Windows XP home op 2de pc in huis

Status
Niet open voor verdere reacties.

Catetje

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2005
Hoi,

Ik heb net een officiele versie Windows XP home met sp2 gekocht en geinstalleerd. Maar nu hoor ik dat ik de tweede pc thuis niet mag installeren met deze licencie.
Wat moet ik nu doen? Een tweede licencie kopen??? Toch niet?
Wie kan mij helpen.

Bedankt!

Cate

Je koopt een licentie voor 1 pc. Dus voor elke andere pc waar je het op wilt installeren dien je een 2e licentie te hebben

Het staat mij bij dat je 1 XP op verschillende computers mag installeren. Je moet dan wel tijdens het telefonisch activeren aannemelijk maken dat jij de bezitter/gebruiker bent. Gelezen in een computerblad. Niet geschoten is altijd mis. Groet

Je kunt het gewoon gebruiken hoor.

Let wel op dat je de code maar op ongeveer 5 verschillende pc's gebruikt kan worden.
Anders merkt meneertje microsoft dat en wordt je key gezien als illigaal. En dan heb je helemaal geen legale XP.

Ze kunnen je niet verplichten xp maar op 1 pc te zetten. Mocht je ooit een andere pc kopen, dan moet je cker weer een nieuwe windows kopen?? dacht het niet. ik doe het al jaren mijn schoonouders en zwager hebben ook de code van mij. nooit nergens probs mee gehad.

En opzich mocht je "foute" code krijgen dan maakt het ook niets uit. Zo te horen heb jij de windows met de sp2 op je installatie cd. Als dat zo is kun je alleen niet via de windows update site je windows updaten. MAAR als je automatisch updaten op de achtergrond aanvinkt, installeerd je pc alle updates en begint hij niet te zeiken over de licentie. wazig foutje in windows denk.

Dus je kunt gerust je licentie gebruiken.

Het houdt dus in dat alle manieren om dat te omzeilen in strijdt zijn met Microsoft en dus niet legaal.
Je hoeft niets te omzeilen, je vinkt gewoon automatsch updaten aan in Windows zelf.
En windows komt ZELF aan met die updates, dus er is niets illigaal aan.

Een Full Packaged Product bestaat uit een doos met CD-roms en/of diskettes

Die van mij zat in niet in een doos. boekje + cdrom zaten bij elkaar gesealed.
Dus ik heb officieel geen Full packaged product.

Maar kom op als jij een nieuwe pc in elkaar zet. Koop jij een nieuwe windows als je der nog 1 hebt liggen?? denk het niet.

Zelfde als tegen een kind zeggen je mag niet vloeken. terwijl je toch weet dat ze het gaan doen.

Laatst bewerkt:
Als ik een nieuwe pc koop en mijn oude blijft staan inclusief de windows installatie dan komt er een nieuwe cd incl. licentie op te staan. Maar het gaat er niet om wat ik doe maar wat de voorwaarden van de leverancier zijn mbt licentiegebruik

Het is inderdaad zo dat je per pc een licentie nodig hebt, staat ook duidelijk in de EULA.
Als je een minder legale versie hebt, haalt windows niet alle updates binnen, uitsluitend de meest belangrijke. Microsoft heeft dit gedaan om te voorkomen dat straks de halve wereld gehackt wordt omdat de windows niet geupdate kan worden. Dat laatste vinden ze erg belangrijk, omdat hun beveiliging erg brak is (geweest) en ze graag een goede reputatie willen houden.

lol microsoft en een goede reputatie???

das water en vuur. Enige wat ze hebben is een monopoly plaatsje

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar dat is een leuke discussie voor de members chat. Microsoft doet erg haar best om fouten en problemen op te lossen en omdat ze zo veel cliënten hebben, zal er altijd een grote groep zijn die vindt dat de service slecht is, de grootste groep hoor je echt niet klagen :)

Ik ben nog bezig een netwerk te maken met de twee pc's via een router. De verbinding is er al maar ik heb nog niet geprobeerd te activeren.
Iedereen die ik vraag betreffende de activatie geeft een andere antwoord. Het is erg verwarrend.
Eén persoon heeft me bijvoorbeeld verteld dat microsoft op een of ander manier mijn eerste versie kan deactiveren als ik een tweede pc activeer.
Ik vind het ook heel erg vreemd dat één gezin die twee pc's heeft (wie heeft dat tegenwoordig niet) daar twee licencies voor moet kopen. Er zijn toch zoveel mensen tegenwoordig die gekopieerd windows gebruikt en dan word ik bij wijze van spreken gestraft omdat ik een gelicenceerde versie koop voor veel geld! en op mijn eigen tweede pc wil zetten. Ik vind dat onbegrijpelijk.

Catetje zei:
Ik ben nog bezig een netwerk te maken met de twee pc's via een router. De verbinding is er al maar ik heb nog niet geprobeerd te activeren.
Iedereen die ik vraag betreffende de activatie geeft een andere antwoord. Het is erg verwarrend.
Eén persoon heeft me bijvoorbeeld verteld dat microsoft op een of ander manier mijn eerste versie kan deactiveren als ik een tweede pc activeer.
Ik vind het ook heel erg vreemd dat één gezin die twee pc's heeft (wie heeft dat tegenwoordig niet) daar twee licencies voor moet kopen. Er zijn toch zoveel mensen tegenwoordig die gekopieerd windows gebruikt en dan word ik bij wijze van spreken gestraft omdat ik een gelicenceerde versie koop voor veel geld! en op mijn eigen tweede pc wil zetten. Ik vind dat onbegrijpelijk.

Er is een verschil in hoe het zou moeten (legaal) en hoe een groot gedeelte van de wereld en ik denk ook van helpmij (thuisgebruik) het doet (illegaal).

Microsoft bied 3 (basis)vormen van licentie voor volledige info : http://www.microsoft.com/netherlands/licenties/licentievormen/default.aspx

1 OEM (Original Equipment Manufacturers) zit vaak bij nieuwe pc's hoewel het aanschaffen van een muis je ook recht geeft op deze licentie
2 FPP (Full Packaged Product) schaf je los aan (zonder hardware aan te schaffen)
3 OV (Open Value) de in de volksmond "corporate" versie

Onderstaande stukje geld voor variant 1 en 2

"Legaal"
Een legale licentie koop je voor een PC niet voor een persoon. daarom staat er ook in de eula dat officieel de sticker die je code bevat ook (zichtbaar) op de systeemkast moet plakken. Dit geeft jou het recht de software te gebruiken op die PC en de updates op te halen bij microsoft.

de activatie zorgt er voor dat er van een aantal belangrijke hardware onderdelen een code gegenereerd word die naar microsoft gestuurd word. aan de hand van die code word gecontroleerd bij eventueel opnieuw installeren en hernieuwd activeren of je daadwerkelijk de software op die zelfde pc gebruikt. Zolang de hardware niet al te veel wijzigd zul je geen problemen krijgen met "opnieuw" activeren en niet met het ophalen van updates (bugs daargelaten ;))

"Illegaal"
De zelfde code (dus niet de cd/software) gebruiken op een andere machine dan degene waarop (zoals het zou moeten) de sticker zit. Het nadeel van deze methode is dat de activatie (je mag hem 2x activeren) er snel doorheen is dus zul je manieren moeten zoeken (ze zijn er genoeg) om het activeren te omzeilen. dat eventueel voor de legale machine wel mag maar niet voor verspreiding over andere machines. hiernaast zit je met het probleem dat als een machine hardware matig teveel wijzigt (of anders is dan de "legale" pc) de software weer geactiveerd moet worden.
En als je hem dus op meerdere machines is het dus mogelijk dat de key geblokkeerd wordt.

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor jullie adviezen.
Ik ben zwaar teleurgesteld des al niet te min in de hebberigheid van dhr Gates.
Ik heb inmiddels geprobeeerd te activeren en helaas zonder succes. Dat betekent waarschijnijk dat ik over 28 dagen windows niet meer kan gebruiken op de pc boven.
Ik ben een alleenstaande moeder, moet rondkomen van een betrekkelijk kleine inkomen en heb geen computer deskundigen in familie en vrienden kring.
Dus eindelijk maar 109 euro uitgegeven omdat ik het goed wilde doen, mijn updates blijven downloaden enz. Verkoper was niet helder genoeg om mij naast het kopen van een draadloze netwerk kaart te vertellen dat de nieuw aan te schaffen wondows OEM maar op één computer kon gebuiken.
Moet ik dus nu alsnog een illegale windows kopen om te zorgen dat ik de tweede (tweede handse) pc boven kan gebruiken? Hij werkt het toch zelf in de hand die heer Gates door zijn software zo belachelijk duur te maken.
Ben zeer telerugesteld!

Tja, helaas moet voor luxe nog altijd dik betaald worden. Ome Bill heeft dus geen boodschap aan mensen die weing of geen budget hebben. Een illegale kopie zou ik persoonlijk niet doen, al was het alleen al omdat er fouten kunnen ontstaan waarop je geen ondersteuning kan krijgen.

ja das een eigen mening.

Ik heb nog een pc en daar staat niet veel legaals op. Nooit problemen mee gehad.
Windows, Norton, NOD32, en heel de reeks alles is makkelijk te omzeilen.
Zelfs de updates van windows kun je los op internet vinden.

Ik durf te wedden dat meer dan 70% van de PC's in huishoudens iets illigaal op de pc heeft. Dus als je die 150 euries van die windows in je eigen zak kan steken voor iets beters. Gewoon doen. 150 euro is geen kattenp*s

Hoi allemaal

Ik ben er uit, ik heb een oplossing gevonden waarbij ik gebruik van beide pc's kan blijven maken. Dank je wel voor het meedenken!

Groetjes,
Cate

Helaas!

Ik dacht dat ik de oplossing had gevonden, maar vandaag blijkt het tegendeel! Ik kan nu mijn tweede pc niet meer gebruiken vanaf vandaag!
Een zeer gefrusteerde groet en veel sterkte voor jou nog Harrie!

Cate

lekker he :)

had gewoon je cd key van je legale gebruikt. Dat kan gewoon, geen probleem.

Het MAG alleen niet van meneertje microsoft, maarja vloeken mag ook niet.

Maar de cd key is niet hetzelfde als de ativeringscode?
En de activeringscode van de eerste versie heb ik niet meer. Staata die nog ergens genoteerd?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan