windows xp home nl... goedkoop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bassos

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2004
Berichten
357
Ik heb pas geleden een desktop pc gekregen van een oom van mij. Want hij heeft een nieuwe laptop en doet niks meer met de desktop. De pc is helemaal kaal zoals ik hem gekregen heb, dus helemaal geen sortware erbij.

En ik wil graag windows xp home nl als besturingssysteem erop zetten. Wel een volledige versie, geen OEM. Zodat ik deze windows op een andere pc kan zetten als ik deze de deur uit doe.

En tijdens mijn zoektocht kom ik dit tegen, is dit wel een complete versie en geen OEM? Want het is wel heel goedkoop vind ik...

http://www.zercom.nl/index.php?p=35&c=210&f=1&h=2&s=1&a=23714
 
Dat dacht ik dus al, maar waarom staan de OEM versies ook nog eens appart vermeld in de webshop?

En OEM versies kun je toch niet los van hardware kopen?

En wat kost een complete versie van windows xp home nl tegenwoordig?
 
Laatst bewerkt:
Check even op ebay,daar zijn genoeg handelaars die OEM versies verkopen. Sommige winkels verkopen het ook. Een OEM versie kan je een 3 tal keer activeren dus het mag geen probleem zijn als je je oude computer weg doet en het op een nieuwe installeerd. En dan nog volstaat een telefoontje naaf microsoft als je niet meer kunt activeren.
 
Bij een webshop waar ik een paar maanden geleden een volledige computer heb besteld kon ik ook gewoon een OEM los kopen. Dit scheelt in de kosten en je bent zeker van een officiele versie van Windows...

Volgens Tweakers.net is een retail-versie van XP Home rond de €250,-

@Road Dogz: Activeren is een punt, installeren is een ander... Als jij een nieuwe computer koopt en je wil daar die OEM op zetten gaat Windows zeuren dat je Windows versie al eerder is geactiveerd en je komt Windows alleen in om een nieuwe licentie te registeren...
 
Laatst bewerkt:
Bij een webshop waar ik een paar maanden geleden een volledige computer heb besteld kon ik ook gewoon een OEM los kopen. Dit scheelt in de kosten en je bent zeker van een officiele versie van Windows...

Volgens Tweakers.net is een retail-versie van XP Home rond de €250,-

@Road Dogz: Activeren is een punt, installeren is een ander... Als jij een nieuwe computer koopt en je wil daar die OEM op zetten gaat Windows zeuren dat je Windows versie al eerder is geactiveerd en je komt Windows alleen in om een nieuwe licentie te registeren...

Het staat zo op papier maar de praktijk blijkt anders te zijn. Mijn eerste PC heb ik gewoon heel in de winkel gekocht met een oem-versie van windows xp. Dan ben ik zelf deonderdelen apart gaan kopen. Op dit moment zit ik aan mijn derde pc met dezelfde oem-versie. Met mijn 2de pc heb ik niet eens moeten bellen en kon ik gewoon opnieuw activeren. Bij de derde heb ik moeten bellen. Het enig wat ze dan vragen is ofdat xp nog op andere pc's staat geïnstalleerd. Dit is bij mij niet zo, mijn vorige pc's heb ik geformateerd verkocht en in werkelijkheid staat mijn licentie maar op 1 pc.
 
Dus als ik het goed begrijp:

Stel ik koop een OEM versie en deze installeer en activeer ik netjes op die desktop. Na een half jaar doe ik de desktop de deur uit en verwijder de OEM versie van de pc. Vervolgens krijg ik een laptop van iemand en daar installeer en activeer ik dan de OEM versie op. De laptop crasht na een jaar en ik moet de OEM versie opnieuw installeren en activeren.

Dit is dus drie maal een installatie plus activatie en een vierde maal gaat dan niet lukken.

Dit kan allemaal volgens jullie of zit ik er helemaal naast?
 
Dat zou moeten gaan, zolang je maar niet met dezelfde licentie meerder pc's tegelijk gaat installeren.
 
Ik heb zelf met Windows XP Prof OEM gehad dat ik deze op een laptop had geinstalleerd en vervolgens op een desktop, op de laptop was hij goed geinstalleerd en ook geactiveerd... Bij de desktop echter begon hij te zeuren over de activatie...

Ook een format op de laptop (+ terugzetten van de reservekopie) mocht niet baten, ik heb uiteindelijk gebeld met MS en het uitgelegd. Vervolgens heb ik een code gekregen waardoor ik hem wel kon activeren...
 
Dat is helemaal krom. De OEM versie heb je op twee computers geinstalleerd en je legt het probleem uit bij microsoft en je krijgt doodleuk nog een code!!




Maar dat wil dus ook zeggen dat ik maar drie maal mijn pc opnieuw kan installeren met de xp cd? Want dat moet je ook drie keer activeren neem ik aan?
 
Laatst bewerkt:
Die code is geen licentie sleutel maar een ID, die werkt maar 1 keer en daarna nooit meer.
 
Nu raak ik even de weg kwijt. Je zegt de code is een ID en geen licentiesleutel.

Maar hoe kan ik een ID dan wel drie keer gebruiken?
 
Je registreert xp met een licentie-sleutel. Wanneer dit niet lukt moet je bellen. Eerst wordt er dan een nieuwe ID gegenereert die je moet intoetsen op je telefoon. Als dit ook niet lukt kun je kiezen om een persoon van microsoft aan de lijn te krijgen, heb je daar een geldige uitleg dan zal die persoon jou een nieuwe ID geven en kan je activeren. Het kan altijd gebeuren dat je xp opnieuw moet installeren en microsoft helpt je dan wel verder, het zijn geen muggenzifters hé ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan