Catetje zei:
Ik ben nog bezig een netwerk te maken met de twee pc's via een router. De verbinding is er al maar ik heb nog niet geprobeerd te activeren.
Iedereen die ik vraag betreffende de activatie geeft een andere antwoord. Het is erg verwarrend.
Eén persoon heeft me bijvoorbeeld verteld dat microsoft op een of ander manier mijn eerste versie kan deactiveren als ik een tweede pc activeer.
Ik vind het ook heel erg vreemd dat één gezin die twee pc's heeft (wie heeft dat tegenwoordig niet) daar twee licencies voor moet kopen. Er zijn toch zoveel mensen tegenwoordig die gekopieerd windows gebruikt en dan word ik bij wijze van spreken gestraft omdat ik een gelicenceerde versie koop voor veel geld! en op mijn eigen tweede pc wil zetten. Ik vind dat onbegrijpelijk.
Er is een verschil in hoe het zou moeten (legaal) en hoe een groot gedeelte van de wereld en ik denk ook van helpmij (thuisgebruik) het doet (illegaal).
Microsoft bied 3 (basis)vormen van licentie voor volledige info :
http://www.microsoft.com/netherlands/licenties/licentievormen/default.aspx
1 OEM (Original Equipment Manufacturers) zit vaak bij nieuwe pc's hoewel het aanschaffen van een muis je ook recht geeft op deze licentie
2 FPP (Full Packaged Product) schaf je los aan (zonder hardware aan te schaffen)
3 OV (Open Value) de in de volksmond "corporate" versie
Onderstaande stukje geld voor variant 1 en 2
"Legaal"
Een legale licentie koop je voor een PC niet voor een persoon. daarom staat er ook in de eula dat officieel de sticker die je code bevat ook (zichtbaar) op de systeemkast moet plakken. Dit geeft jou het recht de software te gebruiken op die PC en de updates op te halen bij microsoft.
de activatie zorgt er voor dat er van een aantal belangrijke hardware onderdelen een code gegenereerd word die naar microsoft gestuurd word. aan de hand van die code word gecontroleerd bij eventueel opnieuw installeren en hernieuwd activeren of je daadwerkelijk de software op die zelfde pc gebruikt. Zolang de hardware niet al te veel wijzigd zul je geen problemen krijgen met "opnieuw" activeren en niet met het ophalen van updates (bugs daargelaten

)
"Illegaal"
De zelfde code (dus niet de cd/software) gebruiken op een andere machine dan degene waarop (zoals het zou moeten) de sticker zit. Het nadeel van deze methode is dat de activatie (je mag hem 2x activeren) er snel doorheen is dus zul je manieren moeten zoeken (ze zijn er genoeg) om het activeren te omzeilen. dat eventueel voor de legale machine wel mag maar niet voor verspreiding over andere machines. hiernaast zit je met het probleem dat als een machine hardware matig teveel wijzigt (of anders is dan de "legale" pc) de software weer geactiveerd moet worden.
En als je hem dus op meerdere machines is het dus mogelijk dat de key geblokkeerd wordt.