gek' als je niet voor die optie kiest.
Grtz
Joep

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan