Windows XP installatie lukt niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

gbouck

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2005
Hallo,

Ik heb een oudere computer waar Windows xp op stond.
Deze startte niet meer op door onbekende reden.

Nu heb ik de harde schijf er uit gehaald en in een andere computer geformatteerd.
Na het terugplaatsen in de oudere computer wil ik Windows XP installeren van op een DVD.

Het opstarten van op de DVD werkt goed.
Ik krijg het scherm van Windows Setup en zie de meldingen onderaan dat de bestanden worden ingeladen.

Hier loopt het echter fout, op het einde van het inladen van de bestanden start de computer telkens volledig opnieuw op.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Met dank,
Geert.

Waarschijnlijk een SATA harde schijf, terwijl XP standaard (zo goed als) alleen met IDE harddisk-controllers om kan gaan.
Je zult (in dat geval) drivers voor de SATA harddisk-controller moeten integreren in een nieuwe XP installatie-cd óf (indien mogelijk) in de BIOS van de computer de SATA controllers ombouwen tot IDE compatible.

Nog een mogelijk punt van problemen: Als je dacht te installeren op een partitie van groter dan 120 Gigabyte dan moet je Service Pack 2 of Service Pack 3 geïntegreerd hebben in de XP installatie-cd. Alternatief kun je natuurlijk (tijdens de installatie) een partitie maken van (bijv.) slechts 100 GB en daarop installeren, dan vermijdt je dit probleem.

Uiteraard bemoedig ik de keuze om XP te installeren bepaald niet, gegeven de ouderdom en het feit dat Microsoft er geen updates meer voor uitbrengt...

Tijs.

Beste Tijs,

ik probeerde eveneens Windows 7 op deze Hd te installeren, met hetzelfde resultaat.
De Hd heb ik geformatteerd op fat32

ik zal nu wel even proberen op een partitie van 100 GB

Geert.

Gegeven wat je in de startposting zei én dat Windows 7 ook al niet wil installeren zou mij het idee geven dat de harde schijf niet goed meer is.
Installeer en nieuwe harddisk en probeer Windows 7 te installeren.

Tijs.

De HD is in orde. ik heb er zelfs twee geprobeerd.
Met een 100 GB partitie lukt het ook niet.
De versie welke ik probeer te installeren is Windows XP home met sp2

Het is wel een AMD op een abit AN52

Laatst bewerkt:
  1. XP installeer je natuurlijk op NTFS
  2. Een defecte HDD geeft meestal een foutmelding en niet een reboot
  3. XP past zelfs ruim op een partitie van 10 Gig
Denk eerder dat het probleem in de PC zit.
Wat zie je na de reboot ?? Gaat setup gewoon verder ?
Of begint hij van voren af aan ?

De setup begint gewoon van vooraf aan terug...
Dan kan hij de schijf niet lezen na reboot.
Kan een bios probleem zijn maar ook een defecte Ata of Sata.
Kijk even in het Bios hoe de ata controller is geconfigureerd.

Een zeldzame dwarsstraat is een onjuiste boot.ini, maar dat is heel zeldzaam.

Vind net dat Abit vaak last heeft van slechte condensatoren.
Zijn er soms een of meerdere die bol staan.
Dan eerst vervangen hoor.

P.S. AN52 ondersteund zowel ata als sata.
Dus let op hoe het in het bios is ingesteld.
Soms kent hij gecombineerde modi.
Mogelijk moet je met [F6] (of was het een andere) tijdens begin laden setup (XP), extra drivers installeren.

Laatst bewerkt:
Hallo Eric, ik denk nu ook dat er een externe driver zal aan te pas komen.
moet dus nog op zoek naar een floppy...want er zit geen in.

ik heb gekeken op het bord en zie geen problemen.

kan je mij soms verder helpen hoe dat zit met die externe drivers?

Geert.

Denk dat het in XP ook wel kan, maar in Win7 weet ik het zeker, daar is het eenvoudig de driver van USB te halen.
Floppydrives zat.
Maar het is niet logisch, normaal weigert Win7 te installeren als de drive niet de juiste drivers heeft.

Weet je zeker dat er geen rotte elco's zijn en wat vind je in het bios ?

Momenteel ben ik op het werk, zal deze namiddag nog eens het bord goed bekijken.
Ook nog eens proberen met win7 en een usb stick met de drivers als ik deze kan vinden, want eigenlijk weet ik niet direct welke drivers ik moet zoeken...
Voor het plaatsen van de HD werktte de computer wel. Het zal denk ik, zoals je zegt, aan de drivers lillen.
Win 7 wou hij ook niet installeren, ook na inladen vanzelf opnieuw opstarten.

Laatst bewerkt:
Zal ik zeker vandaag nog proberen.
Kom hier dan nog op terug. alvast badankt voor de hulp.

Bedankt voor de goede info, ik ga er deze namiddag mee aan de slag.
Ik zal in elk geval het resultaat posten, wat het ook is... :thumb:

Je vertelt niet waar hij telkens opnieuw begint.

Als de xp setup telkens blijft 'hangen' op het installeren/identificeren van apparaten dan kan het zijn dat er geen (goede) stuurprogramma's in xp voor aanwezig zijn.

Xp slaat bij een volgende start van de setup (vanaf de harddisk!) dan zo'n 'probleemapparaat' over en gaat door naar het volgende apparaat.

Op een Dell computer heb ik wel eens 4x de setup opnieuw laten starten (vanaf de harddisk) voordat ik er helemaal doorheen was.
Natuurlijk stonden daarna enkele apparaten in Apparaatbeheer met een geel uitroepteken maar dat loste ik dan op door de juiste drivers te installeren.
Kan dus ook bij jou aan de hand zijn.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk zou je het automatisch opstarten eerst uit moet zetten en dan krijg je zo'n mooi blauw scherm waarop dat de foutmelding staat. Ik adviseer de mensen dit altijd wanneer men met een Wind systeem werkt. Het automatisch opstarten is vervelend, omdat je dan in een loop komt te zitten, waar je amper nog uit komt. Met het uitzetten hiervan heb je dat niet en je krijgt de foutmelding te zien in cijfertjes en letters. Dit kan je dan weer opzoeken via google.

Ik zou een memtest doen.

En Windows zet je natuurlijk op NTFS en niet op FAT32.

Dus met GParted de HD formatteren en op als NTFS maken.

Wat je ook kan doen is een live cd/dvd van Ubuntu of Mint nemen, en deze laten opstarten. Met deze cd/dvd kan je dan kijken of de zaken werken, want start ook deze niet goed op, dan is er iets hardwarematigs aan de hand.
Eenlive cd/dvd van Linux Mint of van Ubuntu kan je verder (wanneer deze wel opstart) gewoon gebruiken zonder dat er wat aan je eigen pc veranderd. Dat is mooi, want zulke cd/dvd's kan je gebruiken indien er een probleem is met Windows.

Mocht het werken dan kan je ook deze installeren; dan heb je in ieder geval een veiliger systeem. Want je wilt toch echt geen XP meer? Je weet toch dat dit niet meer veilig is (welke versie van Windows wel eigenlijk ;) ) omdat je geen updates meer krijgt.

Laatst bewerkt:
Femke,
ik heb al geprobeerd om Mint te installeren, ook hier bijft het bij een lichtblauw scherm na het inladen...
deze namiddag probeer ik met een live versie van Mint. als dat ook niet kan gestart worden, dan is het mobo waarschijnlijk kapot...

ik heb net even op je website gesnuffeld en zet deze in mijn fav's :thumb:

Aha, die mail was van jou haha!

Memtest kan je doen via de live cd/dvd van Ubuntu. Omdat het al een oude pc betreft, zou dat ook weleens de boosdoener kunnen zijn.
Je weet maar nooit.

Let wel dat een live cd/dvd van Ubuntu en/of Mint de tijd nodig heeft om in te laden, zeker als het een oude pc betreft....dan kan het lang duren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan